انواع رژیم غذایی کتوژنیک و فواید سلامتی آن چیست؟

رژیم کتوژنیک میتواند باعث کاهش قابل توجه قند و سطح سه چیزهایی که مادرتان باید درباره رژیم های کتوژنیک به شما یاد داده باشد 1402 انسولین خون شوند. کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، سندرم کوشینگ، افسردگی و سطح بالای انسولین از موارد پزشکی هستند که باعث افزایش وزن در شرایط عادی شده و جلوی کاهش وزن هنگام رژیم را میگیرند. البته باید به این نکته مهم توجه گردد که تمام این موارد تحقیقاتی هستند که تاکنون انجام شدهاند و برای قطعیت کامل باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند. این روش باعث میشود تا بدن بیاموزد که برای تولید انرژی مورد نیاز خود باید به سوزاندن چربیها روی بیاورد. در حال حاضر تأثیر این رژیم برای درمان انواع مختلف سرطان و کاهش رشد تومور مورد مطالعه زیادی قرار گرفته است. در انتها بهتر است این مورد را بیان کنیم که تغییر رژیم غذایی به رژیم کتو در اوایل کار مقداری دشوار خواهد بود. رژیم کتوژنیک از اوایل دهه 1900 برای درمان موفقیت آمیز صرع استفاده شده است. برای رسیدن به این حالت باید میزان مصرف کربوهیدرات به شدت کاهش یابد. یک مطالعه نشان داده که این رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می کند.

در ادامه، چند نمونه رژیم کتوژنیک بیان میشود.

اگر به دیابت، به ویژه دیابت نوع ۱ مبتلا هستید، بسیاری از کتون های موجود در خون شما را بیمار می کند. چنین کودکانی باید بیش از میانگین در این رژیم باقی بمانند و حتی توصیه شده، کودکان مبتلا به توبروز اسکلروزیس تا پایان عمر، رژیم کتوژنیک را اجرا کنند. اما اگر هدفتان کاهش وزن است و بعد از یک هفته همچنان وزن کم نکردید، احتمالا این رژیم غذایی برایتان مناسب نیست. این علائم طی چند روز تا چند هفته برطرف می شود. در ادامه، چند نمونه رژیم کتوژنیک بیان میشود. چند عدد توت میل کنید. اگر تمایل به خوردن میوه دارید، گزینه های کم قند مانند توت فرنگی، تمشک و زغال اخته را انتخاب کنید و آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. تمشک: تمشک علاوه بر اینکه یکی از سالمترین انواع توتها است، یک گزینه خوب برای قرار دادن در رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک هم هست. با اینکه این روش لاغری درست نیست، اما گزینه هایی مانند فست فود و سرخ کردنی یا حتی نوشابه ها و شیرینی جات در آن حذف شده است که چنین مواردی بهتر است از همه رژیم های غذایی سالم حذف شوند.

کدو سبز نیز بسیار عالی است، همه کاره و کم کالری. تغییر در وضعیت گوارش و باکتری های مفید روده: به دلیل مصرف کم کربوهیدرات احتمال دریافت فیبر از غذاهای همچون میوه ها، حبوبات و سبزیجات کاهش پیدا میکند و این موجب ایجاد یبوست در افراد می شود و از آنجایی که باکتریهای مفید روده که نقش به سزایی در سلامت و ایمنی بدن دارند از فیبرها تغذیه میکنند زمانی که فیبر مصرفی شما کاهش پیدا میکند سلامت بدن و سیستم ایمنی به خطر می افتد و عفونت پذیری افزایش پیدا میکند پس برای رفع این مشکل شما میتوانید از غذاهای پرفیبر که مصرفشان در رژیم کتو بلامانع است مثل نارگیل، دانه چیا، ارزن، گل کلم، بروکلی و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. سالادتان را با ¼ فنجان عدس، 4 گرم پروتئین، 10 گرم کربوهیدرات و 4 گرم فیبر پر کنید. این میوهها علاوه بر این که کم کربوهیدرات و پر از فیبر هستند، مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان مهم دیگر نیز دارند که باعث ارتقاء سلامت عمومی بدن خواهند شد. این اختلال زمانی رخ می دهد که تخمدان های زن از آن چه باید باشد، بزرگتر می شوند و کیست های کوچک پر از مایع در اطراف تخم ها شکل می گیرند.

Th᠎is c onte​nt has ​been g​ener᠎ated by GSA C᠎ontent  Generat or  DEMO​!

مطالعات نشان داده اند رژیم های کم کربوهیدرات مثل کتوژنیک منجر به کاهش قابل توجه وزن در مقایسه با رژیم های کم چربی می شود. افزایش سطح هورمون کورتیزول که به عنوان هورمون استرس شناخته میشود، مانع کاهش وزن و از بین رفتن چربی میباشد. آسیبهای مغزی: یک مطالعهی صورتگرفته بر روی جانوران حاکی از آن بود که رژیم کتوژنیک میتواند به کاهش آسیبهای مغزی و بهبود مغز پس از آسیبها کمک کند. البته اهرچند که این رژیم غذایی به ورزش کردن کمک میکند، اما ممکن است همانند دیگر رژیمها به اوج عملکرد فرد کمک ننماید. بیماری آلزایمر: رژیم کتو ممکن است علائم بیماری آلزایمر را کاهش داده و پیشرفت آن را کند کند. به علاوه، توصیه میشود در روزهای اول لازم است تا زمان سیر شدن غذا بخورید و دریافت کالری را به طور ناگهانی کاهش ندهید. آووکادو: از نظر بیولوژیکی آووکادو در واقع یک میوه محسوب میشود. جهت برطرف نمودن این مشکل، مصرف مکملهای مواد معدنی (با نظر پزشک) می تواند به بدن فرد کمک کند. میتوان با نظر پزشک به صورت روزانه ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیگرم سدیم، ۱۰۰۰ میلیگرم پتاسیوم و ۳۰۰ میلیگرم منیزیم مصرف نموده و این عارضه را نیز به حداقل رساند. هرچند که این رژیم برای افرادی که از نظر جسمی در سلامت هستند مشکلی ایجاد نمیکند، اما این امکان نیز وجود دارد که در مواردی عوارضی نیز به دنبال داشته باشد.  Con tent has  been gen᠎erated by GSA Content Gene᠎ra᠎tor DE MO.

همچون اغلب اینگونه مطالعات، هیچگونه «گروه شاهد» (بیمارانی که درمان مورد نظر را دریافت نکردند) برای مقایسه وجود نداشت. اما بهتر است در مورد مصرف این رژیم ها با پزشک خود مشورت کنید. بنابراین، بسیار مهم است که با پزشک تان در مورد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود صحبت کنید. همچنین در مقاله غذا های مجاز برای مصرف در رژیم کتوژنیک به طور مفصل در این مورد توضیح داده شده است. احتمالا برای استفاده از این رژیم غذایی و پیروی از روش آن به راهنمایی پزشکی نیاز دارید. آووکادو، به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد چربی مفید برای قلب، میتواند یک انتخاب عالی برای افرادی باشد که تمایل به پیروی از رژیم کتوژنیک دارند. برای درک بهتر به یک مطالعه آماری نگاه کنیم. رژیم کِتوژنیک رژیم مناسب برای کاهش وزن بوده و ما توصیه میکنیم که بهتر است هم کربوهیدراتهای کل مصرفی در این رژیم و هم کربوهیدراتهای خالص مصرفی در آن را بهخوبی کنترل کنید. اگرچه مصرف این میان وعدهها در حد متوسط مفید است، اما بهتر است در میانوعدههای دیگر در طول روز از خوراکیهای کم کالریتر مصرف نمایید.

رژیم کتوژنیک چند کیلو کم میکنیم بهترین و موثرترین نوشیدنی آب است که باید به صورت فراوان و در زمان های مختلف روز استفاده کنید. رژیم های کتوژنیک چرخهای یا هدفمند، روشهای تغذیهای پیشرفتهتری هستند و عمدتا توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده میشود. اینکه کدام یکی از انواع رژیم کتوژنیک را انتخاب میکنید، کاملا به هدف شما بستگی دارد اما خوب رایجترین نوع، رژیم کتوژنیک استاندارد است که برای تازهکارها گزینهی خوبی محسوب میشود. کتوزیس یک حالت متابولیکی است که در آن بدن به جای گلوکزاز چربی برای تولید انرژی استفاده میکند. مصرف رب انار به صورت محدود در این رژیم مشکلی ندارد و می توانید از خواص رب انار در رژیم کتوژنیک استفاده کنید. به این منظور که شما چربی های سالم می خورید تا چربی بسوزانید. او امیدوار بود که سودمندی غذا نخوردن و گرسنگی در اینگونه رژیمهای غذایی، پایدار و دائمی باشد. زیرا این غذا حاوی لبنیاتی مانند کشک است. روغن امسیتی را با دستکم دو برابر حجمش از شیر رقیق (شیر خامهگرفته) مخلوط و سپس سرد میکردند و هنگام غذا به کودکان میخوراندند یا با غذایشان قاطی میکردند.

در هنگام پیروی از رژیم کتوژنیک اگر کالری دریافتی فرد کنترل نگردد، بعید است که وزن او کاهش یابد. نداشتن فعالیت بدنی کافی: انجام فعالیت بدنی بیشتر در هنگام تلاش برای کاهش وزن در رژیم کتوژنیک یک جزء حیاتی است. توت فرنگی منبع غنی برای سایر ریز مغذیها مانند ویتامینC، منگنز و فولات هم میباشد. همچنین، توت فرنگی هم مانند دیگر انواع توتها، سرشار از آنتی اکسیدانهایی مثل آنتوسیانینها و پروسیانیدین است. توت فرنگی: توت فرنگی علاوه بر این که یک میوه مغذی و خوشمزه است، خواص درمانی بسیار زیادی هم دارد. این رژیم دارای کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط و چربی بالا است. صدها نوع پنیر وجود دارد که اکثر آنها دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی هستند که این ویژگی آنها را در گروه غذاهای مجاز برای مصرف در رژیم کتوژنیک قرار داده است. این، همراه با افزایش کتون ها، دارای مزایای سلاتی خاصی است. بسیاری از مراکز بهطور سنتی میزان مصرف آب بیماران را به ۸۰٪ نیاز روزانه کاهش میدهند و این موضوع خود مزید بر علت است و امروزه دیگر توصیه نمیشود.

یک نمونه از رژیم کلاسیکِ کتوژنیک موسوم به «رژیم کتوژنیک امسیتی» از گونهای روغن نارگیل بهره میبرد که غنی از تریگلیسریدهای زنجیره متوسط است و نیمی از کالری مورد نیاز را فراهم میکند. بنابراین اگر میخواهید با این رژیم لاغر شوید و یا به علت سایر بیماری ها ، مانند دیابت ، بیماریهای قلبی یا فشار خون بالا ، میخواهید این نوع رژیم را تجربه کنید ؛ حتما حتما قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی خود با پزشکتان در این مورد مشورت در مورد میوه و سبزی رژیم کتوژنیک کنید . اگر مطمئن شوید که مصرف کربوهیدرات خود را در معاینه حفظ می کنید، توصیه می کنیم آنها را تقریباً تا نقطه اجبار ردیابی کنید. مصرف روزانه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید به اندازه کافی سبزیجات میخورید. بهطورکلی کربوهیدراتها باید کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه موردنیاز شما را تأمین کنند، نه بیشتر. در واقع فقط ۵ تا ۱۰ درصد از کالری دریافتی روزانه باید از کربوهیدرات تأمین شود، که این مقدار معادل ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز است.

برنامه کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد در رژیم کتوژنیک عمده کالری فرد از چربی دریافت میشود، که این مقدار باید حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد از کالری دریافتیاش باشد. ورزش موجب سوزاندن کالری بیشتر شده و جلوی از بین رفتن توده عضلانی ناشی از رژیم را میگیرد. شواهد علمی بیانگر این است که رژیم کتوژنیک با کاهش چربی، حفظ توده عضلانی و بهبود بسیاری از معیارهای سلامت به کاهش وزن کمک میکند. از دست دادن توده عضلانی با افزایش سن ، عواقب جدی را به دنبال خواهد داشت. همچنین ادرار مکرر باعث از دست دادن الکترولیت ها می شود که این نیز، باعث افزایش این علائم می شود. این رژیم معمولا به چهار شکل مختلف تجویز می شود اما رژیم کتوژ استاندارد و کتوژنیک با پروتئین بالا از اشکال رایج آن هستند. اطلاعات موجود در این مطلب، بیشتر در مورد رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD) است که البته نکات مشترکی با سایر نسخههای این رژیم غذایی دارد. این مورد میتواند دلایل زیای داشته باشد که هر کدام از آنها در نوع خود مهم هستند. ۱. سینه مرغ: بخش اصلی این رژیم لاغری یک ماهه است، زیرا کربوهیدرات ندارد و هر وعده ی آن، سرشار از پروتئین است. کیفیت مواد غذایی بخش مهم دیگری از رژیم کتوتاریان است.