وقتی بچه چهارمم را باردار بودم، متوجه شدم که او در وضعیت بریچ است. این بدان معنی بود که کودک من به جای حالت عادی سر پایین، رو به پایین بود و پاهایش به سمت پایین بود.

در زبان رسمی پزشکی، وضعیت سر به پایین برای نوزاد، حالت راس نامیده می شود، در حالی که نوزادانی که پاها یا بدن آنها به جای سرشان به سمت پایین است، در وضعیت بریچ در نظر گرفته می شوند.

در مورد من، من مجبور بودم خیلی سخت کار کنم تا نوزاد بریچم را به موقعیت درستی که سرش پایین است تبدیل کنم، موقعیت رأسی که برای زایمان باید در آن باشد. اگر شنیده‌اید که پزشکتان در مورد قرار گرفتن نوزادتان در وضعیت راس صحبت می‌کند، ممکن است فکر کرده باشید که این دقیقاً برای بقیه دوران بارداری، زایمان و زایمان شما چه معنایی دارد. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

موقعیت راس چیست؟

موقعیت راس موقعیتی است که کودک شما باید در آن قرار گیرد تا بتوانید زایمان طبیعی داشته باشید.

اکثر نوزادان در نزدیکی پایان بارداری شما، بین هفته های 33 و 36، در یک موقعیت راس یا سر به پایین قرار می گیرند. حتی نوزادانی که تا آخر بارداری بریچ هستند می توانند در آخرین لحظه بچرخند. به طور معمول، زمانی که کودک سرش پایین باشد و به اندازه کافی در لگن شما پایین باشد، در جای خود می مانند.

همانطور که کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) توضیح می دهد، موقعیت راس زمانی است که نوزاد در موقعیتی قرار می گیرد که سر از طریق واژن زن در هنگام تولد پایین بیاید. اگرچه موقعیت‌های متفاوت و مشخص‌تری وجود دارد که سر کودک در طول فرآیند زایمان واقعی می‌تواند بگیرد، اما اگر سر کودک شما به سمت واژن شما باشد، شما در وضعیت خوبی هستید.

چگونه نوزادی را در حالت راس به دنیا بیاورم؟

حتی اگر نوزاد در ابتدای زایمان سرش به پایین باشد، در حالی که از طریق کانال زایمان حرکت می‌کند، در واقع مقداری چرخش و چرخش را انجام می‌دهد تا جا بیفتد. بر خلاف پستانداران دیگر، که کانال‌های زایمانی مستقیم و پهنی دارند که در آن نوزادان می‌توانند تقریباً مستقیماً از طریق آن رها شوند، نسبت سر انسان به فضای کانال زایمان بسیار فشرده است.

برای جا افتادن، کودک باید خم شود و سر خود را در موقعیت های مختلف بچرخاند. در واقع بسیار شگفت انگیز است وقتی به این فکر می کنید که کودک باید از سر چه چیزی بگذرد. بچه از کجا میدونه چیکار کنه؟

آیا برای نوزاد در وضعیت راس عوارضی وجود دارد؟

حتی برای نوزادانی که در موقعیت راس قرار دارند، ممکن است برخی از عوارض در هنگام حرکت کودک شما در کانال زایمان ایجاد شود. برای مثال، نوزادانی که در پهلوی بزرگ قرار دارند، علیرغم اینکه سرشان پایین است، ممکن است در عبور از کانال زایمان با مشکل مواجه شوند.

نوزادانی که بیش از 9 پوند و 4 اونس (4500 گرم) وزن دارند “ماکروزوم” در نظر گرفته می شوند. این یک اصطلاح پزشکی برای نوزادان بزرگ است. نوزادانی که بزرگ هستند بیشتر در معرض خطر گیر کردن شانه های خود در حین زایمان هستند، حتی اگر سرشان به پایین باشد. در موارد ماکروزومی، پزشک ممکن است شما را بیشتر تحت نظر داشته باشد. و بسته به سن و جثه کودک شما، او یک برنامه زایمان جداگانه برای شما تنظیم می کند.

برای جلوگیری از آسیب احتمالی هنگام تولد، ACOG توصیه می کند که زایمان سزارین به وزن تخمینی جنین حداقل 5000 گرم در زنان بدون دیابت و حداقل 4500 گرم در زنان مبتلا به دیابت محدود شود.

در مورد چه چیزی باید با پزشکم صحبت کنم؟

با نزدیک شدن به موعد زایمان، حتماً از پزشک خود سؤالات زیر را بپرسید.

آیا کودک من در موقعیت راس است؟

از پزشک خود بپرسید که آیا مطمئن است که کودک شما در موقعیت راس قرار دارد یا خیر.

اکثر ارائه دهندگان مراقبت می توانند با استفاده از دستان خود احساس کنند که کودک شما در چه وضعیتی قرار دارد. این تکنیکی است به نام مانورهای لئوپولد. اساساً، آن‌ها از نشانه‌های فیزیکی استفاده می‌کنند تا احساس کنند نوزاد در چه وضعیتی قرار دارد. اما اگر نمی‌توانند دقیقاً با دستان خود تعیین کنند که کودک شما در چه وضعیتی قرار دارد، می‌توانند برای تأیید موقعیت، سونوگرافی را تعیین کنند.

آیا خطر چرخیدن کودک من وجود دارد؟

برخی از زنانی که نوزادشان در موقعیت درست راس قرار دارد، ممکن است همچنان در معرض خطر تولد نوزادی باشند که در آخرین لحظه برمی گردد. زنانی که مایع آمنیوتیک اضافی دارند (پلی‌هیدرآمنویس) ممکن است در آخرین لحظه در معرض خطر قرار گرفتن بریچ چرخشی نوزاد در راس قرار بگیرند. با پزشک خود در مورد خطر چرخش کودک خود صحبت کنید و اگر کاری وجود دارد که می توانید انجام دهید به نوزاد خود کمک کنید تا تا روز D در وضعیت صحیح خود بماند.

برای داشتن یک زایمان سالم چه کنم؟

مهم نیست که کوچولوی شما در چه وضعیتی قرار دارد، مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد اینکه چگونه به بهترین وجه کودک خود را در موقعیتی قرار دهید که بیشترین اهمیت را دارد: با خیال راحت در آغوش خود صحبت کنید.

در پینترست به اشتراک بگذارید