انواع مختلفی از رژیم کتوژنیک وجود دارد

دانلود رژیم کتوژنیک pdf رژیم کتوژنیک (Ketogenic یا به اختصار رژیم کتو) یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچربی است که فواید زیادی برای سه چیزهایی که مادرتان باید درباره رژیم های کتوژنیک به شما یاد داده باشد 1402 سلامتی دارد. همانگونه که پیش تر عنوان کردیم در رژیم کتو مصرف کربوهیدرات به مقدار ناچیز رسیده و یا به کل حذف میشود. با داشتن رژیم کتو چون میزان مصرف کربوهیدرات محدود میشود بدن فرد به سرعت کربوهیدرات (گلیکوژن) ذخیره شده در کبد و عضلات را مصرف کرده و میسوزاند. گلیکوژن ذخیره شده در بدن به طور معمول به نسبت ۳ گرم آب برای هر گرم گلیکوژن در عضلات و کبد به آب متصل هستند. پس سعی کنید هر روز ۸ لیوان آب بنوشید. رژیم کتوژنیک دوره ای (CKD): این رژیم شامل دوره هایی با مصرف کربوهیدرات بالاتر است، مانند 5 روز کتوژنیک و به دنبال آن 2 روز با کربوهیدرات بالا است. مثلا گفته میشود ۵ روز رژیم کتو گرفته شود و به دنبال آن ۲ روز رژیم غذایی پر کربوهیدرات. همچنین احتمالا رژیم غذایی پرچرب و پر پروتئین ما را بیشتر سیر میکند و باعث میشود کمتر غذا بخوریم؛ هرچند که این دلیل به طور قطعی هنوز ثابت نشده است.

کتوژنیک به این علت که درصد چربی زیادی دارد شما را سیر نگه می دارد. آنفولانزای کتو از دیگر عوارض این رژیم است. هر رژیمی در کنار فواید میتواند عوارض هم داشته باشد. رژیم کتوژنیک هم از این قاعده مستثنی نبوده و در کنار فوایدی چون تسریع در لاغری، عوارضی هم دارد که در این قسمت از مطلب ازپزشک به آن اشاره میکنیم. رژیم کتوژنیک استاندارد علاوه بر کاهش وزن سبب کاهش قابلتوجه قند خون و سطح انسولین میشوند. و خیلی مطالعات دیگه از تاثیر مثبت این رژیم روی بیماری هایی مثل بیماری های قلبی (به خاطر پایین اومدن چربی، کلسترول، فشار خون و قند)، سرطان، آلزایمر، پارکینسون، کیست تخمدان (به علت کم شدن انسولین)، آسیب های مغزی (طی یه سری مطالعات روی حیوانات نشون دادن که این رژیم دوره ی ریکاوری بعد از اون رو کوتاه تر میکنه) خبر دادن. حتی دانشمندان هم اطلاعات دلیل مشخصی برای این موضوع ندارند اما احتمال می دهند که کتون های مصرف شده برای تامین انرژی مورد نیاز بدن از سلول های مغزی مراقبت می کنند و اجازه آسیب رسیدن به آن ها را نمی دهند.

این مطلب را بخوانید: چگونه از شر چربیهای شکم خلاص شویم ؟

رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد پیروان رژیم غذایی کتوژنیک بیشتر برای کاهش وزن از آن استفاده میکنند، اما این رژیم میتواند به مدیریت بعضی از بیماریهای قلبی، مغزی خاص، آلزایمر و حتی درمان آکنه کمک کند. شاید در هفته دوم روند لاغری کمی کند شود ؛ با این حال کاهش وزن با توجه به اصولی بودن رژیم کتو به عواملی بستگی دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم. رژيم کتو ورژنهای گوناگونی دارد که در ادامه مطلب هر کدام از آنها را معرفی میکنیم. کاهش سطح انسولین ممکن است بدن شما را در برابر برخی از انواع سرطان محافظت کند و یا حتی رشد سلولهای سرطانی را کُند کند، هر چند تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است. این مطلب را بخوانید: چگونه از شر چربیهای شکم خلاص شویم ؟ رژیم کتو چربی بالا با کربوهیدرات بسیار کم است و به همین دلیل میتواند به کاهش چربیها خصوصا در نواحی شکم کمک کند. به عنوان مثال خیلی از افراد تصور میکنن، خوردن کمتر کربوهیدات، یعنی داشتن رژیم کتوژنیک. اما در حالت عادی افراد میزان کاهش وزنشان در هفته اول را تا ۵ کیلوگرم گزارش دادهاند. بعد از داشتن یک هفته رژیم کتو، بدن به راحتی از چربی ذخیره شده استفاده کرده و آنها را میسوزاند.

برای اغلب افراد این علائم نهایت یک هفته به طول می انجامد. در مقاله سال 2019 افراد مورد تحقیق را به دو گروه تقسیم کردند. در تحقیق انجام شده بر روی بیماران دیابتی ۷ نفر از ۱۲ نفر شرکت کننده مصرف داروهای دیابت را کاملا قطع کردند. همچنین این رژیم در بهبود بیماریهایی چون اختلال شناختی و دیابت از نوع ۲ تاثر بسزایی دارد. همچنین در مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع دو، افراد با پیروی از رژیم کتوژنیک توانستند به میزان ۹۵ درصد، مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون و انسولین را کاهش یا از بین ببرند. همه رژیم ها علاوه بر نفعی که دارند ، عوارضی هم دارند و یا حتی برای بعضی افراد با شرایط خاص توصیه نمی شود. ایده اصلی این رژیم این است که ما انرژی بیشتری از پروتئین و چربی و کمتر از کربوهیدراتها دریافت کنیم. در حالت طبیعی سوخت تامین کنندهی انرژی بدن از کربوهیدراتها (فرآوردههای قندی) بدست میآید. گلوکز ساده ترین مولکول در بدن تان است که تبدیل به انرژی می شود.

رژیم کتوژنیک را رژیم کوتاهمدت میدانند که نسبت به بعضی رژیمهای دیگر، ممکن است به کاهش وزن بیشتر در 3 تا 6 ماه اول کمک کند، به این دلیل که برای تبدیل چربی به انرژی، کالری بیشتری نسبت به تبدیل کربوهیدرات به انرژی لازم است. 4. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم همانند نوع استاندارد رژیم کتوژنیک است با این تفاوت که مصرف پروتئین هم در آن بالا میرود. مقاوت بدنی و میزان متابولیسم فرد هم از دیگر عوامل لاغری در این رژیم محسوب میشود. این می تواند پیشنهاد خوبی برای متعادل کردن مصرف لبنیات خود با غذاهای گیاهی باشد، پس از اینکه رژیم غذایی کتو دارید. پزشک به شما توصیه میکند که بهتدریج غذاهای پرچرب و سالم را به رژیم خود اضافه کنید و در عین حال، مصرف کربوهیدراتها را محدود نمایید. زمانی حالت کتوزیس در بدن پیش میآید که شما مصرف کربوهیدراتها را به میزان قابل توجهی کاهش میدهید و همچنین عرضه گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی انرژی برای سلولها است، محدود میکنید. اما چون روزه داری برای یک مدت طولانی در این بیماران قابل اجرا نبود، رژیم کتوژنیک به تقلید از همان اثرات مفید روزه داری مطرح شد.  Th​is  data w as created ​with GSA  Content᠎ Gen​er ator DEMO !

چرا که ذخیره چربی قابل سوزاندن در بدن آنها به مراتب از سایر افراد بالاتر است. اگرچه رژیم کتوژنیک معمولا برای اکثر افراد سالم بیخطر است، اما ممکن است برخی عوارض جانبی اولیه در حین سازگاری بدن شما وجود داشته باشد. البته این عوارض با کمک پزشک میتواند برطرف شود. مصرف مکملهای غذایی زیر نظر متخصص و مشاوران تغذیه ازپزشک، این مشکل را برطرف ساخته و رژیم را آسان میسازند. به عبارتی دیگر در این رژیم باید روزانه 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدرات مصرف شود. پاسخ به این سوال را باید بهطور ویژه از یک متخصص تغذیه بخواهید! رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالا است. دلیل این که در رژیم کتوژنیک از کربوهیدرات بسیار پایینی استفاده می کنند آن است که بدن برای دریافت انرژی بیشتر به جای گلوکز از چربی ها استفاده نماید. رژیم کتوژنیک سطح انسولین را کاهش داده و در نتیجه بدن برای دریافت انرژی به ذخایر چربی بدن خود دسترسی پیدا میکند. در این رژیم توصیه می شود که کربوهیدرات هایی که هضم آنها آسان است اعم از نوشابه، شکر، نان سفید و انواع شیرینی ها را حذف کنید.

رژیم کتوژنیک برای بلغمی ها

اما از آنجایی که رژیم کتو مستلزم تغییرات شدید در رژیم غذایی روزانه شماست، بهتر است قبل از شروع از پزشک یا متخصص تغذیه بپرسید که آیا این رژیم برای شما مناسب است یا خیر. به این ترتیب در اوایل رژیم، میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بستگی به میزان آب دفع شده در بدن شما دارد. وقتی بدن در این حالت قرار می گیرد چربی را برای دریافت انرژی می سوزاند و چربی ها در کبد به کتون ها تبدیل می شود که انرژی را برای مغز فراهم می کند. در چنین مواقعی، چربی برای دریافت انرژی سووخت میشود و به کتون ها تبدیل میشود که همین مورد باعث فراهم شدن انرژی لازم برای مغز می گردد. اما این ماشین همیشه با گاز کار کرده است، حالا وسط راه گازش تمام و خاموش میشود. این رژیم شبیه به رژیم استاندارد است. چندین روش مختلف رژیم کتو تا به حال ارائه شده. این روند، معمولا 3 تا 4 روز طول میکشد و بعد تجزیه پروتئین و چربی شروع میشود که میتواند در نهایت باعث کاهش وزن شود. غذاهای کتویی بمب چربی معمولا با استفاده از روغن نارگیل، کرهی مغزها، آووکادو یا پنیر خامهای تهیه میشوند. بر اساس گزارش برخی از افراد در مورد این مشکل، علائم آن معمولا ظرف چند روز تمام میشود.

برای مثال افرادی که کم کاری تیروئید دارند معمولاً کاهش وزن کمتری به نسبت سایر افراد تجربه میکنند. کتونها حکم سوختی دارند که از چربی تولید میشوند و این اتفاق وقتی میافتد که هورمون انسولین در بدن کافی نیست که قند را به انرژی تبدیل کند. کتون ها سوخت جانشین بدن هستند که در هنگام کاهش گلوکز خون برای تامین انرژی بدن مورد استفاده قرار میگیرند. البته توجه داشته باشید که تنها رژیم کتو استاندارد و رژیم کتو با پروتئین زیاد به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفتهاند. پس با توجه به میزان وزن آب بدن هر فرد، اندازه کاهش وزن افراد در دوران رژیم کتو هم ممکن است متفاوت باشد. در دنیای رژیمهای غذایی، برنامههای کمکربوهیدرات با پروتئین بالا، توجه بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران را به خود جلب کردهاند. رژیم کتوژنیک از جمله روش های لاغری سریع است، اما در صورتی که بدون مشورت با متخصص و پزشک شروع به اجرای برنامه رژیم غذایی کتوژنیک نمایید، زمینه را برای آسیب رساندن به بدن خود به راحتی مهیا خواهید کرد. اما میان وعده و نوشیدنی ها هم برای برقرار ماندن این رژیم باید مجاز باشند تا در روند لاغری شما تداخلی ایجاد نکنند. البته چون آب میان بافتی افراد با وزن بالا به نسبت زیاد است، به کاهش وزن بیشتر آنها کمک میکند.

لازم به ذکر است که زیاده روی در خوردن میان وعدذه و نوشیدنیها هم میتواند باعث افزایش وزن شود. این کتونها انرژی لازم مغز را تامین خواهند کرد. در لاغری رژیم کتوژنیک، لازم است برنامه غذایی مناسبی داشته باشید و از خوراکیهای مناسب تغذیه کنید. با لب و لوچهای آویزون گفتم حالا ادامه بدم ببینم حرف حساب این رژیم کتو چیه؟ اگر میخواهید با این رژیم لاغری بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه شوید. اگر برای لاغری سریع رژیم کتو را انتخاب کردید باید مصرف کربوهیدرات را به کمتر از ۵۰ گرم در روز کاهش دهید و چربی را جایگزین مواد غذایی کنید. ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک در رابطه با رژیم کتوژنیک صحبت خواهیم کرد. در واقع، بسیاری از پژوهشها نشان میدهد که این نوع رژیم غذایی میتواند به کاهش وزن و بهبود سلامت شما کمک کند. مصرف پروتئین در این رژیم 35 درصد، چربی 60 درصد و کربوهیدرات همان 5 درصد انجام میشود. 1. رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): در این رژیم کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین به میزان متوسط و چربی در اندازه بالا مصرف میشود. دانستیم که پایه اصلی این رژیم مصرف زیاد چربی، پروتئین نرمال و کربوهیدرات کم است. علاوه بر این رژیم کتو موجب کاهش تریگلیسرید و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) نیز میشود.