در پینترست به اشتراک بگذارید

در میان والدین نوزادان، چیزهای کمی به اندازه مدفوع باعث بحث می شود. در مطب من، والدین سوالاتی در مورد مدفوع نوزادانشان دارند: دفعات، مقدار، رنگ، قوام، بو و گاهی اوقات احساس.

اما با وجود وسواس، والدین عاقلانه روی مدفوع تمرکز می کنند. می تواند تا حدودی در مورد سلامت نوزادشان به آنها بگوید.

مهمترین درس این است که تغییرات زیادی در مدفوع نوزادان وجود دارد، نه تنها از نوزادی به نوزاد دیگر، بلکه از روز به روز در همان نوزاد نیز متفاوت است. نوزاد لورا که روزانه 9 لکه مدفوع زرد، خردلی و با بوی ملایم دارد، طبیعی است. اما همسایه‌اش، بیبی لوک، که هر روز یک مدفوع سبز، بدبو، شل‌تر از لورا دارد و پوشک را پر می‌کند، همین‌طور است.

بنابراین بیشتر توصیفات مدفوع نوزاد در نهایت در محدوده طبیعی قرار می گیرد. نکته کلیدی این است که مدفوع غیرطبیعی را شناسایی کنید و این موضوع را با پزشک کودک خود در میان بگذارید. بیایید به هر یک از ویژگی های ذکر شده در بالا نگاه کنیم.

1. فرکانس

این ویژگی بیشترین ذکر شده توسط والدین و متغیرترین آن است. من به والدین می گویم که به ندرت به دفعات دفع مدفوع نوزادان آنها اهمیت می دهم، تا زمانی که نرم و بدون درد ظاهر شود. اگر هفت بار در روز یا هر هفت روز یک بار بروند خوب است. تا زمانی که مدفوع نرم و بدون درد باشد، اشکالی ندارد.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در روزهای اولیه پس از تولد بیشتر مدفوع می‌کنند، اما حتی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز ممکن است مدفوع نادری داشته باشند. اگر نوزاد دردی ندارد و مدفوع نرم است، نباید در رژیم غذایی مادر یا اقدام درمانی روی نوزاد اقدام کرد.

2. مقدار

به طور مشابه، مقدار به طور گسترده ای متغیر است. با این حال، اختلالات نادری وجود دارد که می تواند باعث کاهش یا حتی جلوگیری از دفع طبیعی مدفوع شود. دفع بسیار تاخیری اولین مدفوع کودک می تواند نشان دهنده برخی مشکلات پزشکی باشد. اگر این اتفاق افتاد، حتما از پزشک کودک خود در این مورد سوال کنید.

پس از چند روز اول، مقدار مدفوع معمولاً به طور مستقیم با مقدار شیر مادر یا شیر خشکی که کودک مصرف می کند، مرتبط است. اگر نگران این هستید که مقدار ورودی با مقدار خارج ارتباط ندارد، نتیجه همیشه رشد است. اگر کودک خوب رشد می کند، راضی به نظر می رسد، شکم به طور فزاینده ای بیرون زده نیست، بعد از غذا خوردن سیر می شود و به طور طبیعی رشد می کند، پس همه چیز خوب است.

3. رنگ

در چند روز اول پس از تولد، مدفوع ممکن است همچنان مکونیوم باشد. این مدفوع سیاه، قیری و چسبناکی است که کودک در دوران بارداری درست می کند. اما این رنگ ها به سرعت به رنگ زرد یا قهوه ای “معمولی” تغییر می کنند.

وقتی مدفوع سبز یا قهوه‌ای تیره است، والدین بسیار نگران می‌شوند. اما من به والدین می گویم که فقط سه رنگ مدفوع در نوزادان تازه متولد شده وجود دارد: قرمز، سیاه و سفید.

مدفوع قرمز نشان دهنده خونریزی است که ممکن است ناشی از حساسیت به پروتئین شیر یا مشکلی مانند بواسیر یا شقاق مقعدی باشد که بریدگی های سطحی کوچک روی مقعد هستند.

مدفوع سیاه نشان دهنده خون پیرتر است، از منبعی بالاتر در دستگاه گوارش، مانند خونریزی از مری یا حتی خون بلعیده شده از نوک پستان مادر.

مدفوع سفید (یا خاکستری یا خاکستری رنگ) ممکن است نشان دهنده مشکل کبد باشد. نوزادان مبتلا به مشکلات کبدی معمولاً زردی (پوست زرد) نیز دارند. از آنجایی که در نوزادان با پوست تیره‌تر به سختی دیده می‌شود، و از آنجایی که بسیاری از نوزادان به هر حال زردی دارند، مدفوع سفید رنگ معمولاً علامت اصلی این است که چیزی اشتباه است.اگر نوزاد شما مدفوع سفید تولید می کند، حتماً فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

4. سازگاری

پس از دفع مدفوع مکونیومی، مدفوع نوزادان اغلب با قوام خردل توصیف می شود. با گذشت زمان، مدفوع بیشتر تشکیل می شود.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند معمولاً مدفوع نرم‌تری نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند، دارند. مدفوع آنها نیز ممکن است بذری تر باشد. این دانه های کوچک چربی شیر هضم نشده هستند که کاملا طبیعی است. مدفوع نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند معمولاً کمی سفت‌تر است و اغلب شبیه کره بادام‌زمینی است.

مدفوع بسیار شل و آبکی ممکن است نشان دهنده این باشد که نوزاد آنطور که باید مواد مغذی را جذب نمی کند. این می تواند در حساسیت به پروتئین شیر یا سایر شرایط جدی تر رخ دهد. گاهی اوقات این به دلیل عفونت در دستگاه گوارش است. این عفونت ها معمولا ویروسی هستند و بدون هیچ دارویی برطرف می شوند، اما نوزاد تازه متولد شده در این موارد مستعد کم آبی است. اگر نوزاد شما بیمار به نظر می رسد، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

مدفوع بسیار سفت ممکن است نشان دهنده یبوست واقعی باشد. این ممکن است ناشی از یک مشکل پزشکی باشد، اما به احتمال زیاد ناشی از چیزی خوش خیم مانند یک فرمول نامناسب است.

به همین ترتیب، مخاط در مدفوع ممکن است نشانه عفونت یا هضم نامناسب باشد یا ممکن است به دلیل فرمول نامطلوب باشد. در صورت مشاهده مخاط در مدفوع کودک خود با پزشک اطفال تماس بگیرید.

اگر هر یک از این علائم هشدار دهنده را مشاهده کردید یا نگران قوام مدفوع کودک خود هستید، این موضوع را با پزشک اطفال خود در میان بگذارید. از مدفوع داخل پوشک عکس بگیرید تا نشان دهید چقدر شل یا سفت هستند یا یک پوشک تازه به پزشک بیاورید.

5. بو کنید

در چند روز اول، مدفوع نوزادان بوی بسیار کمی دارد. همانطور که روده آنها با باکتری ها کلون می شود، مدفوع بدبو می شود. این یک روند عادی است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند معمولاً مدفوع بدبو ندارند، در حالی که کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند اغلب بوی تندتری دارند. به طور کلی، مدفوع بوی بد می دهد، و ما نمی توانیم کار زیادی در مورد آن انجام دهیم.

در برخی موارد، مدفوع بسیار بدبو ممکن است نشانه ای از جذب ناکافی مواد مغذی باشد. اما اگر نوزاد خوب رشد می‌کند و رنگ و قوام مدفوع طبیعی است، ممکن است طبیعی باشد.

6. احساس کنید

نیازی به احساس مدفوع نیست.

اما می‌توانیم روی احساس کودک تمرکز کنیم، نه احساس مدفوع. همه نوزادان در مواقعی که مدفوع می کنند، به خصوص در چند ماه اول، صورتشان قرمز می شود. این طبیعی است. اما اگر کودک با هر مدفوع واقعا گریه می کند و این وضعیت ادامه دارد، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است فقط نشانه ای از مدفوع سفت تر باشد، اما ممکن است نشان دهنده مشکل در آناتومی راست روده باشد.

غذای آماده

تنوع زیادی در مدفوع نوزادان وجود دارد. اگر نگران هستید، با پزشک کودک خود صحبت کنید.