روغن نعناع چیست؟

روغن نعناع اسانس نعناع است که در روغن استخراج می شود. برخی از روغن های نعناع قوی تر از بقیه هستند. قوی ترین انواع با استفاده از تکنیک های تقطیر مدرن ساخته می شود و اسانس نامیده می شود.

اسانس نعناع رایج ترین نوع روغن نعناع است که برای خرید موجود است. می توان از آن برای اهداف بهداشتی، زیبایی و نظافت استفاده کرد.

نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول است. منتول مسئول بسیاری از فواید روغن نعناع است. منتول همچنین به نعناع طعم، بو و احساس خنکی می دهد.

چرا از روغن نعناع برای مو استفاده کنیم؟

برخی از افراد از روغن نعناع به عنوان بخشی از رژیم زیبایی و مراقبت از مو استفاده می کنند. رایحه آن مطبوع است و در شامپوها، کرم های پوست و سایر محصولات یافت می شود.

در حالی که روغن نعناع ممکن است به دلیل برخی از فواید مراقبت از پوست شناخته شده باشد، اما برای مو و پوست سر نیز مفید است. ممکن است به خشکی، خارش یا سایر مشکلات پوست سر کمک کند.

از فواید اسانس نعناع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد میکروبی
  • حشره کش و آفت کش
  • مسکن و بی حس کننده
  • گشاد کننده عروق (و منقبض کننده عروق)
  • ضد التهاب

برخی از افراد از این روغن به عنوان یک درمان برای ریزش مو استفاده می کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که منتول موجود در اسانس نعناع یک گشادکننده عروق است و گشادکننده‌های عروق جریان خون را بهبود می‌بخشند. در بسیاری از موارد (مانند طاسی زنانه یا مردانه)، ریزش مو به دلیل جریان خون گرسنه به فولیکول‌های مو رخ می‌دهد. افزایش گردش خون با یک گشادکننده عروق مانند نعناع می تواند به طور بالقوه رشد مو را بهبود بخشد و از ریزش مو جلوگیری کند.

منتول نعناع نیز بویی شاداب و احساس سوزن سوزن شدن را روی پوست و پوست سر ایجاد می کند. با افزودن اسانس به محصولات زیبایی خود می توانید از این فواید بهره مند شوید.

آیا مطالعات استفاده از آن را برای ریزش مو تایید می کنند؟

هزاران سال است که در برخی از نقاط جهان از روغن های ضروری برای تقویت رشد مو استفاده می شود. با این حال، استفاده از نعناع فلفلی برای تقویت رشد مو به طور کلی اخیراً انجام شده است. نه شواهد سنتی دیرینه ای برای پشتیبانی از آن دارد و نه به طور عمیق مورد مطالعه قرار گرفته است. فقط در چند دهه گذشته اسانس نعناع به طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفته است.

با این حال، یک مطالعه اخیر در سال 2014 روی موش‌ها نشان داد که روغن‌های ضروری نعناع می‌توانند نوید زیادی برای رشد مو داشته باشند. محققان متوجه شدند که موها سریع‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند و جریان خون به فولیکول‌های موی کم‌تغذیه افزایش می‌یابد. این مطالعه دری را برای بررسی فواید اسانس نعناع برای رشد موی انسان باز می کند.

با این حال، مطالعات دیگر (یکی در سال 2011 و یکی در سال 2013) نشان داد که منتول حاصل از اسانس نعناع فلفلی به جای اتساع عروق، باعث انقباض عروق می شود. اما به نظر می رسد این انقباض عروق تنها زمانی اتفاق می افتد که پوست یا ناحیه عضلانی که روغن در آن اعمال می شود ملتهب باشد، مانند بعد از ورزش.

تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اثرات روغن نعناع بر رشد مو مورد نیاز است.

چگونه از روغن نعناع برای ریزش مو استفاده می کنید؟

چند راه وجود دارد که می توانید از روغن نعناع برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

یکی با ماساژ مستقیم پوست سر است. چند قطره روغن را به حدود یک قاشق غذاخوری روغن ماساژ پوست سر مورد علاقه خود اضافه کنید. اگر روغن ماساژ پوست سر ندارید، می توانید از یک روغن خانگی ساده مانند روغن نارگیل، جوجوبا یا روغن شی استفاده کنید.

روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. ممکن است احساس گزگز و نعناع داشته باشید. بگذارید این درمان به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس موهای خود را با شامپو بشویید. اگر احساس منتول برای شما خیلی شدید شد، روغن های دیگری را برای متعادل کردن اثر اضافه کنید یا بلافاصله پوست سر خود را با شامپو بشویید.

همچنین می توانید روغن نعناع را مستقیماً در بطری های شامپو و نرم کننده خود بریزید. دقت کنید که زیاد اضافه نکنید. حدود پنج قطره در هر اونس شامپو یا نرم کننده توصیه می شود. به سادگی از شامپو و نرم کننده خود با اسانس نعناع مانند معمول استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که محصولات با رایحه نعناع به نتایج یکسانی دست پیدا نمی کنند. این محصولات احتمالاً حاوی اسانس نیستند. اسانس های نعناع فلفلی تقطیر می شوند تا حاوی بالاترین سطح ممکن منتول باشند. منتول کافی در بسیاری از محصولات دیگر وجود ندارد تا فواید درمانی داشته باشد.

آنچه باید قبل از استفاده بدانید

اسانس های رقیق نشده نعناع می توانند باعث ایجاد احساس سوزش در پوست شما شوند. همیشه روغن ها را با روغن حامل رقیق کنید تا از پوست خود محافظت کنید.

از ورود روغن های ضروری به چشم خودداری کنید و هرگز اسانس های رقیق نشده مصرف نکنید. همچنین از مصرف اسانس برای نوزادان و کودکان خودداری کنید.

هنگام خرید روغن های ضروری از هر نوع، برچسب های خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که درجه قابل قبولی برای تماس با پوست دارند. از روغن پخش کننده، روغن گرم کننده یا عصاره ای که برای تماس با پوست ساخته نشده است استفاده نکنید.

خط پایین

اسانس نعناع فلفلی می تواند یک درمان خانگی مطمئن برای بهبود رشد مو باشد. قبل از اینکه آن را درمان ریزش مو نامید، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات اسانس نعناع بر روی موهای انسان مورد نیاز است. با این حال، شواهد تا کنون دلگرم کننده است.

اسانس نعناع را نباید درمانی برای مشکلات عمده ریزش مو مانند طاسی یا آلوپسی در نظر گرفت. درمان ممکن است کمک کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این مشکلات را برای همیشه حل کند.

صرف نظر از این، امتحان اسانس نعناع رقیق شده ضرری ندارد. ببینید آیا برای بهبود رشد موهایتان مفید است یا خیر. حتی اگر اینطور نباشد، می تواند فواید دیگری برای مو و پوست سر شما داشته باشد.