همه افراد کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) دارند. این مواد چرب به طور طبیعی در بدن شما ساخته می‌شوند، اما می‌توانند از غذاهایی که می‌خورید نیز ایجاد شوند.

سطح معینی از کلسترول LDL خوب است، اما مقدار زیاد آن می تواند شانس ابتلا به انواع مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

در این مقاله، تفاوت بین انواع کلسترول، اینکه چرا کلسترول می تواند مضر باشد، محدوده ایده آل برای کلسترول LDL چیست و چگونه کلسترول خود را به طور طبیعی و با دارو کاهش دهید، خواهید آموخت.

کلسترول LDL چیست؟

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یک ماده چرب و موم مانند است که در سراسر بدن شما یافت می شود. کبد شما به طور طبیعی کلسترول تولید می کند تا به حرکت پروتئین ها از طریق خون و تمام بافت های شما کمک کند.

با این حال، کلسترول را می توان در غذا نیز یافت. مقدار زیادی از انواع خاصی از کلسترول می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

کلسترول LDL معمولاً به عنوان “کلسترول بد” نامیده می شود. این ماده از ترکیبی از چربی ها و پروتئین ها ساخته شده است که به راحتی می توانند در رگ های خونی شما جمع شوند.

اگر کلسترول بیش از حد در رگ‌های خونی‌تان ایجاد شود، می‌تواند عبور خون را از طریق رگ‌ها به قسمت‌های مختلف بدن دشوار کند. رگ‌های خونی که در اثر کلسترول باریک می‌شوند، می‌توانند قلب شما را مجبور کنند تا برای پمپاژ خون بیشتر کار کند.

پلاک های خطرناک نیز می توانند تشکیل شوند. اگر تکه‌هایی از این پلاک‌ها بشکنند، می‌توانند منجر به مشکلاتی مانند حمله قلبی یا سکته شوند.

آیا کلسترول خوب و بد وجود دارد؟

همه کلسترول ها “بد” در نظر گرفته نمی شوند.

لیپوپروتئین های با چگالی بالا – یا کلسترول HDL – اغلب به عنوان کلسترول “خوب” شناخته می شود.

در حالی که کلسترول LDL می تواند به راحتی در رگ های خونی شما جمع شود و به طور بالقوه منجر به بیماری عروق کرونر یا تصلب شرایین شود، کلسترول HDL به انتقال LDL به کبد شما کمک می کند، جایی که در نهایت از بدن خارج می شود.

بهترین هدف برای کلسترول LDL چیست؟

طبق دستورالعمل های بالینی، بیشتر افراد باید سطح کلسترول LDL را هدف قرار دهند زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر.

کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا سطوح LDL را توصیه می کنند زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر به منظور جلوگیری از مشکلات سلامتی طولانی مدت، به ویژه برای افرادی که با بیماری هایی مانند دیابت زندگی می کنند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در آنها افزایش می دهد.

هر چند هر کس منحصر به فرد است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند بر اساس سلامت فردی و عوامل خطر قلبی عروقی توصیه هایی برای شما ارائه دهد.

اعداد کلسترول LDL

آزمایش LDL سطح کلسترول LDL شما را تعیین می کند. بسیاری از پزشکان سطوح را به روش زیر رتبه بندی می کنند:

  • ایده آل: کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر
  • نزدیک به بهینه/بالاتر از بهینه: 100-129 میلی گرم در دسی لیتر
  • بالای مرز: 130-159 میلی گرم در دسی لیتر
  • بالا: 160-189 میلی گرم در دسی لیتر
  • خیلی بالا: 190 میلی گرم در دسی لیتر و بالاتر
آیا این مفید بود؟

بسته به نتایج آزمایش شما، پزشک می‌تواند در صورت لزوم هر نوع رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی یا دارویی را پیشنهاد کند.

چگونه سطح کلسترول را اندازه گیری می کنید؟

آزمایش کلسترول با نمونه خون در آزمایشگاه یا مطب پزشکی انجام می شود.

آزمایش کلسترول یا پانل چربی را می توان با یا بدون ناشتا انجام داد. اگر پزشک شما آزمایش ناشتا را درخواست کند، باید حدود 12 ساعت قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی غیر از آب خودداری کنید.

طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی، اولین آزمایش کلسترول شما معمولاً در سنین 9 تا 11 سالگی انجام می شود. اگر سابقه خانوادگی کلسترول بالا یا بیماری قلبی دارید، ممکن است در سن 2 سالگی مورد آزمایش قرار بگیرید.

آزمایشات هر 5 سال پس از آزمایش اولیه توصیه می شود. پس از 45 سالگی برای مردان و 55 سالگی برای زنان، آزمایشات کلسترول باید به هر 1 تا 2 سال افزایش یابد.

چگونه کلسترول خود را کاهش می دهید؟

بسیاری از چیزها می توانند بر سطح کلسترول LDL شما تأثیر بگذارند. برخی از مواردی که به سطوح بالاتر LDL کمک می کنند عبارتند از:

  • خوردن غذاهای سرشار از کلسترول، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس
  • عدم تحرک یا سطوح پایین ورزش
  • چاقی یا اضافه وزن
  • سیگار کشیدن
  • سن بالاتر
  • سابقه خانوادگی (معروف به ژنتیک)
  • برخی از شرایط پزشکی زمینه ای
  • داروهای خاص
  • نژاد
  • ارتباط جنسی

اگرچه شما نمی توانید همه این عوامل خطر را کنترل کنید، اما پزشک ممکن است توصیه هایی را با تمرکز بر مواردی که می توانید، مانند رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی، ارائه دهد.

رژیم غذایی سالم برای قلب، ورزش و کاهش وزن رایج ترین توصیه های سبک زندگی برای کاهش سطح کلسترول هستند. اگر سطح کلسترول شما بالا باشد یا در آن جهت حرکت کند، معمولاً ابتدا توصیه می شود.

سطوح LDL که بالا یا بسیار بالا در نظر گرفته می شوند با دارو درمان می شوند. اغلب، پزشک ممکن است ترکیبی از تغییر دارو، رژیم غذایی و ورزش را برای فردی با سطوح LDL بالا توصیه کند.

هدف مدیریت پزشکی کلسترول کاهش سطح LDL است حدود 50 درصدبه خصوص برای افرادی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط با کلسترول بالا را دارند.

داروهایی که ممکن است برای کاهش سطح کلسترول LDL استفاده شوند عبارتند از:

نوع دارو مثال ها
استاتین ها آتورواستاتین (Lipitor)، فلوواستاتین (Lescol)، لوواستاتین (Mevachor یا Altoprev)، پراواستاتین (Pravachol)، روزوواستاتین کلسیم (Crestor)، سیمواستاتین (Zocor)
مهارکننده های جذب کلسترول آن زمان
تسکین دهنده های اسید صفراوی کلستیرامین (Questran یا Prevalite)، کلستیپول (Colestid)، کولسولام (Welchol)
مهارکننده های PCSK9 alirocumab، evolocumab، inclisiran
مهارکننده های آدنوزین تری فسفات سیترات لیاز (ACL). بمپدوئیک اسید (نکسلتول)، بمپدوئیک اسید و ازتیمیب (نکسلیزت)
فیبرات ها جمفیبروزیل (لوپید)، فنوفیبرات (Antara یا Tricor)، کلوفیبرات (Atromid-S)
نیاسین ویتامین B3

همچنین ممکن است برای برخی افراد اتیل استرهای اسید چرب امگا 3 مانند Lovaza، Vascepa، Epanova یا Omtryg تجویز شود. با این حال، اینها معمولاً برای افرادی با سطح تری گلیسیرید بالا و ممکن است در واقع افزایش یابد سطوح LDL

ممکن است حدود 3 تا 6 ماه طول بکشد تا سطح کلسترول LDL شما به تنهایی از طریق تغییر رژیم غذایی و ورزش کاهش یابد. داروها معمولاً سریع‌تر عمل می‌کنند، اگرچه این بستگی به نوع مصرف شما دارد و اینکه آیا آن را با تغییرات توصیه شده در سبک زندگی ترکیب می‌کنید یا خیر.

ممکن است با مصرف برخی داروها در عرض 6 تا 8 هفته شاهد کاهش کلسترول LDL خود باشید.

سوالات متداول

محدوده ایده آل برای کلسترول LDL چیست؟

برای اکثر افراد، محدوده ایده آل برای کلسترول LDL زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

آیا سطح هدفی LDL برای افراد مبتلا به دیابت وجود دارد؟

افراد مبتلا به دیابت و سایر شرایطی که می توانند شانس ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند، باید سطح کلسترول LDL کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر را هدف قرار دهند.

چقدر سریع می توانید سطح LDL خود را کاهش دهید؟

ممکن است حدود 2 ماه با داروها یا تا 6 ماه با تغییر سبک زندگی طول بکشد تا سطح LDL شما کاهش یابد. برای بحث در مورد بهترین گزینه های درمانی برای سلامت فردی و سطوح LDL با یک پزشک تماس بگیرید.

بردن

کلسترول LDL نوعی کلسترول است که “بد” در نظر گرفته می شود زیرا می تواند شریان های شما را مسدود کند و منجر به تشکیل پلاک شود. داشتن کلسترول LDL بالا ممکن است خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

توصیه به اکثر افراد این است که سطح کلسترول را زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر نگه دارند که می توانید با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش انجام دهید. اگر شرایطی دارید که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد، کارشناسان توصیه می کنند سطح LDL را زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر نگه دارید.