کنترل سطح گلوکز خون برای افراد مبتلا به دیابت مهم است. کنترل خوب می تواند به پیشگیری یا کاهش عوارض دیابت مانند آسیب عصبی، چشمی یا کلیوی کمک کند. همچنین می تواند به نجات جان شما کمک کند.

هیچ کس دقیقا نمی داند که چرا سطوح بالای گلوکز باعث ایجاد عوارض در افراد مبتلا به دیابت می شود، اما طبق گفته انجمن دیابت آمریکا، حفظ سطح گلوکز در حد طبیعی ممکن است زندگی شما را نجات دهد.

قندهای اضافه شده، مانند شکر دانه‌ریز سفید و عسل، در صدر فهرست غذاهایی هستند که می‌توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند. اما آیا همه قندهای افزوده شده بر قند خون یکسان تأثیر می گذارند؟

فواید عسل برای سلامتی

محققان بسیاری از فواید بالقوه عسل را بررسی کرده‌اند، از این که چگونه یک کاربرد موضعی ممکن است به درمان زخم‌ها کمک کند تا فواید آن مدیریت کلسترول. برخی تحقیقات حتی به این موضوع پرداخته اند که آیا می توان از عسل برای مدیریت قند خون استفاده کرد یا خیر.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که مصرف منظم عسل می تواند اثرات مفیدی بر وزن بدن و چربی خون در افراد مبتلا به دیابت داشته باشد. با این حال، افزایش قابل توجهی در هموگلوبین A1c نیز مشاهده شد.

مطالعه دیگری نشان داد که عسل نسبت به گلوکز به تنهایی پاسخ گلیسمی کمتری دارد. علاوه بر این، عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است و منبع آنتی اکسیدان است که همه اینها می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد.

آیا این بدان معناست که برای افراد دیابتی بهتر است به جای شکر عسل مصرف کنند؟ نه دقیقا. هر دوی این مطالعات تحقیقات عمیق تری را در مورد این موضوع توصیه کردند. همچنان باید مقدار عسل مصرفی خود را محدود کنید، درست مانند شکر.

عسل در مقابل شکر

بدن شما غذاهایی را که می خورید به قندهای ساده مانند گلوکز تجزیه می کند که سپس برای سوخت استفاده می کند. شکر از 50 درصد گلوکز و 50 درصد فروکتوز تشکیل شده است. فروکتوز نوعی قند است که فقط توسط کبد تجزیه می شود. مصرف فروکتوز در نوشیدنی‌های شیرین، دسرها و غذاهای حاوی قند افزوده با بسیاری از بیماری‌ها مرتبط است. این شامل:

  • افزایش وزن
  • چاقی
  • بیماری کبد چرب
  • تری گلیسیرید بالا

عسل نیز بیشتر از قند تشکیل شده است، اما تنها 30 درصد گلوکز و 40 درصد فروکتوز است. این ماده حاوی قندها و عناصر کمیاب دیگری است که زنبورها هنگام گرده افشانی گیاهان آنها را می گیرند. اینها می توانند برای افراد مبتلا به آلرژی مفید باشند.

عسل از نظر شاخص گلیسمی (GI) کمتر از قند گرانول است، اما عسل کالری بیشتری دارد. یک قاشق غذاخوری از عسل دارای 64 کالری است، در حالی که 1 قاشق غذاخوری قند طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، حاوی 48 کالری است.

برای طعم بیشتر کمتر استفاده کنید

یکی از بزرگترین فواید عسل برای افراد مبتلا به دیابت ممکن است فقط در طعم غلیظ آن باشد. این بدان معنی است که می توانید کمتر از آن را بدون از بین بردن طعم اضافه کنید.

توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت با عسل مانند سایر قندهای افزوده شده، علیرغم فواید سلامتی مرتبط با آن، رفتار کنند. را انجمن قلب آمریکا توصیه می کند قندهای افزوده شده را به بیش از 6 قاشق چایخوری (2 قاشق غذاخوری) برای زنان و 9 قاشق چایخوری (3 قاشق غذاخوری) برای مردان محدود کنید.

شما همچنین باید کربوهیدرات های عسل خود را بشمارید و آنها را به محدودیت های روزانه خود اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری عسل 17.3 گرم کربوهیدرات دارد.