شاید شما به اندازه کافی فرزند داشته اید که خانواده خود را کامل کنید یا تصمیم گرفته اید که پدر و مادر شدن برای شما مناسب نیست. در هر صورت، اکنون ممکن است بخواهید روشی برای جلوگیری از بارداری پیدا کنید که نگران آن نباشید. یکی از گزینه های دائمی کنترل بارداری برای مردان، وازکتومی است. در طی این روش، جراح شما لوله ای به نام واز دفران را برش می دهد تا از ورود اسپرم به مایع منی و رسیدن به بدن زن جلوگیری کند.

وازکتومی در پیشگیری از بارداری قابل اعتمادتر از هر روش دیگر کنترل بارداری است. همچنین آسان تر و ارزان تر از معادل ماده خود است که به آن بستن لوله ها می گویند. بستن لوله ها جراحی است که برای بستن لوله های فالوپ زنان انجام می شود و از برخورد تخمک با سلول های اسپرم جلوگیری می کند.

با این حال، هیچ جراحی 100 درصد بدون خطا نیست. در تعداد بسیار کمی از موارد، وازکتومی ممکن است با شکست مواجه شود.

قبل از انجام وازکتومی، با پزشک خود در مورد مزایا و معایب آن صحبت کنید. با هم می توانید تعیین کنید که آیا این بهترین روش پیشگیری از بارداری برای شما است یا خیر.

چگونه وازکتومی از بارداری جلوگیری می کند؟

اسپرم شما تولید می شود و در بیضه ها قرار می گیرد. بیضه ها در داخل کیسه ای به نام کیسه بیضه قرار دارند. اسپرم به سمت لوله ای به نام مجرای دفران حرکت می کند. اسپرم با مایع غده پروستات مخلوط می شود تا منی تشکیل شود. در طول انزال، منی از طریق مجرای ادرار و خارج از آلت تناسلی به بدن زن می رود. در طول وازکتومی، پزشک مجرای دفران را برش می دهد تا اسپرم نتواند وارد مایع منی شود.

وازکتومی چگونه انجام می شود؟

وازکتومی را می توان در مطب اورولوژیست، مرکز جراحی سرپایی یا بیمارستان انجام داد. معمولاً در طول عمل بیدار خواهید بود. اگر ترجیح می دهید، ممکن است بتوانید بیهوشی عمومی دریافت کنید و در طول این فرآیند بخوابید. در هر صورت، داروی بی حس کننده را در کیسه بیضه خود دریافت خواهید کرد تا دردی احساس نکنید.

در وازکتومی معمولی، پزشک یک یا دو برش کوچک در کیسه بیضه ایجاد می کند تا به مجرای دفران برسد. سپس، دکتر مجرای دفران را بریده و انتهای آن را می‌بندد. بریدگی های کیسه بیضه ممکن است با بخیه بسته شود.

امروزه وازکتومی اغلب بدون چاقو انجام می شود. وازکتومی بدون اسکالپل خطر عوارض جانبی مانند خونریزی و درد را کاهش می دهد. در طول عمل، پزشک مجرای دفران را از طریق پوست کیسه بیضه احساس می کند و آن را در جای خود نگه می دارد. سپس، پزشک یک سوراخ کوچک در کنار کیسه بیضه ایجاد می کند و مجرای دیفران را از طریق آن بیرون می کشد. لوله بریده یا گره می شود و سپس به داخل کیسه بیضه بازگردانده می شود. نیازی به بخیه نیست. سوراخ خود را آب بندی می کند.

وازکتومی بسیار موثر است. از هر 1000 زن تنها 2 نفر در سال اول پس از انجام این عمل توسط همسرشان باردار می شوند.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

حدود دو ماه پس از انجام عمل، شما با پزشک خود ملاقات خواهید کرد تا مشخص شود آیا اسپرم هنوز در مایع منی شما وجود دارد یا خیر. به این کار آنالیز مایع منی می گویند. ممکن است لازم باشد معاینات را تا رسیدن به سه ماهگی یا 20 انزال ادامه دهید، هر کدام زودتر اتفاق بیفتد. در این مدت، برای جلوگیری از بارداری از یک روش کنترل بارداری پشتیبان مانند کاندوم یا دیافراگم استفاده کنید.

وازکتومی در پیشگیری از بارداری بسیار موثر است، اما فوراً کار نمی کند. برخی از اسپرم ها می توانند در هفته ها و ماه های بعد از جراحی در مجرای دفران باقی بمانند. قبل از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده باید منتظر بمانید تا آنها از بین بروند.

چرا وازکتومی ممکن است شکست بخورد؟

وازکتومی ممکن است با شکست مواجه شود اگر پزشک در حین انجام عمل مجرای دفران را از دست بدهد. در موارد نادر، لوله می تواند دوباره رشد کند. اگر این اتفاق بیفتد، مجرای دفران معمولاً بسیار کوچکتر از قبل است.

گاهی اوقات، اسپرم می تواند از یک انتهای بریده شده مجرای دفران به انتهای دیگر راه پیدا کند. این بیشتر در سه ماه اول پس از عمل مشاهده می شود. به همین دلیل است که پزشک به شما می‌گوید تا زمانی که تاییدی مبنی بر عاری بودن مایع منی شما از اسپرم دریافت نکنید، از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنید.

اگر پزشک شما در آزمایش های مکرر مایع منی شما اسپرم پیدا کند، ممکن است نیاز به انجام یک روش دوم داشته باشید. کمتر از 1 درصد از وازکتومی ها نیاز به تکرار دارند.

سایر خطرات بالقوه

درست مانند هر جراحی، وازکتومی درجاتی از خطر را به همراه دارد. برخی از خطرات رایج مرتبط با این روش عبارتند از:

  • خونریزی، که در صورت انجام وازکتومی بدون اسکالپل احتمال آن کمتر است
  • تورم کیسه بیضه
  • کبودی
  • درد
  • یک عفونت
  • توده ای که هنگام نشت اسپرم از بریدگی مجرای دفران ایجاد می شود که به آن گرانولوم اسپرم می گویند.
  • فشار در بیضه ها

تعداد کمی از مردان به بیماری به نام سندرم درد پس از وازکتومی مبتلا می شوند. درد آنها بعد از عمل کاهش نمی یابد. مشخص نیست چه چیزی باعث این درد می شود. گاهی اوقات، حتی معکوس کردن روش نیز باعث از بین رفتن ناراحتی نمی شود.

آیا ناتوانی جنسی (اختلال نعوظ) بعد از وازکتومی رخ می دهد؟

وازکتومی بر توانایی شما در داشتن رابطه جنسی و لذت بردن از آن تأثیری نخواهد داشت. هنوز انزال خواهی داشت تنها تفاوت این است که منی شما دیگر حاوی اسپرم نخواهد بود.

چه کسانی باید وازکتومی کنند؟

وازکتومی انتخاب خوبی برای مردانی است که مطمئناً می دانند که نمی خواهند بچه های بیشتری داشته باشند. اگرچه گاهی اوقات در صورت تغییر نظر می توان وازکتومی را معکوس کرد، اما باید روش دیگری را انجام دهید. برگشت وازکتومی یک روش پیچیده تر است و همیشه موفقیت آمیز نیست.

مردان مبتلا به عفونت در ناحیه اطراف کیسه بیضه باید منتظر انجام وازکتومی باشند. وازکتومی همچنین برای مردان مبتلا به اختلال خونریزی، بیضه های نزول نکرده یا تومور در بیضه گزینه خوبی نیست.

اگر در مورد انجام جراحی در ناحیه ظریف کیسه بیضه خود بسیار حساس یا عصبی هستید، با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید در مورد گزینه های خود و اینکه آیا این روش برای شما مناسب است صحبت کنید.

قبل از انجام هر گونه جراحی، شما می خواهید مزایای انجام این روش را در مقابل هر خطری بسنجید. با پزشک خود گفتگوی باز داشته باشید و سوالات زیادی بپرسید.