برای برخی از تازه مادران، شیردهی بدون ناراحتی نیست.

این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که لکه یا تاول شیر را تجربه کنید. در حالی که برخی ممکن است از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند، اما دلایل و علائم متفاوتی دارند. از بین این دو، تاول های شیر می توانند دردناک تر باشند.

با این حال، درمان هایی برای هر دو وجود دارد که می تواند به مادر کمک کند تا کودک خود را راحت تر با شیر مادر تغذیه کند.

چه چیزی باعث لکه یا تاول شیر می شود؟

لکه های شیر معمولاً به دلیل قفل نامناسب است. مکیدن کودک ممکن است خیلی کم عمق باشد و باعث فشار بیش از حد روی یک نقطه از سینه شود. تغذیه با زاویه غیرمعمول نیز می تواند باعث ایجاد لکه های شیر شود.

اصطلاح “تاول” هنگامی که به تاول های شیر اشاره می شود می تواند گمراه کننده باشد. در حالی که بیشتر تاول ها نتیجه اصطکاک هستند، تاول های شیر به دلیل پوستی است که روی مجرای شیر رشد می کند. مقدار کمی شیر مادر معمولاً در پشت تاول شیر جمع می شود که می تواند به دلیل اصطکاک ظاهری تاول به آن بدهد. دلایل خود تاول می تواند متفاوت باشد و شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات مربوط به قفل کردن، زبان یا مکیدن نوزاد
  • عرضه شیر اضافی
  • فشار بیش از حد روی ناحیه خاصی از سینه
  • برفک، نوعی مخمر است که معمولاً به جای یک تاول، چندین تاول ایجاد می کند

تاول شیر معمولا این کار را نمی کند، اما می تواند مجرای شیر را مسدود یا مسدود کند.

علائم لکه یا تاول شیر

لکه های شیر نامنظم هستند و با اعمال فشار صاف می شوند. در حالی که لکه های شیر ممکن است در ظاهر قابل توجه باشند، اما معمولاً دردناک نیستند. با این حال، برخی از زنان در هنگام شیردهی احساس ناراحتی می کنند.

تاول های شیر نواحی برجسته و پر از مایع پوست هستند. آنها بسیار شبیه تاولی هستند که فرد روی دست یا پا تجربه می کند، به جز اینکه ناحیه تاول دار مایع محبوس و قابل مشاهده ای دارد. هنگامی که اطراف تاول شیر فشار وارد شود، پوست تاول برآمده می شود. این کمی متفاوت از حباب است که در آن پوست صاف باقی می ماند.

رنگ تاول شیر ممکن است سفید، زرد یا شفاف باشد. بر خلاف لکه های شیر، تاول های شیر اغلب دردناک هستند.

از چه درمان هایی می توانم در خانه استفاده کنم؟

در حالت ایده‌آل، درمان‌های خانگی باید به شما کمک کند تا تاول یا لکه شیر را پاک کنید.

پرستاری مکرر نیز می تواند بروز این شرایط را کاهش دهد. با این حال، قبل از شروع شیردهی، یک کمپرس گرم و مرطوب را روی نوک پستان خود به مدت دو تا سه دقیقه قرار دهید. این گرما می تواند به “باز کردن” مجرا کمک کند. پس از کمپرس، کودک را در سینه خود قرار دهید. تغذیه کودک شما می تواند به آزاد کردن دوشاخه کمک کند.

همچنین می‌توانید ناحیه نوک سینه را مرطوب نگه دارید، که به کاهش درد و ناراحتی در حین درمان لکه یا تاول کمک می‌کند. نمونه هایی از نحوه انجام این کار شامل موارد زیر است:

  • روغن زیتون را روی یک گلوله پنبه بریزید و روی نوک پستان خود در داخل سوتین قرار دهید.
  • سرکه را روی پد سینه بمالید و روی نوک پستان خود قرار دهید.
  • سینه خود را در 2 قاشق چایخوری نمک اپسوم مخلوط با 1 فنجان آب، چهار بار در روز خیس کنید.

نرم نگه داشتن سینه ها و شیر دادن مکرر می تواند به کاهش لکه ها و تاول های شیر کمک کند.

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید

اگر لکه ها یا تاول های شیر با مراقبت های خانگی از بین نمی روند یا باعث می شوند شیردهی به قدری دردناک باشد که نمی توانید شیر بدهید، با پزشک خود تماس بگیرید.

پزشک می تواند تاول شیر را با استفاده از تکنیک های تمیز و یک سوزن استریل برای کاهش خطر عفونت باز کند. این باید اجازه دهد که شیر از ناحیه آسیب دیده خارج شود. پزشک ممکن است استفاده از پماد آنتی بیوتیکی سازگار با شیردهی (مانند باسیتراسین) را به سینه توصیه کند.

استفاده منظم از پماد لانولین نیز می تواند از خشک شدن ناحیه جلوگیری کند که می تواند باعث عود تاول شود.

پیشگیری از تاول شیر و بلبلی

تغییر وضعیتی که در آن شیر می‌دهید می‌تواند به کاهش تاول‌ها و لکه‌های شیر کمک کند، زیرا موقعیت‌های مختلف باعث کاهش اصطکاک و فشار روی نوک پستان می‌شود. برای کاهش فشار، می‌توانید در حین شیر دادن بین یک نگهدارنده فوتبال (کودک در کنار شما) و یک نگهدارنده گهواره (کودک در جلوی شما) جابجا شوید.

اگر چفت کودک شما به اندازه کافی عمیق به نظر نمی رسد یا به طور مداوم در بستن چفت مشکل دارید، با یک مشاور شیردهی تماس بگیرید. بسیاری از بیمارستان ها این خدمات را ارائه می دهند. همچنین می‌توانید برای ارجاع با لیگ محلی La Leche یا متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

نوشیدن مایعات زیاد و پرهیز از پوشیدن سوتین یا سوتین های خیلی تنگ با سیم پایین نیز می تواند جریان شیر را بهبود بخشد.

غذای آماده

لکه‌ها و تاول‌های شیر حتی برای باتجربه‌ترین مادران شیرده نیز ممکن است اتفاق بیفتد. شیردهی نباید دردناک باشد.

اگر برای شما اتفاق افتاد و با درمان های خانگی برطرف نشد، به پزشک خود مراجعه کنید یا با نماینده محلی La Leche League International تماس بگیرید.

در پینترست به اشتراک بگذارید