بررسی اجمالی

هپاتیت C یک بیماری مزمن کبدی است که توسط ویروس هپاتیت C ایجاد می شود.

پس از قرار گرفتن در معرض، طول می کشد یک یا دو هفته قبل از اینکه ذرات ویروس کافی در خون شما شناسایی شود.

بدن شما با تولید آنتی بادی به ویروس پاسخ می دهد. می تواند به هر جایی برسد از 8 تا 11 هفتهبه طور متوسط، برای اینکه آنتی بادی ها در خون شما قابل تشخیص باشند.

زمان بین قرار گرفتن در معرض و زمانی که می توان آنتی بادی ها را شناسایی کرد، دوره پنجره نامیده می شود.

در صورت داشتن علائم یا نتایج غیرطبیعی آزمایش کبد، ممکن است پزشک شما را برای هپاتیت C آزمایش کند. آزمایشی که در طول دوره پنجره انجام می شود می تواند یک نتیجه منفی کاذب ایجاد کند زیرا آنتی بادی ها هنوز قابل تشخیص نیستند.

اگر فکر می‌کنید در معرض ویروس قرار گرفته‌اید، احتمالاً پزشکتان یک یا دو ماه دیگر آزمایش دیگری را توصیه می‌کند.

فرآیند تست

هپاتیت C با آزمایش خون شما تشخیص داده می شود. ممکن است نیاز به انجام بیش از یک آزمایش خون داشته باشید.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی نمونه ای از خون شما را از ورید بازوی شما می گیرد. برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود و پزشک شما باید بتواند نتایج را ظرف چند روز به شما بدهد.

آزمایش اولیه برای جستجوی آنتی بادی های هپاتیت C استفاده می شود.

اگر آزمایش شما منفی است و فکر نمی کنید که در معرض ویروس قرار گرفته اید، احتمالاً نیازی به آزمایش دیگری ندارید.

اگر این احتمال وجود دارد که در معرض ویروس قرار گرفته اید، و هنوز در دوره پنجره هستید، آزمایش باید چند ماه دیگر تکرار شود.

یک نتیجه مثبت نیاز به آزمایش اضافی دارد تا مشخص شود که آیا آنتی بادی ها به دلیل عفونت قبلی هستند یا عفونت فعلی. اگر عفونت فعلی باشد، آزمایش خون دیگری می تواند به شما بگوید چه مقدار از ویروس در جریان خون شما وجود دارد.

در مورد عفونت هپاتیت C، ژنوتیپ ویروسی می تواند به شناسایی نوع خاص هپاتیت C کمک کند. این اطلاعات درمان شما را راهنمایی می کند.

تست آنتی بادی

وقتی یک ویروس وارد بدن شما می شود، سیستم ایمنی شما وارد عمل می شود. این آنتی بادی برای جستجو و از بین بردن مهاجمان خارجی تولید می کند. هنگامی که آنتی بادی تولید می کنید، همیشه آنها را دارید، چه عفونت فعال هپاتیت C داشته باشید یا نه.

در اینجاست که آزمایش غربالگری آنتی بادی وارد می شود. پس از آزمایش خون، نتایج منفی (غیر واکنشی) یا مثبت (واکنشی) خواهد بود.

نتیجه منفی به این معنی است که شما به ویروس مبتلا نشده اید یا اینکه تشخیص آنتی بادی ها خیلی زود پس از عفونت است.

اگر فکر می کنید در 3 ماه گذشته در معرض تماس بوده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هنوز در بازه زمانی پنجره هستید، باید آزمایش را تکرار کنید تا نتیجه منفی تأیید شود.

نتیجه مثبت نشان می دهد که آنتی بادی های هپاتیت C دارید. این بدان معنا نیست که شما لزوماً هپاتیت C دارید، اما به این معنی است که در مقطعی در معرض ویروس قرار گرفته اید.

حتی اگر سیستم ایمنی شما ویروس را شکست دهد، شما همچنان آنتی بادی خواهید داشت.

در مرحله بعد، پزشک شما احتمالاً آزمایش خون کیفی را برای تعیین اینکه آیا عفونت فعال دارید یا خیر، تجویز خواهد کرد.

آزمون کیفی

آزمایش RNA کیفی خون شما را برای ذرات ویروس هپاتیت بررسی می کند. این آزمایش را آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) نیز می نامند.

نتیجه منفی به این معنی است که ویروس در خون شما شناسایی نشده است. آنتی بادی های یافت شده توسط آزمایش قبلی شما از عفونت قبلی است که با موفقیت پاک شده است. نیازی به تست بیشتر نخواهید داشت

نتیجه مثبت به این معنی است که ویروس شناسایی شده است و شما یک عفونت فعال هپاتیت C دارید. احتمالاً پزشک شما آزمایش کمی را تجویز خواهد کرد.

آزمون کمی

تست کمی RNA میزان ویروسی که در سیستم شما وجود دارد را اندازه گیری می کند.

نتایج آزمون شما به صورت اعداد گزارش خواهد شد. کمتر از 800000 واحد بین المللی در میلی لیتر (IU/mL) یک بار ویروسی کم است. بیش از این یک بار ویروسی بالا است.

این می تواند در انتخاب درمان و نظارت بر عملکرد خوب درمان مفید باشد. آزمایش کمی اطلاعاتی در مورد سلامت کبد شما ارائه نمی دهد.

بعدش چی پیش میاد

اگر تست شما منفی است، و شما فراتر از دوره پنجره هستید، نیازی به آزمایش بیشتر ندارید. با این حال، باید اقداماتی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس در آینده انجام دهید.

اگر آزمایش شما مثبت بود، این را در نظر داشته باشید حدود نیمی از افراد مبتلا به هپاتیت C به دلیل این ویروس مشکل سلامتی ندارند.

برخی موفق می شوند عفونت را بدون درمان پاک کنند و برخی از درمان دارویی سود می برند. برای دیگران، این بیماری به تدریج در حال پیشرفت است.

شش ژنوتیپ شناخته شده و بسیاری از زیرگروه های هپاتیت C وجود دارد.

ژنوتیپ ویروسی می تواند نوع شما را تعیین کند تا درمان مناسب را دریافت کنید. همچنین ممکن است پزشک شما بخواهد قبل از شروع درمان آزمایشات عملکرد کبد را انجام دهد.

پزشک تمام نتایج آزمایش و مزایا و معایب درمان‌های احتمالی را توضیح می‌دهد.

چگونه از عفونت جلوگیری کنیم

هنگامی که با خون فردی که عفونت هپاتیت C دارد تماس می گیرید، به هپاتیت C مبتلا می شوید.

فرآیند غربالگری خون در ایالات متحده از انتقال آن در حین انتقال خون و پیوند اعضا جلوگیری می کند.

هپاتیت C در هنگام زایمان از مادر به نوزاد منتقل می شود. در یک محیط پزشکی نیز می تواند از طریق چوب سوزن منتقل شود.

این شایع نیست، اما هپاتیت C همچنین می تواند زمانی که وسایل شخصی خود را به اشتراک می گذارید یا در طول تماس جنسی با فردی که عفونت دارد، منتقل می شود.

در اینجا چند راه برای کاهش خطر ابتلا به عفونت هپاتیت وجود دارد:

  • از سوزن‌ها، سرنگ‌ها یا سایر تجهیزات تزریقی مشترک خودداری کنید.
  • از تیغ، مسواک یا سایر وسایل مراقبت شخصی مشترک خودداری کنید.
  • هنگام انجام خالکوبی یا سوراخ کردن بدن، فقط از مراکز دارای مجوز استفاده کنید که اقدامات کنترل عفونت را در اولویت قرار می دهند و اجرا می کنند.
  • هنگام تمیز کردن نشت خون بسیار مراقب باشید و حتماً از دستکش استفاده کنید. ویروس هپاتیت C می تواند تا 6 هفته روی سطوح زنده بماند.
  • رابطه جنسی را با کاندوم یا سایر روش های مانع انجام دهید.

این ویروس از طریق سرفه، عطسه، شیردهی یا تماس گاه به گاه منتقل نمی شود.