پسوریازیس و کاندیدا

اگر پسوریازیس یا بیماری خودایمنی دیگری دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سایر شرایط پزشکی باشید. یکی از شرایطی که ممکن است در معرض خطر آن باشید، عفونت ناشی از قارچ کاندیدا است.

این عفونت می تواند به روش های مختلفی ظاهر شود. ممکن است به صورت برفک، عفونت قارچی واژن یا کاندیدیازیس مهاجم ظاهر شود. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است بیشتر به این بیماری مبتلا شوند کاندیدا در بدن آنها وجود دارد. این می تواند منجر به عفونت شود و ممکن است علائم پسوریازیس را بدتر کند.

چه ارتباطی بین کاندیدا و پسوریازیس؟

چندین مطالعه نشان می دهد که احتمال ابتلا به پسوریازیس در افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر است کاندیدا در بدن خود استعمار کنند. گمان می رود که موادی به نام “سوپرآنتی ژن” و سموم از گونه های کاندیدا می تواند علائم پسوریازیس را بدتر کند.

پسوریازیس یک اختلال خود ایمنی مرتبط ژنتیکی است. اکثر افراد در سنین 12 تا 30 سالگی به این بیماری مزمن مبتلا می شوند.

پسوریازیس باعث می‌شود که سلول‌های پوست خیلی سریع بچرخند. این باعث ایجاد لکه های قرمز برجسته و تجمع سفید نقره ای روی پوست می شود. می تواند مانند انواع دیگر بثورات ظاهر شود و به آرتریت پسوریاتیک تبدیل شود.

آ مطالعه در مجله بین المللی پوست دریافت که استعمار از کاندیدا در افراد مبتلا به پسوریازیس به طور قابل توجهی بیشتر از کلونیزاسیون در افراد بدون پسوریازیس بود.

مطالعه قبلی در عفونت های قارچی دریافتند که افراد مبتلا به پسوریازیس به طور قابل توجهی موارد بیشتری از این بیماری را دارند کاندیدا در بزاق و مدفوع آنها نسبت به افراد بدون پسوریازیس.

هر دو مطالعه نشان می دهد که احتمال ابتلا به پسوریازیس در افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر است کاندیدا در بدن آنها این ممکن است باعث بدتر شدن علائم پسوریازیس شود. مطالعه در Mycoses نشان می دهد که پزشکان هنگام درمان پسوریازیس باید داروهای ضد قارچ را تجویز کنند.

چیست کاندیدا?

کاندیدا سویه ای از قارچ است. به آن مخمر نیز گفته می شود. اگر این قارچ بیش از حد در بدن شما شایع شود، می تواند باعث عفونت شود. این احتمال وجود دارد که بدن شما از قبل آثاری از این قارچ داشته باشد.

ممکن است در موارد زیر یافت شود:

  • دهان
  • دستگاه گوارش
  • دستگاه تناسلی
  • پوست

وجود سایر باکتری ها می تواند قارچ را از ایجاد عفونت جلوگیری کند. عفونت زمانی رخ می دهد که این تعادل باکتری به خطر بیفتد. این عدم تعادل می تواند ناشی از یک بیماری یا سایر شرایط پزشکی باشد.

کاندیدا عفونت ها شامل موارد زیر است.

برفک

این می تواند در داخل دهان رخ دهد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضایعات سفید روی زبان شما
  • ضایعات سفید روی گونه های شما
  • مشکل در بلع
  • تب

عفونت قارچی واژن

عفونت های مخمری همچنین می تواند باعث خارش و سوزش ناخوشایند واژن شود. همچنین ممکن است باعث شود بدن شما ترشحات سنگین و غلیظی شبیه پنیر کوتاژ تولید کند. تخمین زده می شود که از هر چهار زن، سه زن حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار عفونت قارچی می شوند.

راش پوشک

بثورات پوشک به دلیل محیط گرم و مرطوب می تواند نتیجه عفونت قارچی باشد. عفونت در چین‌های پوست مانند کشاله ران یا چین‌های باسن ایجاد می‌شود. نقاط قرمز ممکن است در اطراف آن ظاهر شود.

کاندیدیازیس تهاجمی

اگر قارچ به سایر نقاط بدن مانند جریان خون گسترش یابد، مهاجم در نظر گرفته می شود. این وضعیت بسیار جدی و حتی گاهی اوقات تهدید کننده زندگی است. می تواند تمام قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این شامل موارد زیر است:

  • خون
  • قلب
  • مغز
  • چشم ها
  • استخوان ها

به دلیل ماهیت جدی این عفونت، ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت یا بستری در بیمارستان باشد.

نحوه پیشگیری و مدیریت کاندیدا عفونت ها

اگر مشکوک به داشتن یک کاندیدا عفونت، شما باید به پزشک خود مراجعه کنید. هنگامی که این عفونت ایجاد می شود، با داروهای ضد قارچ به صورت خوراکی، موضعی با استفاده از کرم ها یا به صورت داخل وریدی درمان می شوید.

شما می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهیدعفونت با رعایت بهداشت خوب با تمیز نگه داشتن دهان از طریق مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو با آب نمک می توان از برفک دهان جلوگیری کرد.

پوشیدن لباس های گشاد، لباس زیر نخی، شلوار و دامن می تواند احتمال ابتلا به عفونت قارچی را کاهش دهد. اجتناب از استخر یا جکوزی آب گرم و محدود کردن استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز می تواند به جلوگیری از عفونت قارچی کمک کند.

یک رژیم غذایی به نام “رژیم پاکسازی کاندیدا” وجود دارد. پزشکان طب جایگزین از طرفداران بزرگ آن هستند. این رژیم غذایی قند، آرد سفید، مخمرها و پنیرها را برای درمان «سندرم مخمر» حذف می کند. با این حال، شواهد زیادی برای حمایت از آن وجود ندارد.

پیشنهاد شده است که این رژیم غذایی موفق است زیرا غذاهای ناسالم و فرآوری شده را حذف می کند. بنابراین ممکن است با حذف این غذاها احساس بهتری داشته باشید، اما لزوماً به این دلیل نیست که مخمر اضافی بدن خود را کاهش می دهید.

قبل از اینکه یک درمان جایگزین را برای این عفونت دنبال کنید، به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد گزینه های خود صحبت کنید. اگر به پسوریازیس مبتلا هستید و به آن مشکوک هستید کاندیدا در حال بدتر شدن علائم شما است، شما و پزشکتان باید بهترین روش اقدام را در میان بگذارید.