بررسی اجمالی

در بیشتر موارد، ابتلا به آنفولانزا به معنای افزایش مراقبت از خود است، زیرا منتظر می‌مانید تا عفونت ادامه یابد. یکی از روش های موثر خودمراقبتی استفاده از روغن های ضروری به عنوان مالش موضعی یا برای رایحه درمانی است. این روغن‌های معطر می‌توانند به کاهش علائم آنفولانزا کمک کنند، به خصوص با پاک کردن مجرای بینی و کاهش سردرد. برخی از روغن ها حتی ممکن است فواید ضد ویروسی برای کمک به درمان عفونت ها و کاهش تب داشته باشند. به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه از این روغن ها استفاده کنید و از کدام یک برای آنفولانزا استفاده کنید.

نحوه استفاده از روغن های ضروری برای آنفولانزا

استنشاق مفیدترین راه برای استفاده از روغنهای ضروری برای آنفولانزا است. می‌توانید روغن‌های ضروری را با بوییدن مستقیم بطری یا اضافه کردن چند قطره روغن به یک توپ پنبه‌ای یا دستمال استنشاق کنید. این روش به پاکسازی مجرای بینی شما کمک می کند تا بهتر نفس بکشید. این روغن ها همچنین ممکن است به شما کمک کند تا بهتر بخوابید و دچار استرس شوید.

همچنین می توانید چند قطره روغن ضروری را به موارد زیر اضافه کنید:

  • دیفیوزر، برای تمیز کردن هوا
  • در روغن حامل رقیق شده و به آب بخار حمام اضافه کنید
  • یک روغن حامل برای ماساژ سر، گردن یا پاها
  • یک کاسه بزرگ آب گرم، برای استنشاق بخار
  • کمپرس گرم یا سرد

فواید

مزایا به کاربرد و نوع روغن بستگی دارد. به عنوان مثال، منتول و اثرات خنک کننده روغن نعناع ممکن است در مالش قفسه سینه بهتر از دیفیوزر عمل کند. در صورت استفاده موضعی، حتما روغن را قبل از استفاده روی پوست رقیق کنید. می توانید به ازای هر چند قطره اسانس یک اونس روغن حامل مانند روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن فواید
لیمو مجرای بینی شما را پاک می کند و اجازه می دهد تا تنفس ثابتی داشته باشید
اسطوخودوس استرس، خستگی، افسردگی و سردرد را از بین می برد
نعناع تند سرفه، سینوزیت و عفونت گلو را کاهش می دهد
آویشن دارای فعالیت ضد باکتریایی برای کمک به مبارزه با عفونت های تنفسی است
اکالیپتوس تب را کاهش می دهد و با ویروس ها مبارزه می کند
روغن درخت چای باکتری ها را مهار می کند و با عفونت ها مبارزه می کند
بابونه علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را از بین می برد
میخک (اوژنول) دارای خواص ضد ویروسی و ضد قارچی برای تمیز کردن سطوح یا هوا است
دارچین می تواند سطوح یا هوا را تمیز کند
رزماری یک روش غیر سمی برای تمیز کردن سطوح یا هوا است

بیشتر بخوانید: آنتی هیستامین های طبیعی را امتحان کنید »

خطرات و هشدارهای استفاده از اسانس ها

قدرت: روغن های ضروری بسیار قوی هستند. از مصرف خوراکی اسانس ها خودداری کنید. همچنین نباید از مقدار غلیظ استفاده کنید. اگر روغن ها را رقیق نکنید، ممکن است پوست، چشم ها و ریه ها را تحریک کنند. می توانید اسانس ها را با روغن های حامل مانند روغن نارگیل، روغن آووکادو، روغن کرچک و یا روغن های دیگر رقیق کنید. چند قطره اسانس را با یک اونس روغن حامل رقیق کنید. بسته به اسانس، نسبت می تواند متفاوت باشد. تست پچ را در قسمت داخلی ساعد خود انجام دهید تا هرگونه حساسیت پوستی را بررسی کنید.

کیفیت: روغن های ضروری خود را حتما از یک منبع معتبر خریداری کنید. آنها باید روغن های شما را در بطری های شیشه ای ارسال کنند. بطری های پلاستیکی خطر آلودگی را افزایش می دهند و ماندگاری روغن را کاهش می دهند.

بارداری: اگر در مورد استفاده از روغن ضروری نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، ممکن است بخواهید از استفاده از روغن های ضروری خودداری کنید. تحقیقات کافی در مورد ایمنی روغن‌های ضروری برای کودکان یا زنان باردار وجود ندارد. ممکن است در دوزهای زیاد سمی باشد.

آنچه تحقیق می گوید

تحقیقات محدودی در مورد اسانس ها و آنفولانزا، به ویژه در انسان وجود دارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که اسانس دارای خواصی است که می تواند با ویروس ها مبارزه کند، علائم آنفولانزا را کاهش دهد و راحتی را در طول بیماری افزایش دهد.

آ مطالعه 2010 به یک ترکیب اسانس تجاری از میخک، پرتقال وحشی و دارچین نگاه کرد. کاربرد آن ذرات ویروسی in vitro را تا 90 درصد کاهش داد. ترکیب روغن نیز عفونت را کاهش داد.

بررسی روغن‌های ضروری در سال 2014، فواید سلامتی روغن‌های ضروری را شناسایی کرد. آنها همچنین به خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی و سایر خواصی که ممکن است برای پزشکی انسانی کاربرد داشته باشد اشاره کردند.

سایر گزینه های درمانی

در حالی که روغن های ضروری می توانند به مبارزه با آنفولانزا و کاهش علائم شما کمک کنند، نباید به آنها به عنوان تنها درمان خود اعتماد کنید. داروهای بدون نسخه بهتر عمل می کنند و حتی ممکن است زمان بهبودی شما را کاهش دهند. بیشتر این داروها دارای عوارض جانبی مانند خواب آلودگی یا هوشیاری هستند، اما می توانید سعی کنید:

  • داروهای ضد احتقان، که فقط باید برای چند روز استفاده شوند تا از علائم بازگشتی جلوگیری شود
  • آنتی هیستامین ها که علائم معمول آنفولانزا مانند عطسه، خارش و آبریزش بینی را مسدود می کنند.
  • استامینوفن که تب و سایر دردهای مرتبط با آنفولانزا را تسکین می دهد
  • قرص‌های پاستیل گلو، که می‌توانید آن‌ها را بمکید تا خراشیدگی گلو را تسکین دهید

برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد سیستم خود، داروهای مصرفی خود را محدود کنید. اگر علائم بیش از سه روز دارید یا در حال بدتر شدن هستند، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: داروها و درمان آنفولانزا »

کاری که اکنون می توانید انجام دهید

علائم آنفولانزا را بیاموزید تا بدانید چه زمانی درمان اسانس خود را شروع کنید. هنگامی که علائم آنفولانزا را احساس کردید، می توانید بلافاصله استفاده از روغن های ضروری را شروع کنید. چند قطره را به حمام خود اضافه کنید، آنها را در هوا پخش کنید یا آنها را با روغن حامل مخلوط کنید.

می توانید روغن های ضروری را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های بهداشتی پیدا کنید. نگه داشتن چند روغن اساسی مانند درخت چای، نعناع و اسطوخودوس می تواند مفید باشد، حتی اگر بیمار نباشید. آنها همچنین می توانند به استرس یا درد کمک کنند.

برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا، سیستم ایمنی خود را با خوردن یک رژیم غذایی سالم و دریافت واکسن آنفولانزای سالانه قوی نگه دارید.