بررسی اجمالی

واکسن ضد بارداری، Depo-Provera، یک تزریق هورمونی است که می تواند از بارداری ناخواسته جلوگیری کند. واکسن ضد بارداری دوز بالایی از هورمون پروژسترون را ارائه می دهد. پروژستین یک نسخه مصنوعی از پروژسترون است که یک هورمون جنسی طبیعی در بدن است.

خونریزی نامنظم شایع ترین عارضه جانبی واکسن ضد بارداری است. برای بسیاری از زنان، این عارضه جانبی اغلب با گذشت زمان از بین می رود. در اینجا چیزی است که باید بدانید اگر در حال تزریق هستید و خونریزی غیر معمول را تجربه می کنید.

Depo-Provera چگونه کار می کند؟

پروژستین، هورمون موجود در تزریق، از سه طریق از بارداری جلوگیری می کند.

اول، از تخمک گذاری تخمک در حین تخمک گذاری جلوگیری می کند. بدون تخمک برای لقاح، شانس بارداری شما صفر است.

این هورمون همچنین به افزایش تولید مخاط در دهانه رحم کمک می کند. این تجمع چسبنده از ورود اسپرم به رحم شما جلوگیری می کند.

در نهایت، این هورمون رشد آندومتر را کاهش می دهد. این بافتی است که رحم شما را می پوشاند. در صورت غیرمحتملی که در حین تخمک گذاری تخمک آزاد می کنید و اسپرم می تواند آن را بارور کند، تخمک بارور شده به سختی به دیواره رحم شما متصل می شود. این به این دلیل است که هورمون آن را نازک و برای رشد نامناسب می کند.

واکسن ضد بارداری از بارداری به مدت سه ماه جلوگیری می کند. بسیار موثر است. با توجه به درج سازنده Depo-Provera، اثربخشی واکسن ضد بارداری بین 99.3 تا 100 درصد در بین پنج مطالعه بالینی متغیر بود.

هر 12 هفته، برای حفظ محافظت در برابر بارداری، نیاز به تزریق مجدد دارید. اگر دیر کردید، از آمیزش خودداری کنید یا از یک طرح پشتیبان استفاده کنید. اگر واکسن را در زمانی که لازم است انجام ندهید، احتمالاً پزشک از شما می خواهد که آزمایش بارداری انجام دهید.

همچنین، اگر در 120 ساعت یا پنج روز گذشته رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و بیش از یک هفته در مصرف کنترل بارداری خود تاخیر داشته اید، ممکن است نیاز به یک نوع پیشگیری از بارداری اضطراری مانند طرح B داشته باشید. تزریق.

عوارض جانبی Depo-Provera چیست؟

Depo-Provera می تواند باعث خونریزی نامنظم و سایر عوارض جانبی شود.

خونریزی نامنظم

شایع ترین عارضه جانبی واکسن ضد بارداری، خونریزی نامنظم است. ممکن است پس از شروع استفاده از واکسن برای 6 تا 12 ماه مشکلات خونریزی را تجربه کنید. شایع ترین مشکلات خونریزی عبارتند از:

  1. خونریزی پیشرفت
  2. دوره های سنگین
  3. دوره های سبک تر یا بدون پریود

1. خونریزی ناگهانی

برخی از زنان تا چند ماه پس از شروع تزریق، خونریزی یا لکه بینی را بین دوره های قاعدگی تجربه می کنند. 70 درصد از زنانی که از واکسن ضد بارداری استفاده می‌کنند، در سال اول استفاده، خونریزی‌های غیرمنتظره را تجربه می‌کنند.

2. پریودهای سنگین

ممکن است متوجه شوید که تزریق قاعدگی شما را سنگین‌تر و طولانی‌تر می‌کند. این امر چندان رایج نیست، اما ممکن است. این مشکل ممکن است پس از چندین ماه استفاده از Depo-Provera برطرف شود.

3. پریودهای سبکتر یا بدون پریود

پس از یک سال استفاده از واکسن ضد بارداری، بیش از نیمی از زنان گزارش می دهند که دیگر پریود نمی شوند. فقدان پریود، که آمنوره نامیده می شود، در صورت تزریق، ایمن و رایج است. اگر پریود شما به طور کامل متوقف نشود، ممکن است دوره بسیار سبک تر و کوتاه تری را تجربه کنید.

سایر عوارض جانبی

علاوه بر خونریزی، سایر عوارض جانبی اغلب نادر و خفیف هستند. این عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم
  • افزایش وزن
  • تغییر در اشتها
  • تغییر در خلق و خو
  • تغییر در میل جنسی
  • ریزش مو
  • آکنه
  • افزایش موهای زائد صورت و بدن
  • حساسیت سینه
  • درد سینه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • ضعف
  • خستگی

اکثر زنان در طی چند ماه یا پس از چند دوره درمان، با سطوح هورمونی یک واکسن ضد بارداری سازگار می شوند. مشکلات جدی بسیار نادر هستند.

چه چیزی باعث این عوارض می شود؟

Depo-Provera دوز بالایی از پروژسترون را در هر بار تزریق می کند. با هر تزریق، بدن به زمان نیاز دارد تا به این سطح جدید از هورمون ها عادت کند. چند ماه اول تزریق واکسن ضد بارداری معمولاً بدترین ماه ها از نظر عوارض و علائم است. پس از سومین یا چهارمین تزریق، بدن شما می داند که چگونه به این افزایش واکنش نشان دهد، و ممکن است متوجه مشکلات کمی شوید.

از آنجایی که واکسن ضد بارداری برای ماندگاری طولانی طراحی شده است، پس از تزریق هیچ کاری نمی توانید برای متوقف کردن اثرات هورمون انجام دهید. در عوض، باید منتظر هر گونه عوارض و علائم باشید.

اگر قاعدگی شما بسیار سنگین شد یا بیش از 14 روز به طور مداوم خونریزی داشتید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. مهم است که آنچه را که تجربه می کنید با پزشک خود در میان بگذارید تا آنها بتوانند تشخیص دهند که آیا این مسائل طبیعی هستند یا خیر. این همچنین به پزشک شما اجازه می دهد تا هر گونه مشکل احتمالی جدی را تشخیص دهد.

عوامل خطر را باید در نظر داشت

اگرچه بسیاری از زنان می توانند واکسن ضد بارداری را بدون هیچ گونه عارضه یا مشکلی دریافت کنند، اما برای همه ایمن نیست. مطمئن شوید که گزینه های کنترل بارداری و هر گونه عوامل خطر احتمالی را با پزشک خود در میان بگذارید.

شما نباید شات Depo-Provera را دریافت کنید اگر:

  • سرطان سینه داشته یا داشته اند
  • باردار هستند
  • مشکلات نازک شدن یا شکنندگی استخوان از جمله شکستگی و شکستگی را تجربه کرده اید
  • آمینوگلوتیتیمید را که دارویی است برای درمان بیماری کوشینگ استفاده کنید
  • می خواهم به زودی باردار شوی

ایبوپروفن یا استروژن برای توقف خونریزی از تزریق دپو پروورا

اکثر عوارض جانبی واکسن ضد بارداری پس از شش ماه اول محو می شوند. با این حال، اگر عوارض جانبی مانند خونریزی و لکه بینی را تجربه می کنید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر آنها برای شما مشکل ساز شوند.

برخی داروها ممکن است به توقف خونریزی و عوارض جانبی لکه بینی واکسن ضد بارداری کمک کنند. با این حال، هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده روتین از این نوع درمان وجود ندارد.

اولین گزینه ای که ممکن است پزشک شما پیشنهاد کند یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (ادویل) است. ممکن است پزشک از شما بخواهد که این دارو را به مدت پنج تا هفت روز مصرف کنید.

اگر یک NSAID موثر نباشد، پزشک ممکن است استروژن مکمل را پیشنهاد کند. تصور می شود مکمل استروژن باعث ترمیم بافت و انعقاد می شود. مکمل استروژن اثربخشی شات ضد بارداری را کاهش نمی دهد، اما خطر عوارض جانبی مرتبط با استروژن را افزایش می دهد.

خونریزی پس از پایان شات Depo-Provera

هورمون حاصل از واکسن ضد بارداری حداقل سه ماه در بدن شما باقی می ماند. عوارض جانبی، مانند خونریزی، ممکن است برای چندین هفته پس از پنجره اثربخشی تزریق ادامه یابد. این عوارض جانبی ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد از قطع ادامه داشته باشند.

چشم انداز

اگر اخیراً اولین واکسن ضد بارداری خود را زده اید و با مشکلات خونریزی مواجه شده اید، به خاطر داشته باشید که این مسائل رایج هستند. اکثر زنان در چند ماه اول پس از شروع تزریق واکسن خونریزی یا لکه بینی را تجربه می کنند. ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد تا عوارض جانبی به پایان برسد و قاعدگی شما به حالت عادی بازگردد. برای برخی از زنان، دوره قاعدگی آنها ممکن است به طور کامل از بین برود.

شما باید پزشک خود را در مورد هر مشکلی که تجربه می کنید مطلع کنید. 12 هفته دیگر به تزریق بعدی خود نیاز خواهید داشت. قبل از انجام آن تزریق، با پزشک خود در مورد عوارض جانبی که متوجه شده اید و آنچه می توانید در طول سه ماه آینده انتظار داشته باشید صحبت کنید.

هنگامی که بدن شما تنظیم می شود، ممکن است متوجه شوید که از سهولت استفاده و محافظت ارائه شده توسط شات قدردانی می کنید.