تعیین اینکه آیا پسوریازیس دارم یا خیر

اگر لکه های ضخیم و پوسته پوسته پوست مرده روی بدن شما ظاهر شود، ممکن است پسوریازیس داشته باشید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که لکه ها روی یک یا چند قسمت از این قسمت های بدن باشند:

  • آرنج ها
  • زانو
  • صورت
  • پوست سر
  • دست ها

لکه های خشک و پوسته پوسته پوست همچنین می توانند نشانه درماتیت، اگزما یا چندین بیماری دیگر از جمله سرطان پوست باشند.

اغلب، یک متخصص پوست می‌تواند با نگاه کردن به ناحیه آسیب‌دیده و یادگیری علائم دیگری که دارید، تشخیص دهد. گاهی اوقات، برای تایید تشخیص پسوریازیس و کنترل سایر بیماری های جدی، ارزیابی دقیق تری لازم است.

آیا نیاز به بیوپسی دارم؟

اگر بیماری پوستی شما از نظر بالینی تشخیص داده نشده باشد، پزشک ممکن است بیوپسی پوست را توصیه کند. اگرچه کلمه “بیوپسی” اغلب در موارد مشکوک به سرطان استفاده می شود، اما این چیزی بیش از یک آزمایش برای تایید یا رد تشخیص سرطان است.

بیوپسی یک بررسی دقیق از بافت زنده برای تعیین وجود بیماری و سابقه آن در بدن است. بیوپسی همچنین می تواند تعیین کند که یک بیماری تا چه حد ممکن است گسترش یافته باشد.

اگر پزشک شما در حال تلاش برای تعیین نوع پسوریازیس شما باشد، بیوپسی پوست ممکن است ضروری باشد. انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد. هر نوع بر اساس ظاهر ضایعه پوستی، محل معمول ضایعات و علت یا محرک احتمالی شیوع پسوریازیس متفاوت است.

عکس انواع پسوریازیس »

بیوپسی چگونه است؟

بیوپسی پوست معمولاً در مطب پزشک انجام می شود. این یک روش نسبتاً ساده است که با یک بی حس کننده برای بی حس کردن ناحیه مورد آزمایش شروع می شود.

انواع مختلفی از بیوپسی پوست وجود دارد.

هنگامی که سلول های پوستی تجمع پیدا می کند، مانند اکثر انواع رایج پسوریازیس، ممکن است بیوپسی پانچ تجویز شود. همانطور که از نام آن پیداست، نمونه بافت پوست با استفاده از یک تیغه گرد کوچک به دست می‌آید که برای به دست آوردن نمونه، از طریق پوست ضربه می‌زند. این شبیه به روشی است که یک سوراخ پانچ سوراخ هایی را روی کاغذ قرار می دهد تا در یک کلاسور سه حلقه قرار گیرد.

انواع دیگر بیوپسی عبارتند از:

  • بیوپسی اصلاح، که شامل استفاده از یک تیغه برای برش دادن بخش کوچکی از خارجی ترین لایه پوست است.
  • بیوپسی اکسیزیونال، که شامل برداشتن کل ضایعه است و گاهی اوقات نیاز به پیوند پوست برای ترمیم ناحیه بیوپسی شده دارد.
  • بیوپسی برشی، که شامل گرفتن تنها بخشی از یک ضایعه بزرگ است

بعد از عمل، ناحیه ای که بیوپسی شده است تا چند روز حساس و تحریک می شود.

گزارش پاتولوژی

چند روز پس از بیوپسی، پزشک گزارشی از آزمایشگاهی که بافت پوست را بررسی کرده است، دریافت می کند. اطلاعات مربوط به معاینه در گزارش آسیب شناسی ارائه شده است. این گزارش حاوی اطلاعات دقیق در مورد نمونه بافت، از جمله وجود یا عدم وجود بیماری هایی است که توسط پاتولوژیست آزمایش شده است. پاتولوژیست نوعی پزشک است که نمونه های بافت را مطالعه می کند و نتایج آزمایشگاهی را برای کمک به تشخیص بیماری ها تفسیر می کند.

اگر سرطان پیدا نشود، نتیجه به عنوان بیوپسی منفی شناخته می شود. اما اگر سرطان یا بیماری دیگری یافت شود، پزشک شما از گزارش آسیب شناسی برای کمک به تعیین دوره درمان استفاده می کند.

تعیین قدم بعدی شما

اگر گزارش پاتولوژی مشخص کند که شما سرطان یا هر بیماری جدی دیگری دارید، ممکن است بخواهید نظر دوم را دریافت کنید. برای انجام این کار، باید مطمئن شوید که پزشک دوم اسلایدهای میکروسکوپ و سایر مواد مرتبط را از آسیب شناس دریافت می کند.

هنگامی که مشخص شد با چه چیزی سر و کار دارید، شما و پزشکتان باید در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید. اگر تشخیص سرطان باشد، آزمایشات بیشتری برای تعیین میزان گسترش بیماری مورد نیاز است. همچنین ممکن است برای از بین بردن سلول های سرطانی بیشتر از پوست شما به روش های بیشتری نیاز باشد.

اگر مبتلا به پسوریازیس هستید، گزینه های درمانی مختلفی امکان پذیر است. اینها شامل لوسیون های موضعی برای کاهش علائم یا نور درمانی است که از نور ماوراء بنفش برای کمک به بهبود پوست آسیب دیده استفاده می کند.

درمان پسوریازیس »

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما به طور غیر طبیعی عمل می کند. پسوریازیس ممکن است منجر به وضعیتی به نام آرتریت پسوریاتیک شود که یک التهاب دردناک مفاصل است. صرف نظر از وسعت بیماری شما، پیروی از توصیه های پزشک کلید حفظ سلامتی شما خواهد بود.