در پینترست به اشتراک بگذارید

بررسی اجمالی

اگر زایمان سزارین کرده اید و در حال نقاهت هستید، از سرگیری هرگونه فعالیت در اتاق خواب احتمالا آخرین چیزی است که به ذهنتان می رسد.

با این حال، احتمالاً از خود می‌پرسید که چه زمانی می‌توانید دوباره رابطه جنسی داشته باشید و چه حسی خواهد داشت. در حالی که برخی از افراد ممکن است فکر کنند که انجام زایمان سزارین به این معنی است که شما برای از سرگیری فعالیت جنسی ساده مشکل کمتری خواهید داشت زیرا آسیب زیادی به ناحیه واژن وارد نمی شود، همیشه اینطور نیست.

هنوز هم برای زنانی که سزارین شده اند، مشکلات جنسی را تجربه می کنند، به ویژه در اوایل دوره پس از زایمان. مطالعات نشان داده است که هر دو زن با زایمان طبیعی و سزارین مشکلات جنسی را در سه ماه اول پس از زایمان گزارش می کنند.

چه زمانی می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

در مورد بازگشت به فعالیت جنسی پس از زایمان سزارین هیچ وقت مناسبی وجود ندارد، اما بسیاری از زنان بین 4 تا 6 هفته قبل از شروع رابطه جنسی صبر می کنند.

اگرچه ممکن است با سزارین خونریزی کمی کمتر تجربه کنید، اما هنوز حدود شش هفته طول می کشد تا دهانه رحم به طور کامل بسته شود. برخی از زنان ممکن است زودتر از سایرین احساس آمادگی کنند که آمیزش جنسی را از سر بگیرند، اما شما فقط یک بار که پزشک متخصص زنان و زایمان تایید کرده و زمانی که احساس راحتی کردید باید دوباره رابطه جنسی داشته باشید.

در اینجا آنچه را که باید از بهبودی زایمان سزارین و رابطه جنسی پس از زایمان انتظار داشت، آورده شده است.

بهبودی پس از زایمان سزارین

پس از زایمان سزارین، برای بهبودی دو تا چهار روز در بیمارستان خواهید بود. شما به آرامی از تجهیزات پزشکی مانند داروهای مسکن و کاتتر ادراری خود حذف خواهید شد.

حتی اگر شما نوزاد خود را به صورت واژینال به دنیا نیاوردید، همچنان خونریزی واژینال دارید زیرا رحم شما به اندازه طبیعی منقبض می شود.

به عنوان یک پرستار، متوجه شدم که بسیاری از بیماران سزارین به اندازه کسانی که زایمان طبیعی داشتند، خونریزی اولیه واژینال نداشتند. این به این دلیل است که مقداری از خون در طول جراحی پاک می شود. اما همچنان می توانید انتظار خونریزی را برای چهار تا شش هفته داشته باشید.

رحم یک زن حدود شش هفته طول می کشد تا به اندازه طبیعی خود بازگردد و دهانه رحم او بسته شود. جدول زمانی فیزیکی برای بهبودی بدن یک زن در “آن پایین” تقریباً یکسان است، مهم نیست چگونه به دنیا می آید.

دهانه رحم باید بسته شود تا روابط جنسی بدون خطر از سر گرفته شود. شما باید تا چند هفته پس از زایمان سزارین از رابطه جنسی یا قرار دادن هر چیزی مانند تامپون در واژن خودداری کنید.

در حالی که برخی از زنان ممکن است آماده باشند تا فعالیت جنسی را زودتر از سر بگیرند، اکثر بیماران زایمان سزارین می توانند پس از معاینه شش هفته ای پس از زایمان توسط پزشک، رابطه جنسی داشته باشند.

راحت شدن

بهبودی فیزیکی از بدو تولد برای هر دو زایمان واژینال و سزارین مشابه است. اما روند بهبودی در ناحیه شکم برای مادرانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند بسیار متفاوت خواهد بود.

منگنه ها از محل برش ظرف یک هفته پس از جراحی برداشته می شوند. خود محل برش واقعی باید تا شش هفته پس از زایمان بهبود یابد. اما معمولاً برای زنان احساس ناراحتی در ناحیه برش وجود دارد. برخی از زنان ماه‌ها پس از جراحی بی‌حسی یا گزگز را تجربه می‌کنند.

این به طور کلی طبیعی است، تا زمانی که درد افزایش نیابد و با علائم دیگری مانند تب همراه نباشد.

ناحیه اطراف محل برش شما ممکن است ناراحت کننده باشد، بنابراین استفاده از پوزیشن های جنسی که هیچ فشاری به شکم شما وارد نمی کند مفید خواهد بود. اولین باری که رابطه جنسی برقرار می کنید، ممکن است از احساس آن ترس داشته باشید. از آنجایی که رابطه جنسی فقط فیزیکی نیست، بلکه ذهنی نیز هست، هر تردید یا ترسی که در مورد داشتن رابطه جنسی دوباره دارید بسیار واقعی است و ممکن است بر تجربه جنسی شما تأثیر بگذارد.

حتماً با شریک زندگی خود صحبت کنید، وقت خود را صرف کنید، پیش بازی های غیرجنسی مانند ماساژ را انجام دهید تا به آرامش برسید، و برای شروع از روغن کاری استفاده کنید. برخی از زنان پس از زایمان سزارین دچار اختلال عملکرد جنسی می شوند، بنابراین اگر متوجه شدید که رابطه جنسی به طور غیر طبیعی دردناک است، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه اجرای کگل

ممکن است فکر کنید در صورت انجام زایمان سزارین می توانید از تمرینات بدنام کگل صرف نظر کنید. اما شما اشتباه می کنید.

کگل فقط برای واژن شما نیست. آنها تمرینی برای عضلات در کل کف لگن شما هستند. این تحت تأثیر بارداری قرار می گیرد، مهم نیست که چگونه زایمان کنید.

پس از تولد به محض اینکه دوست دارید اجرای کگل را شروع کنید. همچنین می توانید در دوران بارداری و قبل از زایمان شروع به انجام کگل کنید.

برای اجرای کگل:

  1. کف لگن خود را طوری فشار دهید که گویی ادرار را در وسط جریان قطع می کنید.
  2. آن عضلات را برای چند ثانیه نگه دارید.
  3. در طول روز هر دفعه که می خواهید تکرار کنید. هر چه بیشتر، بهتر است.

کنترل بارداری بعد از تولد 101

آن را از این پرستار زنان و زایمان بگیرید: من از بیش از یک بیمار مراقبت کرده ام که تقریباً نه ماه پس از زایمان برای بچه دار شدن دوباره برگشته است.

بارداری ممکن است تقریباً بلافاصله اتفاق بیفتد، حتی پس از زایمان. منتظر نمانید تا فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید تا روش کنترل بارداری ترجیحی خود را شروع کنید.

گزینه های زیادی برای کنترل بارداری طولانی مدت وجود دارد. بسیاری از این گزینه ها برای مادران شیرده بی خطر هستند. با پزشک خود در مورد بهترین روش برای شما صحبت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در صورت افزایش درد، ترشح یا خونریزی بعد از زایمان سزارین با پزشک خود صحبت کنید.

من همیشه به بیمارانم می گویم که با گذشت زمان، آنها باید احساس بهتری داشته باشند، نه بدتر. اگر چیزی شروع به آسیب بیشتر کند، نشانه آن است که ممکن است چیزی اشتباه باشد.

داشتن رابطه جنسی برای اولین بار پس از زایمان ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر شیر می دهید، چرخه قاعدگی شما برنگشته است، یا از کنترل بارداری استفاده می کنید. همه اینها می تواند منجر به کاهش ترشحات طبیعی واژن شود.

پیشبازی های زیادی را امتحان کنید، از روغن کاری استفاده کنید و وقت خود را صرف کنید. همچنین باید در حین بهبودی، مراقب محل برش خود باشید.

اگر برش باز شد، دردناک بود، یا قرمز یا متورم شد، به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است نشانه های عفونت باشند.

غذای آماده

وقتی صحبت از لذت بردن از رابطه جنسی بعد از زایمان سزارین می شود، به یاد داشته باشید که وقت خود را صرف کرده و به بدن خود توجه کنید. عجله ای برای بازگشت به حالت عادی وجود ندارد. احتمالاً به زمان کمی برای تنظیم نیاز خواهید داشت.

هر زن و هر زوجی متفاوت است، بنابراین آشکارا با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. اگر در این مسیر با مشکلی مواجه شدید، از صحبت با پزشک خود در مورد از سرگیری فعالیت های جنسی نترسید. به من اعتماد کنید، آنها همه چیز را دیده اند. در مورد سلامت زنان چیزی به نام سوال شرم آور وجود ندارد.

اگر با اسکار زایمان سزارین خود دست و پنجه نرم می کنید، برخی از داستان های قدرتمند را در پروژه بدن سه ماهه چهارم مرور کنید. همه مادرها و بدن ها زیبا هستند. به یاد داشته باشید، مال شما کار شگفت انگیزی انجام داده است.