چگونه از سرما محافظت کنیم؟


ارسال شده: 07 اکتبر 1400

حفاظت از سرما

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد حامل ویروس ، تنفس هوای حاوی ویروس یا لمس تجهیزات آلوده به ترشحات ویروسی به فرد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند مدتی در مجاری تنفسی خفته بمانند و هنگامی که فرد در اثر عوامل مانند سرماخوردگی ، استرس و خستگی ضعیف می شود ، باعث بیماری شوند. بنابراین ، لازم نیست برای سرماخوردگی به دنبال حامل در نزدیکی خود باشید. با توجه به شیوع بالای این بیماری در فصل زمستان ، در مجله پزشکی Apple ، روشهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه را بیان می کنیم.

حفاظت از سرما

برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا باید بهداشت را رعایت کنید و موارد خاصی را در شیوه زندگی خود پیاده کنید. رعایت این موارد می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی ، به ویژه در فصل سرما کمک کند.

جلوی پیشرفت زمستان را بگیرید

همچنین بخوانید: از سرما تا کرونا

برای جلوگیری از سرما ، نظافت را رعایت کنید

نظافت به طور کلی شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند نکته بهداشتی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه کمک کند:

دست شستن

همیشه دست ها را بشویید. اولین و بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی ، شستن مرتب دست هاست. افرادی که ویروس را منتقل می کنند ، با عطسه یا سرفه ویروس را به اجسام منتقل می کنند ، که می تواند روزها تا هفته ها روی آنها زنده بماند و پس از انتقال در بدن ما باعث بیماری شود. شستن مرتب با آب و صابون این ویروس ها را از دست شما پاک می کند. مواردی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه که معمولاً شسته نمی شوند ، بسیار کثیف هستند و بهتر است بعد از لمس دست ها ، آنها را بشویید. همچنین از سرماخوردگی و سرخجه برای جلوگیری از آلودگی دیگران و عدم لمس دیگران خودداری کنید. مالیدن و تکان دادن خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

حفاظت از سرما

s

بهداشت دست

با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. چشم ها ، دهان و بینی مهم ترین راه های ورود ویروس به بدن هستند. این یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرما در مراحل اولیه است. بنابراین با دست های آلوده به صورت خود دست نزنید. لمس یا بوسیدن صورت نوزادان یکی از مهمترین راههای سرماخوردگی آنها یا برعکس انتقال سرما از آنها به والدین است. هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. تمیز نگه داشتن دست ها می تواند از شیوع سرماخوردگی جلوگیری کند.

شیوه زندگی مناسب

به اندازه کافی بخوابید و از استرس دوری کنید. خستگی ، استرس و بی خوابی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی داشته باشد.

در فضای باز

بسیاری از مردم در پاییز سرما می خورند. یکی از بهترین راه ها برای محافظت از خود در برابر سرما در پاییز بیرون رفتن است. در صورت امکان در خارج از منزل استفاده کنید. بسیاری از مردم برای جلوگیری از سرما در هوای سرد ، جریان هوای آزاد را در خانه و محل کار خود متوقف می کنند. تنفس در خانه تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است از تنفس هوای آزاد در کنار فرد مبتلا به سرماخوردگی خودداری کنید و اگر نمی توانید از آن اجتناب کنید ، حداقل تهویه مناسب را انجام دهید.

جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه

سیگار

سیگار نکش. رطوبت مخاط بینی و مجاری تنفسی و همچنین حرکت موهای ریز در داخل مجاری تنفسی (مژگان تنفسی) مهمترین عامل در به دام انداختن ویروسها و باکتریها و جلوگیری از سرایت آنها به مجاری تنفسی تحتانی و ریه ها است. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، احتمال ابتلا به سرماخوردگی کاهش می یابد. سیگار کشیدن راه های هوایی را خشک کرده و موها را موقتا فلج می کند و باعث می شود که ویروس ها از سیستم ایمنی بدن راحت تر منتقل شده و باعث بیماری شوند. سیگار کشیدن مژه ها را برای بیش از نیم ساعت فلج می کند و می تواند در طولانی مدت باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

بازی

ورزش را فراموش نکنید. ورزش منظم هفتگی ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریوی را تقویت می کند و احتمال وجود ویروس و انتشار آن در ریه ها را کاهش می دهد. ورزش همچنین با افزایش جریان خون در عروق و کلیه ها از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند. با کمک ورزش می توانید از سرماخوردگی در مراحل اولیه جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

مایعات بنوشید با نوشیدن مقدار مناسب مایعات ، میکروب ها از بدن خارج می شوند. چای سبز یا چای سبک معمولی با آب ساده بهترین گزینه برای هوای سرد است. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب میوه های طبیعی موجود نیست ، می توانید پودرهای ویتامین C و قرص های جوشان را جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: زمستان برای کروناویروس

رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. در فصل سرد سال ، بدن برای تولید گرما به کالری بیشتری نیاز دارد. نوشیدن آب به تنهایی یا شروع رژیم غذایی بیش از حد به شکل سالاد می تواند سیستم ایمنی بدن را در این زمان تضعیف کرده و احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.

مصرف مایعات و مرکبات

میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی با رنگ های مختلف نیز حاوی ویتامین C هستند. ماست و باکتری های مفید آن به ضدعفونی کردن دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این میوه ها و سبزیجات مانع از بروز سرماخوردگی می شوند.

منابع:

وب سایت رسمی Healthline
وب سایت webmd

دیدگاهتان را بنویسید