شکاف چانه چیست؟

شکاف چانه به چانه ای با گودی Y شکل در وسط اشاره دارد. این معمولا یک ویژگی ژنتیکی است.

بسته به ترجیح خود، ممکن است شکاف چانه را نشانه زیبایی بدانید یا خیر. با جراحی چانه که به آن منتوپلاستی نیز می‌گویند، می‌توانید شکاف چانه را اضافه و حذف کنید.

قبل از انجام عمل جراحی برای ایجاد یا برداشتن شکاف چانه، درک ساختار پشت شکاف چانه بسیار مهم است. شما همچنین می خواهید خطرات و هزینه های مرتبط با جراحی را در نظر بگیرید.

در پینترست به اشتراک بگذارید

چه چیزی باعث شکاف چانه می شود؟

اینکه آیا شما با شکاف چانه متولد شده اید یا نه بستگی به ژن شما دارد. اگر سایر افراد خانواده شما دارای شکاف چانه هستند، احتمال اینکه شما نیز شکاف داشته باشید، بیشتر است.

گودی علامت شکاف چانه قبل از تولد شکل می گیرد. این زمانی اتفاق می افتد که دو طرف فک پایین در طول رشد جنین به طور کامل با هم ترکیب نمی شوند. به غیر از گودی، این هیچ علامت دیگری ایجاد نمی کند.

گزینه های جراحی

گزینه های جراحی هم برای برداشتن و هم برای ایجاد شکاف چانه وجود دارد.

جراحی برای برداشتن شکاف چانه

جراحی چانه می تواند شکاف چانه را از بین ببرد یا اندازه گودی را کاهش دهد. هر دو معمولاً با ایمپلنت چانه انجام می شوند که برای پر کردن گودی طراحی شده است. جراح شما برای تعیین شکل مناسب ایمپلنت برای ظاهری که دنبال آن هستید، با شما همکاری خواهد کرد.

به احتمال زیاد بلافاصله پس از جراحی ورم در چانه خود خواهید داشت که می تواند دیدن چانه جدید را سخت کند. به خاطر داشته باشید که ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا نتایج نهایی ظاهر شود.

جراحی برای اضافه کردن شکاف چانه

ایجاد شکاف چانه، از طرف دیگر، شامل هیچ ایمپلنتی نمی شود. در عوض، جراح شما مقداری از بافت نرم زیر پوست را که در آن گودی باید قرار داده شود، برمی دارد. این کار یا با لیپوساکشن یا با روش جراحی سنتی انجام می شود.

اگر بافت اضافی کافی در اطراف گودی وجود نداشته باشد، ممکن است جراح شما نیاز به برداشتن مقداری از استخوان داشته باشد. این کار معمولا با یک دستگاه برش کوچک به نام فرز انجام می شود که از طریق دهان وارد می شود.

مشابه برداشتن شکاف چانه، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتایج پس از انجام عمل جراحی ایجاد شکاف چانه مشاهده شود.

آماده سازی و ایمنی

در حالی که منتوپلاستی به طور کلی بی خطر است، صرف نظر از اینکه شکاف چانه را بردارید یا اضافه کنید، خطراتی را به همراه دارد.

این خطرات عبارتند از:

  • عفونت
  • خون ریزی بیش از حد
  • جای زخم
  • تورم
  • نتایج نامطلوب

شما می توانید با اطلاع دادن به پزشک خود در موارد زیر به کاهش این خطرات کمک کنید:

  • آپنه خواب مرکزی یا انسدادی داشته باشید
  • دود
  • از مواد مخدر یا الکل استفاده کنید
  • چاق هستند
  • دیابت دارند
  • فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارند
  • آسپرین یا وارفارین مصرف کنید
  • بیماری ریوی یا کلیوی دارند

همه این عوامل می توانند جراحی را خطرناک تر کنند. بسته به نوع جراحی، جراح شما ممکن است بتواند از تکنیک های مختلفی برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات استفاده کند.

همچنین مهم است که برای یک دوره بهبودی طولانی آماده باشید. در حالی که جراح شما می تواند مدت زمان لازم برای بهبودی را تخمین بزند، این جدول زمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسته به سلامت کلی و نوع جراحی که انجام می دهید ممکن است سریعتر یا کندتر بهبود پیدا کنید.

اگر در هر زمانی احساس کردید که چانه شما به درستی بهبود نمی یابد، با جراح خود تماس بگیرید. آنها ممکن است نیاز به انجام برخی تنظیمات داشته باشند یا اطمینان حاصل کنند که شما عفونت ندارید.

هزینه جراحی چقدر است؟

طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، هزینه متوسط ​​جراحی چانه حدود 2225 دلار است. با این حال، این تعداد به نوع کاری که انجام داده اید بستگی دارد. برای مثال، برداشتن استخوان معمولاً بیشتر از افزودن ایمپلنت هزینه دارد.

به خاطر داشته باشید که این عدد شامل هزینه بیهوشی و هزینه های بیمارستانی مربوطه نمی شود. علاوه بر این، شرکت بیمه شما ممکن است جراحی زیبایی چانه را پوشش ندهد. قبل از رزرو جراحی خود با تیم پزشکی و شرکت بیمه خود صحبت کنید تا برای تمام هزینه های مربوطه آماده باشید.

خط پایین

شکاف چانه یک ویژگی ژنتیکی است که با فرورفتگی در وسط چانه مشخص می شود. بسته به ترجیح شخصی، ممکن است بخواهید شکاف چانه را اضافه یا حذف کنید. با جراحی می توانید به هر دوی این موارد دست پیدا کنید.

با یک جراح کار کنید تا بهترین تکنیک را برای ظاهری که می خواهید ارائه دهید. و مطمئن شوید که قبل از انجام این عمل از تمام هزینه های مربوطه آگاه هستید.