قدمت این قلیان که به قلیان، نرقیله یا لوله آب نیز معروف است به قرن ها قبل در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا می رسد، اما محبوبیت آن به تازگی در غرب آغاز شده است. جوانان به خصوص در حال گرفتن این عادت هستند، و بسیاری در این تصور اشتباه هستند که این کار بی خطر است.

تقریبا یک سوم بزرگسالان جوان باور کنید که کشیدن قلیان از کشیدن سیگار کمتر خطرناک است. اما این باور به آنها محدود نمی شود – تقریباً 19 درصد از افراد بین 25 تا 34 سال موافق هستند.

پذیرش اجتماعی و یک عامل خونسردی ممکن است مقصر باشد – سیگار مورد اخم قرار می گیرد و چیزی به نام کافه سیگار وجود ندارد، اما احتمالاً تعدادی قلیان‌خانه را دیده‌اید یا به آن رفته‌اید.

اما این ایده که آنها از سیگار ایمن تر هستند یا اصلاً ایمن هستند، به طور جدی ناقص است.

قلیان خطرناک است

بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، در مقایسه با یک نخ سیگار، کشیدن قلیان برای «یک جلسه» 25 برابر قطران، 125 برابر دود، 2.5 برابر نیکوتین و 10 برابر مونوکسید کربن تولید می کند.

و قلیان نه تنها برای افرادی که مصرف می کنند خطرناک است. حتی تحقیقات جدیدتر تایید کرده است که دود قلیان دست دوم نیز مضر است. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که کارمندان قلیان‌خانه‌ها در معرض «غلظت‌های بالا از آلاینده‌های هوای داخل خانه» هستند که ممکن است باعث «تأثیر نامطلوب سلامتی» شود.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که مقایسه سیگار با قلیان، مقایسه سیب به سیب نیست. افراد سیگاری معمولاً حداقل چندین نخ سیگار در طول روز می کشند، در حالی که افرادی که دوست دارند قلیان بکشند، ممکن است فقط در آخر هفته یا چند بار در هفته این کار را انجام دهند.

با این حال، اثرات می تواند مخرب باشد.

اخبار: داده ها نشان می دهد که ترس از سیگار الکترونیکی ما موجه است »

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریو یک جلسه از این قبیل 90000 میلی لیتر دود می دهد. آن را با یک سیگار متوسط ​​مقایسه کنید که حدود 20 پک دوام دارد و تا 600 میلی لیتر دود می دهد.

مشخص نیست چقدر باید قلیان بکشید تا در سطح خطر یک سیگاری قرار بگیرید، عمدتاً به این دلیل که متغیرهای زیادی وجود دارد – به عنوان مثال، تعداد سیگارهایی که یک فرد سیگاری هر روز روشن می کند متفاوت است. به طور گسترده، و قرار گرفتن در معرض سم به عمق استنشاق بستگی دارد.

اما نمی توان گفت که قلیان کشیدن گاه به گاه می تواند منجر به کشیدن سیگار شود، زیرا سیگار راحت تر، دسترسی آسان تر و نسبتاً ارزان تر است. مطالعه ای شامل 1671 نوجوان عرب-آمریکایی در غرب میانه دریافتند که کشیدن قلیان در سال های اولیه نوجوانی یک پیش بینی قوی برای استفاده از سیگار در آینده بود.

5 راهی که سیگار زندگی عاشقانه شما را نابود می کند »

خطرات طولانی مدت سیگار کشیدن

چه سیگار بکشید و چه قلیان، خطرات آن مشابه است. آب لوله قلیان سموم را از بین نمی برد. مانند سیگار کشیدن، با گذشت زمان، ممکن است خود را در معرض خطر بیشتری قرار دهید:

  • بیماری قلبی
  • سرطان ریه
  • آسم
  • زودرس
    سالخورده
  • ناباروری
  • پوکی استخوان
  • بیماری لثه
  • برونشیت مزمن
  • انسداد مزمن ریه
    بیماری (COPD یا
    آمفیزم)
  • دیگر
    انواع سرطان

بسیاری از دانشگاه ها در تلاش برای اصلاح باورهای نادرست در مورد قلیان، افزایش آگاهی در مورد این خطرات را آغاز کرده اند و دانشجویان می توانند در این امر کمک کنند.

احتمال بسیار خوبی وجود دارد که بزرگسالان جوانی که دور یک قلیان جمع شده اند، مشخص نیست دقیقاً چه کاری با بدن خود انجام می دهند. آنها به اندازه کافی بزرگ هستند که خودشان تصمیم بگیرند، اما اطمینان از اینکه آنها برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد قلیان کشیدن آموزش دیده اند، مسئولیت همه است.

غذای آماده

وقتی نوبت به مقایسه قلیان و سیگار می رسد، همه چیز به میزان سیگار کشیدن و میزان دم عمیق شما بستگی دارد. اما در حالی که دود قلیان طعم‌های معطر زیادی دارد، شواهد نشان می‌دهد که یک جلسه دود، قطران، نیکوتین و مونوکسید کربن بیشتری نسبت به یک مشت سیگار تولید می‌کند.