در پینترست به اشتراک بگذارید

هر کسی که سندرم روده تحریک پذیر همراه با یبوست (IBS-C) یا یبوست مزمن ایدیوپاتیک (CIC) دارد روزهایی را تجربه می کند که دوست دارند فراموش کنند که به این بیماری مبتلا هستند.

با این حال، همانطور که کسانی که با این شرایط زندگی می کنند می دانند، آرزوی دوری آنها یک راه حل طولانی مدت موثر برای احساس بهتر نیست. هر دو IBS-C و CIC نه تنها بر سلامت افراد، بلکه بر کیفیت زندگی آنها نیز تأثیر می گذارند. نادیده گرفتن این شرایط یا خودداری از جستجوی درمان برای آنها می تواند منجر به عوارض جدی شود.

در ادامه بخوانید تا بدانید چگونه می توانید از امروز از عوارض پیشگیری کنید.

عوارض سلامت جسمانی

برای اکثر افراد، یبوست یک اتفاق موقتی است که با مایعات، فیبر و حرکت بیشتر اصلاح می شود. اما وقتی IBS-C یا CIC دارید، یبوست می تواند به یک روش زندگی تبدیل شود. یبوست مزمن و درمان نشده می تواند تعدادی از اثرات سلامتی بر دستگاه گوارش شما داشته باشد. این شامل:

  • شقاق مقعد: فشار ناشی از تلاش برای اجابت مزاج می تواند باعث ایجاد شقاق مقعد یا پارگی های کوچک در مقعد شود. در صورت داشتن یبوست مداوم ممکن است بهبودی این موارد دشوار باشد. علائم می تواند شامل خارش، درد و خونریزی باشد.
  • نهفتگی مدفوع: وقتی مدفوع شروع به فشرده شدن در راست روده می کند، ممکن است نتوانید آن را بیرون بیاورید. این به عنوان نهفتگی مدفوع شناخته می شود. از آنجایی که نهفتگی بر توانایی مدفوع برای حرکت به سمت جلو تأثیر می گذارد، ممکن است مجبور باشید برای برداشتن مدفوع به صورت دستی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
  • هموروئید: این وریدهای متورم و ملتهب می توانند باعث خونریزی مقعدی شوند. آنها معمولاً نتیجه فشار و زور زدن بیش از حد هستند.
  • سوءتغذیه: هنگامی که مبتلا به IBS هستید، ممکن است شروع به اجتناب از برخی غذاهای سالم کنید زیرا علائم شما را تشدید می کنند. در نتیجه، ممکن است مواد مغذی کلیدی را از دست بدهید. این سوءتغذیه می تواند باعث کاهش وزن ناخواسته و تعدادی از مشکلات دیگر شود.
  • افتادگی راست‌روده: این وضعیت زمانی رخ می دهد که راست روده شما از مقعد شما خارج می شود. این می تواند باعث نشت مخاط از مقعد شما شود. این عارضه در افرادی با سابقه یبوست مزمن شایع است و به ویژه در زنان یائسه شایع است.

با توجه به بنیاد کرون و کولیت، هزینه های پزشکی مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با IBS بالغ بر 20 میلیارد دلار در سال است. این عارضه یکی از شایع ترین علل غیبت در محل کار یا مدرسه است و بعد از سرماخوردگی در رتبه دوم قرار دارد.

عوارض سلامت روان

داشتن IBS یا CIC می‌تواند تأثیرات طولانی‌مدتی بر سلامت روان و احساس رفاه کلی شما داشته باشد. افراد مبتلا به هر یک از این بیماری ها به دلیل نگرانی در مورد پیدا نکردن حمام یا رسیدن سریع به حمام، می توانند از رفتن به مکان های عمومی، به ویژه مکان های ناآشنا، ترس داشته باشند. این می تواند منجر به کناره گیری از خانواده، دوستان و همکاران شود و زندگی آنها را کمتر لذت بخش کند.

اضطرابی که این شرایط می توانند ایجاد کنند عوارض بالقوه گسترده ای دارد. اضطراب یک عامل کمک کننده در چندین بیماری مزمن است. به عنوان مثال می توان به بیماری قلبی و اختلالات تنفسی مزمن اشاره کرد. ارتباط بین ذهن و بدن در مورد IBS قوی است.

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله درمان بالینیافراد مبتلا به IBS در مقایسه با جمعیت عمومی ایالات متحده، درجه کیفیت زندگی پایین تری را گزارش می دهند. همچنین شرکت کنندگان مبتلا به IBS نسبت به افرادی که مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری، آسم یا سردردهای میگرنی بودند، اختلال بیشتری در کیفیت زندگی داشتند.

زندگی با درد طولانی مدت شکم ناشی از IBS می تواند منجر به اضطراب در مورد علائم شود. افسردگی یا احساس ناامیدی طولانی مدت می تواند در نتیجه ایجاد شود. علاوه بر این، افسردگی باعث علائم دیگری از جمله بی انگیزگی، کناره گیری از دیگران و دردهای سراسر بدن می شود.

باورهای غلط در مورد عوارض جانبی مرتبط با IBS

تصورات غلط زیادی در مورد برخی از عوارض جانبی بالقوه مربوط به IBS وجود دارد.

IBS باعث التهاب روده بزرگ نمی شود که منجر به تغییرات دائمی شود. بنابراین اگر به تنهایی IBS دارید، نباید برخی از عوارض طولانی مدت مرتبط با بیماری روده تحریک پذیر (IBD) را تجربه کنید. اینها شامل خونریزی روده یا مناطقی از روده ملتهب است که نیاز به برداشتن از طریق جراحی دارند.

داشتن IBS خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش نمی دهد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما هرگز به سرطان روده بزرگ مبتلا نخواهید شد – فقط IBS یک عامل خطر نیست.

رد کردن این باورهای غلط به این معنی نیست که شما نباید به دنبال درمان برای IBS باشید. این دانش ممکن است به شما کمک کند در صورت ابتلا به این بیماری نسبت به دیدگاه خود نسبت به IBS احساس مثبت تری داشته باشید.

غذای آماده

بحث در مورد علائم مرتبط با IBS-C و CIC با یکی از اعضای نزدیک خانواده، چه رسد به پزشک، دشوار است. اما کیفیت زندگی و سلامت کلی شما می تواند با جستجوی درمان در درازمدت مفید باشد.

اگر نفخ، درد شکم، گرفتگی، یبوست و مخاط را در مدفوع تجربه می‌کنید که اغلب نشان‌دهنده وضعیتی است که کنترل‌نشده است، در صورت وجود، با پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص گوارش خود وقت ملاقات بگیرید. تهیه فهرستی از علائم و هرگونه سؤالی که ممکن است از قبل داشته باشید می تواند به رفع برخی از ناراحتی ها در صحبت در مورد سلامتی شما کمک کند.

تعدادی از درمان ها برای IBS موجود است. مراجعه به پزشک می تواند اولین قدم برای یافتن اینکه کدام یک برای شما مناسب است، باشد. از داروها گرفته تا تغییرات سبک زندگی، گزینه های زیادی وجود دارد که می تواند به شما در جلوگیری از عوارض مرتبط با IBS کمک کند.