چه چیزی به دندان ها رنگ می دهد؟

دندان سیاه می تواند نشانه ای از بیماری زمینه ای دندان باشد که نباید نادیده گرفته شود. رنگ دندان ها معمولاً از سفید تا زرد مایل به سفید و خاکستری متمایل به سفید متغیر است. دندان ها به دلیل میزان کلسیم موجود در مینای دندان رنگ سفید به خود می گیرند. مینا پوشش سخت و بیرونی دندان است.

کلسیم یک ماده طبیعی سفید رنگ است. دندان ها بیشتر رنگ خود را از کلسیم می گیرند. با این حال، می توانید ترکیبی از مواد دیگر را در دندان ها داشته باشید که می تواند سایه های خاکستری و زرد را اضافه کند. مینای دندان شما با گذشت زمان شروع به نازک شدن می کند و باعث می شود لایه زیرینی که به نام عاج شناخته می شود نمایان شود. این می تواند دندان ها را تیره تر نشان دهد. مینای دندان را می توان از بیرون نیز لکه دار کرد.

علت سیاه شدن دندان ها چیست؟

دندان هایی که سیاه می شوند معمولاً به دلیل یکی از دو نوع علت رایج هستند: بیرونی یا درونی.

  • بیرونی: آسیب بیرونی از بیرون دندان ها می آید. این شامل لکه، تارتار یا سایر آسیب هایی است که مینای خارجی دندان را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • ذاتی: آسیب ذاتی از داخل شروع می شود و به سمت بیرون پیشرفت می کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک وضعیت درون دندان باعث پوسیدگی و آسیب شود.

به طور معمول، دندان یک شبه سیاه نمی شود. در عوض، به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد. در حالت ایده آل، یک فرد می تواند قبل از اینکه آسیب خیلی زیاد شود، به دندانپزشک مراجعه کند. برخی از علل بیرونی و درونی رایج سیاهی دندان عبارتند از:

  • حفره ها حفره ها توسط باکتری هایی ایجاد می شوند که مینای دندان را از بین می برند و سوراخ های کوچکی را پشت سر می گذارند. این سوراخ ها می توانند ظاهری تیره به خود بگیرند.
  • ترمیم دندان. پرکردگی ها و روکش هایی که حاوی آمالگام، به ویژه سولفید نقره هستند، می توانند باعث سیاه شدن رنگ دندان ها شوند.
  • رنگآمیزی. خوردن و نوشیدن محصولات غذایی تیره رنگ، مانند چای و کولا، می تواند دندان ها را لکه دار کند.
  • مصرف داروهای خاص. به عنوان مثال مکمل های آهن مایع می توانند منجر به لکه دار شدن دندان ها شوند.
  • تارتار. تارتار رسوب سختی از پلاک است که می تواند روی دندان ها ایجاد شود و معمولاً در زیر خط لثه ظاهر می شود. برخی از اشکال تارتار سیاه هستند.
  • تنباکو. سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می تواند به طور قابل توجهی دندان ها را لکه دار کند.

بیشتر علل زمینه ای سیاهی دندان ها نیاز به مراقبت دندانپزشک برای برداشتن یا درمان دارند.

در برخی از نقاط جهان، دندان های سیاه را زیبا می دانند. سال ها پیش، زنان کشورهایی مانند ژاپن، لائوس و ویتنام دندان های خود را سیاه می کردند. این عمل دیگر رایج نیست، اما برخی از زنان مسن از آن کشورها ممکن است دندان های سیاه داشته باشند.

علائم سیاهی دندان چیست؟

دندان های سیاه ممکن است به صورت لکه هایی روی دندان شروع شوند که به رنگ قهوه ای یا خاکستری به نظر می رسند. این لکه ها ممکن است سپس به سیاهی تبدیل شوند. در مواقع دیگر، فرد در بالای دندان‌ها، دقیقاً زیر خط لثه، دارای قسمت‌هایی است که به نظر می‌رسد سیاه‌رنگ است. این ظاهر در کودکانی که دندان های سیاه دارند رایج است.

محل‌های رایج تارتار سیاه روی دندان‌ها در داخل دندان‌های پایینی جلویی یا بیرون دندان‌های آسیاب است. دندان های سیاه ممکن است در نواحی که مینای دندان از بین رفته است سوراخ هایی ایجاد کنند.

چگونه می توان سیاهی دندان را درمان کرد؟

یک فرد معمولاً نمی تواند دندان های سیاه را حتی با بهترین مراقبت های خانگی درمان کند. در عوض، دندان های سیاه نیاز به توجه یک متخصص دندانپزشکی دارند. دندانپزشک دندان های شما را معاینه می کند، علل زمینه ای سیاهی دندان های شما را مشخص می کند و درمان هایی را توصیه می کند. می توانید با استفاده از ابزار Healthline FindCare به دندانپزشک منطقه خود متصل شوید.

اگر تارتار سیاه دلیل زمینه ای باشد، دندانپزشک ممکن است سعی کند تارتار را با استفاده از ابزارهای خاص از بین ببرد. اینها شامل جرمگیرهای دستی هستند که به طور ویژه برای خراش پلاک و جرم دندان از روی دندان طراحی شده اند. گاهی اوقات، دندانپزشک ممکن است نیاز به استفاده از ابزار ارتعاشی خاصی داشته باشد که می تواند تارتار را از هم جدا کند. این ابزارها به عنوان ابزار اولتراسونیک شناخته می شوند.

زمانی که پوسیدگی قابل حذف نیست

متأسفانه برخی مواقع وجود دارد که دندانپزشک نمی تواند دندان های سیاه را به تنهایی با ابزار از بین ببرد. این زمانی درست است که پوسیدگی دندان علت اصلی آن باشد. گاهی اوقات دندانپزشک می‌تواند پوسیدگی را از بین ببرد و در سوراخی که پوسیدگی وجود دارد، پرکننده قرار دهد. اگر پوسیدگی دندان به عاج یا مواد داخلی زیر مینای دندان رسیده باشد، ممکن است به روکش نیاز داشته باشید. روکش یک روکش معمولی به شکل دندان است که دندانپزشک می تواند روی دندان پوسیده ای که از مواد پوسیده پاک شده است قرار دهد. این فرآیند به عنوان کانال ریشه شناخته می شود.

گاهی اوقات ممکن است دندان به قدری آسیب دیده یا پوسیده شود که نتوان آن را نجات داد. در این موارد، دندانپزشک ممکن است برداشتن دندان را توصیه کند.

دندان‌های سیاهی که به شدت لکه‌دار هستند ممکن است با حذف حرفه‌ای لکه و سفید کردن دندان‌ها درمان شوند.

چشم انداز سیاهی دندان چیست؟

اگر دندانپزشک شما می تواند به اندازه کافی زود مداخله کند تا دندانی را نجات دهد، مهم است که عادات بهداشتی مناسبی برای جلوگیری از ایجاد مجدد لکه، جرم یا پوسیدگی در نظر بگیرید. نمونه هایی از این عادت ها عبارتند از:

  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک زدن دندان های خود حداقل دو بار در روز
  • استفاده از نخ دندان یا استفاده از مسواک بین دندانی حداقل یک بار در روز
  • طبق توصیه دندانپزشک خود به طور منظم ویزیت های دندانپزشکی انجام دهید (این ممکن است هر چهار تا شش ماه یکبار باشد، برخی از افراد مبتلا به پوسیدگی شدید ممکن است نیاز به مراجعه بیشتر داشته باشند)
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل (از نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین باید اجتناب شود زیرا شکر باکتری‌های پوسیدگی را جذب می‌کند)
  • اجتناب از خشکی مزمن دهان که ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها یا داشتن یک بیماری زمینه‌ای که باعث خشکی دهان شود (بزاق و رطوبت باکتری‌های مضر را از بین می‌برد، بنابراین احتمال پوسیدگی در افرادی که دهان خشک دارند بیشتر است)

با مراقبت عالی از دندان در حال پیشرفت، در حالت ایده آل فرد می تواند از تکرار سیاه شدن دندان ها جلوگیری کند.

این مقاله را به زبان اسپانیایی بخوانید.