ما محصولاتی را که فکر می کنیم برای خوانندگان ما مفید هستند، اضافه می کنیم. اگر از طریق پیوندهای موجود در این صفحه خرید کنید، ممکن است کمیسیون کمی کسب کنیم روند ما اینجاست.

خط سلامت فقط مارک ها و محصولاتی را به شما نشان می دهد که ما پشت آن ایستاده ایم.

تیم ما به طور کامل توصیه هایی را که در سایت خود ارائه می دهیم بررسی و ارزیابی می کند. برای اثبات اینکه تولیدکنندگان محصول استانداردهای ایمنی و کارایی را رعایت کرده‌اند، ما:

  • ارزیابی مواد تشکیل دهنده و ترکیب: آیا آنها پتانسیل ایجاد آسیب را دارند؟
  • تمام ادعاهای سلامتی را بررسی کنید: آیا آنها با مجموعه شواهد علمی فعلی مطابقت دارند؟
  • ارزیابی برند: آیا با یکپارچگی عمل می کند و به بهترین شیوه های صنعت پایبند است؟

ما این تحقیق را انجام می دهیم تا بتوانید محصولات قابل اعتماد برای سلامتی و تندرستی خود را پیدا کنید.

درباره روند بررسی ما بیشتر بخوانید.
آیا این مفید بود؟

موهای رشد کرده عفونی معمولاً شبیه یک برآمدگی هستند و ممکن است حاوی چرک باشند. شما معمولاً می توانید آنها را با مراقبت های خانگی درمان کنید.

موهای رشد کرده عفونی نتیجه یک موی رشد یافته است که دوباره به داخل پوست پیچ خورده و عفونی شده است. موارد عود کننده گاهی اوقات فولیکولیت نامیده می شود.

به طور معمول، موهای جدید مستقیماً از فولیکول های مو رشد می کنند. این فولیکول ها در داخل پوست قرار دارند. همانطور که مو بالغ می شود، از سطح پوست خارج شده و به رشد خود ادامه می دهد. اما گاهی اوقات موها قبل از اینکه فرصتی برای خارج شدن از پوست پیدا کنند، کج می‌شوند یا دوباره به حالت فر در می‌آیند. به این حالت موی رشد کرده می گویند.

موهای زیر روییده شایع هستند و به طور کلی می توان آنها را در خانه درمان کرد، حتی اگر ناحیه آسیب دیده عفونی شود. عوارض محتمل نیست مگر اینکه عفونت و موهای رشد کرده درمان نشوند.

به خواندن ادامه دهید تا بدانید علائم چیست و چگونه رشد مو را اصلاح کنید، و همچنین نکاتی برای جلوگیری از موارد زیر رشد مو در آینده.

علل رشد موی عفونی

برخی از موهای رشد کرده زمانی ایجاد می شوند که سلول های پوست مرده زیادی روی سطح پوست وجود داشته باشد. این سلول ها می توانند به طور ناخواسته فولیکول های مو را مسدود کنند.

موهای رشد کرده بیشتر در نواحی از بین بردن موهای زائد مانند صورت، پاها، زیر بغل و ناحیه شرمگاهی دیده می شوند. همچنین بیشتر در مردانی که ریش خود را می تراشند، رخ می دهد. اصلاح و اپیلاسیون موهای تیزتری ایجاد می کند که تمایل دارند در پوست گیر کنند.

همچنین اگر موهای شما به طور طبیعی ضخیم یا مجعد باشد، ممکن است در معرض خطر افزایش موهای زائد و عفونت های مرتبط با آن باشید. این نوع موها در هنگام رشد پس از برداشتن موهای زائد به احتمال زیاد دوباره به داخل پوست جمع می شوند.

چگونه موهای رشد کرده عفونی را شناسایی کنیم

اغلب اوقات، عفونت موهای رشد کرده می تواند به صورت یک برآمدگی قرمز شروع شود. با پیشرفت عفونت، ممکن است چرک ببینید و برجستگی بزرگتر شود.

ناحیه اطراف موهای رشد کرده عفونی نیز ممکن است:

  • قرمز و تحریک شده به نظر می رسد
  • متورم شدن
  • خارش
  • در لمس احساس گرما کنید

به خواندن ادامه دهید: چگونه می توانم از شر برآمدگی های تیغ روی پاهایم خلاص شوم؟ »

عفونت موهای زیر پوستی: تصاویر

درمان موهای رشد یافته عفونی

اگر عفونت شما خفیف یا نادر است، ممکن است بتوانید از داروهای خانگی استفاده کنید. این شامل:

  • شستن و مالش ملایم ناحیه برای تشویق مو به شل شدن از فولیکول و خروج از پوست
  • اعمال کردن روغن درخت چای برای کاهش عفونت و جلوگیری از بدتر شدن آن
  • استفاده كردن لوسیون های مبتنی بر جو دوسر برای تسکین پوست تحریک شده
  • با استفاده از بدون نسخه کرم هیدروکورتیزون برای تسکین خارش

اگر عفونت شما با درمان خانگی بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند برای درمان عفونت و تحریک موها دارو تجویز کنند. برای مثال، کرم‌های استروئیدی تجویزی می‌توانند التهاب را کاهش دهند و کرم‌های آنتی‌بیوتیک قوی می‌توانند عفونت را درمان کنند.

اگر به طور مزمن دچار موهای زائد عفونی می شوید، پزشک ممکن است داروهایی را پیشنهاد کند که در وهله اول از رشد درونی جلوگیری می کند. کرم‌های رتینوئید در از بین بردن سلول‌های مهارتی مرده‌ای که ممکن است در رشد موهای زیر پوستی نقش داشته باشند، موثر هستند. آنها همچنین می توانند به کاهش زخم های ناشی از عفونت های قبلی کمک کنند.

در صورتی که عفونت خطر انتشار به خون و اندام های داخلی را داشته باشد، پزشک ممکن است استروئیدهای خوراکی و آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.

بیشتر بدانید: هر آنچه باید در مورد روغن درخت چای بدانید »

موهای رشد کرده و عفونت استاف: آیا پیوندی وجود دارد؟

عفونت استافیلوکوکوس (استافیلوکوکوس) ممکن است با موهای زیر پوستی رخ دهد. اگرچه استاف یک باکتری طبیعی در فلور پوست شما است، اما نمی تواند باعث عفونت شود، مگر اینکه وارد شکافی در پوست شود. اما هر زخمی که با موهای رشد کرده باشد به عفونت استاف تبدیل نمی شود.

اگر برآمدگی قرمز بزرگی دارید که همچنان در اندازه و ناراحتی شما افزایش می یابد، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تعیین کنند که آیا مدیریت محافظه کارانه یا تهاجمی تر مناسب است. عفونت استاف با آنتی بیوتیک درمان می شود تا از سایر عوارض جدی مانند عفونت خون جلوگیری شود.

بیشتر بدانید: عفونت استاف »

رفع موهای زائد عفونی

موهای رشد کرده معمولا خود به خود و بدون برداشتن از بین می روند.

گاهی اوقات ممکن است موهای رشد کرده با موچین یا سوزن استریل شده برداشته شود – اما فقط در صورتی که مو نزدیک سطح پوست باشد. کندن موها فقط خطر عفونت را افزایش می دهد.

تلاش برای از بین بردن موهای رشد کرده به ویژه زمانی که عفونی شده باشد خطرناک است زیرا می توانید عفونت را گسترش دهید. برداشتن یا ریختن موهای آلوده به داخل رشد کرده نیز خطر بروز عوارض را افزایش می دهد.

در عوض، به آرامی محل را با آب گرم و صابون بشویید. این می تواند کمک کند تا موهای زیر پوستی به خودی خود از پوست خارج شوند.

بیشتر بدانید: نحوه رسیدگی به موهای زائد روی پاها »

سایر عوارض احتمالی

موهای زائد عفونی می توانند منجر به عوارض زیر شوند:

  • برجستگی های تیغ
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • جای زخم دائمی
  • ریزش مو
  • تخریب فولیکول مو

با انجام اقداماتی برای جلوگیری از رشد موهای زائد و درمان سریع هر گونه عفونت می توان از بسیاری از این عوارض جلوگیری کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

عفونت های خفیف موی رشد کرده اغلب خود به خود و بدون درمان برطرف می شوند. با این حال، اگر عفونت در عرض چند روز بدتر شد یا بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما می تواند از طریق معاینه فیزیکی پوست، موهای رشد کرده عفونی را شناسایی کند. به طور معمول هیچ آزمایش دیگری برای تشخیص مورد نیاز نیست.

در موارد شدید ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. اگر زخم های بزرگ، پر از چرک یا باز دارید از این ها استفاده می شود. پزشک شما همچنین می‌تواند نکاتی را در مورد تغییرات سبک زندگی ارائه دهد که ممکن است احتمال رشد موهای شما را کاهش دهد.

چشم انداز

برداشتن یا ریختن موهای زیر پوستی تنها خطر عفونت را افزایش می دهد زیرا فولیکول را در معرض باکتری قرار می دهد. برداشتن پوست نیز می تواند باعث ایجاد اسکار شود.

اگرچه موهای رشد کرده گاهی اوقات ناراحت کننده هستند، اما بهتر است آنها را به حال خود رها کنید. بسیاری از موارد به خودی خود و بدون هیچ دخالتی برطرف می شوند. موارد خفیف عفونت ممکن است پس از چند روز خود به خود برطرف شوند، اما موارد شدید ممکن است چند هفته طول بکشد. پس از برطرف شدن عفونت، ممکن است اسکار یا پوست تغییر رنگی داشته باشید که می تواند چندین ماه باقی بماند.

بیشتر بدانید: درمان و پیشگیری از رشد موهای زائد شرمگاهی »

چگونه از عفونت آینده یا موهای رشد کرده جلوگیری کنیم؟

در وهله اول، جلوگیری از رشد موهای زیر پوستی می تواند خطر ابتلا به عفونت های مرتبط را کاهش دهد. هنگام اصلاح یا اپیلاسیون، نکات زیر را امتحان کنید:

  • ابتدا پوست را بشویید تا از ورود باکتری به پوست جلوگیری کنید.
  • خودت را عوض کن مرتب تیغ زدن
  • از تیغه های کدر خودداری کنید.
  • موها را در جهت رشد بردارید.
  • استفاده کنید ژل اصلاح و آب گرم
  • سپس لوسیون را روی ناحیه مورد نظر بمالید.

اگر همچنان در همان ناحیه مانند صورت موهای زائد عفونی دارید، ممکن است حذف موهای زائد در خانه را متوقف کنید. با پزشک خود در مورد اینکه آیا ممکن است از درمان های لیزری پوست و سایر روش های بلند مدت رفع موهای زائد بهره مند شوید صحبت کنید.