چند توصیه رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آسم


اگرچه توصیه های غذایی زیادی برای افراد مبتلا به آسم وجود ندارد ، تحقیقات نشان داده است که غذاهای زیادی وجود دارد که عملکرد ریه و سیستم ایمنی را تقویت کرده و علائم بیماری را کاهش می دهد. برخی غذاها علائم آسم را بدتر می کنند یا شانس ابتلا به آن را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده ، تقریباً 25 میلیون نفر در ایالات متحده به آسم مبتلا هستند که یک پنجم آنها کودک هستند.

بر اساس مقاله ای در Nutrition Reviews ، آسم بیشتر در آفریقایی تبارهای آمریکایی و در طبقه پایین اقتصادی اجتماعی شایع است.

مقاله ای که در حال حاضر می خوانید در مورد غذاهایی است که بیماران مبتلا به آسم باید از آنها اجتناب کنند و غذاهایی که ممکن است علائم را بهبود بخشیده یا از آنها جلوگیری کند ، و همچنین عواملی که بر افراد مبتلا به بیماری مزمن تأثیر می گذارد ، می تواند کمک کننده باشد.

غذاهایی که ممکن است مفید باشند

غذاهای زیر ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

غذاها یا مکمل های غنی از ویتامین D.

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است احتمال حمله آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مصرف مکمل ویتامین D می تواند به طور قابل توجهی خطر حمله شدید آسم را که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد ، کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • زرده
  • کبد
  • پنیر دسی

میوه ها و سبزیجات تازه

رژیم غذایی سالم و مغذی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در سال 2020 در نتیجه چندین مطالعه منتشر شد نشان می دهد که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به آسم در بزرگسالان و کودکان ارتباط دارد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و کاهش علائم آسم مانند خس خس سینه ارتباط وجود دارد.

همچنین بخوانید: با این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین ها

میوه ها و سبزیجات تازه منابع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با ترکیبات مضر آسیب رسان به بافت های بدن کمک می کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات عملکرد ریه را بهبود می بخشد و علائم آسم را کنترل می کند.

در زیر لیستی از منابع غنی ویتامین A آمده است:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • خربزه
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگی

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • انواع آجیل مانند بادام ، بادام زمینی و فندق
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

میوه ها و سبزیجات نارنجی و قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • اسکواش
  • فلفل قرمز و زرد
  • خربزه
  • زردآلو
  • سبزیجات برگ سبز مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. پسندیدن:

  • سیب
  • انواع توت ها
  • انگکور بصری
  • چای سیاه و سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • گوشت
  • طیور
  • تخم مرغ
  • محصولات شیر
  • نان
  • غلات صبحانه

غلات کامل

غلات کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که خوردن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل جو دوسر ، ماکارونی غلات کامل ، گندم سیاه و جو دوسر است.

همچنین بخوانید: اثرات چاقی بر بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD

غذاهای مفید برای آسم

از کدام غذاها باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که ممکن است علائم آسم را تشدید کنند ، شناسایی کرده است ، از جمله:

غذاهای حاوی سولفیت

سولفیت یک ماده نگهدارنده است که معمولاً در غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی هایی که ماندگاری بالایی دارند مانند شراب ، ترشی ، آب لیمو کارخانه ای ، آب لیمو و میوه های خشک یافت می شود.

سولفیت های زیاد در رژیم غذایی افراد مبتلا به آسم می تواند علائم را بدتر کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای غنی از سولفیت ، به ویژه شراب ، نیز می تواند باعث حمله آسم شود. مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که شراب سفید می تواند در افراد مبتلا به این بیماری واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در انواع مختلف چای ، قهوه ، غذاهای تند یا غذاهای تند یافت می شوند. در موارد نادر ، برخی از افراد مبتلا به آسم به این ترکیبات حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف آنها علائم مکرر داشته باشند.

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپرین ، که حاوی سالیسیلات ها است ، آسم را در برخی افراد تشدید می کند.

فست فود

مطالعه ای در سال 2013 که میزان مصرف فست فود را در بین کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد ، نشان داد ؛ افرادی که این غذاها را سه بار در هفته یا بیشتر می خورند بیشتر در معرض ابتلا به آسم و بیماری های دیگر هستند.

باید از محرک های دیگر اجتناب کرد

بیماران مبتلا به آسم باید محرک هایی را که علائم آنها را تشدید می کند یا باعث حمله می شوند ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا لیستی از توصیه ها و اطلاعات مربوط به محرک های رایج را ارائه می دهد:

  • داروهای قابل خرید بدون نسخه پزشک ؛ مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به بادام زمینی و صدف
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش سوزی و شومینه های چوبی.
  • آب و هوای نامساعد مانند هوای طوفانی ، بادی ، سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، دود وسایل نقلیه و بخارات شیمیایی
  • شوره حیوانات یا بزاق حاوی خز یا پر
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، قارچ ها ، هاگ قارچ ها و میکروب ها

سایر نکات مفید برای کنترل علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران به طور فعال بیماری را مدیریت کنند. مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به آنها در برنامه ریزی برای اجتناب از محرک ها و مصرف داروهای م effectiveثر در زمان مناسب کمک کند.

توجه و ثبت علائم به بیماران کمک می کند تا نحوه اجتناب از غذاها ، فعالیت ها و محیط هایی که باعث حمله آسم می شوند را درک کنند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. فعالیت سالم و خوردن چربی کم و غنی از میوه و سبزیجات به افراد با کنترل وزن کمک می کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می دهد که عفونت های ویروسی نیز می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیری از عفونت با ویروس مانند شستن دست و واکسیناسیون می تواند خطر حملات آسم را کاهش دهد.

خلاصه

اگرچه هیچ رژیم غذایی دقیقی برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد ، اما غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم آن را کاهش داده یا بدتر کند.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ، چربی کم و غذاهای سرخ شده ، می تواند به کنترل علائم کمک کند.

ردیابی عوامل و علائم آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به کنترل موثرتر بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی برای حفظ سلامتی مادام العمر

دیدگاهتان را بنویسید