ما محصولاتی را که فکر می کنیم برای خوانندگان ما مفید هستند، اضافه می کنیم. اگر از طریق پیوندهای موجود در این صفحه خرید کنید، ممکن است کمیسیون کمی کسب کنیم روند ما اینجاست.

خط سلامت فقط مارک ها و محصولاتی را به شما نشان می دهد که ما پشت آن ایستاده ایم.

تیم ما به طور کامل توصیه هایی را که در سایت خود ارائه می دهیم بررسی و ارزیابی می کند. برای اثبات اینکه تولیدکنندگان محصول استانداردهای ایمنی و کارایی را رعایت کرده‌اند، ما:

  • ارزیابی مواد تشکیل دهنده و ترکیب: آیا آنها پتانسیل ایجاد آسیب را دارند؟
  • تمام ادعاهای سلامتی را بررسی کنید: آیا آنها با مجموعه شواهد علمی فعلی مطابقت دارند؟
  • ارزیابی برند: آیا با یکپارچگی عمل می کند و به بهترین شیوه های صنعت پایبند است؟

ما این تحقیق را انجام می دهیم تا بتوانید محصولات قابل اعتماد برای سلامتی و تندرستی خود را پیدا کنید.

درباره روند بررسی ما بیشتر بخوانید.
آیا این مفید بود؟

بزاق پشه می تواند باعث تولید هیستامین شود. برخی از داروهای خانگی، مانند استفاده از عسل یا کرم کورتیکواستروئید، ممکن است به تسکین خارش کمک کند. اما برخی از داروهای محبوب می توانند تحریک پوست را افزایش دهند.

چرا نیش پشه خارش می کند؟

سالانه افراد زیادی توسط پشه گزیده می شوند، اما نیش می تواند تأثیر متفاوتی روی افراد بگذارد. هنگامی که پشه ها نیش می زنند، در حالی که مقداری از بزاق خود را تزریق می کنند، خون را خارج می کنند. بزاق آنها حاوی ماده ضد انعقاد و پروتئین است.

پروتئین ها مواد خارجی هستند که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شوند. برای مبارزه با آنها، سیستم ایمنی بدن هیستامین آزاد می کند، ترکیبی که به گلبول های سفید خون کمک می کند تا به ناحیه آسیب دیده برسند. هیستامین عامل ایجاد خارش، التهاب و تورم است.

گاهی اوقات اگر فردی برای اولین بار گاز گرفته شود، پاسخی نخواهد داشت. این به این دلیل است که بدن آنها پاسخی به مهاجم خارجی ارائه نکرده است. و برخی افراد ممکن است اصلا متوجه نیش نشوند. دیگران ممکن است در طول زمان تحمل خود را ایجاد کنند.

وقتی نیش تحریک‌کننده ظاهر می‌شود، خوب است بدانید چه داروهایی برای کاهش خارش کار می‌کنند.

خاراندن نیش پشه

س:

چرا نیش پشه ها بعد از خاراندن بیشتر خارش می کنند؟

ناشناس

آ:

هنگامی که نیش پشه را می خراشید، این امر باعث می شود پوست بیشتر ملتهب شود. از آنجایی که التهاب باعث خارش پوست شما می‌شود، می‌توانید وارد چرخه‌ای شوید که در آن خاراندن باعث احساس خارش بیشتر می‌شود. علاوه بر این، با ادامه خراشیدن، خطر شکستن پوست و ایجاد عفونت در شما وجود دارد که منجر به خارش بیشتر می شود.

دبرا سالیوان، دکترا، MSN، CNE، COIپاسخ ها بیانگر نظرات کارشناسان پزشکی ما است. تمام محتوا کاملاً اطلاعاتی است و نباید توصیه پزشکی در نظر گرفته شود.

آیا این مفید بود؟

تسکین فوری نیش پشه

ممکن است کمی آزمایش لازم باشد تا ببینید چه چیزی برای شما و نیش شما بهتر است. بسیاری از این درمان‌ها را می‌توان به دفعات مورد نیاز برای تسکین ناحیه مورد استفاده قرار داد. برای داروها، دستورالعمل های روی بطری را دنبال کنید.

1. محل را با الکل تمیز کنید

اگر بلافاصله پس از نیش زدن پشه گزش گرفتید، سریع نیش را با آن پاک کنید مالش الکل مالش الکل هنگام خشک شدن اثر خنک کنندگی دارد که ممکن است خارش را تسکین دهد. از مصرف زیاد الکل خودداری کنید زیرا باعث تحریک پوست می شود.

2. عسل را روی محل گزش بمالید

عسل یک ماده ضد عفونی کننده و ضد باکتری است که خاصیت ترمیم زخم نیز دارد. این است نشان داده شده برای کاهش التهاب و همچنین می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. البته آن را بیرون نپوشید، زیرا قند عسل می تواند پشه های بیشتری را جذب کند.

بیشتر بخوانید: عسل برای آلرژی »

3. حمام بلغور جو دوسر بگیرید

بلغور جو دوسر دارای خواص فعالی است که به تسکین نیش حشرات و واکنش های آلرژیک، آبله مرغان و خشکی پوست کمک می کند. می توانید بلغور جو دوسر را به حمام اضافه کنید یا آن را به عنوان ماسک روی نیش حشرات خود قرار دهید. با افزودن کمی آب به بلغور جو دوسر کلوئیدی خمیری درست کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید عسل را به خمیر خود اضافه کنید تا فواید بیشتری داشته باشید. بعد با یک کرم مرطوب کنید.

4. از چای کیسه ای سرد استفاده کنید

سبز و اثرات ضد تورم چای سیاه ممکن است فقط برای چشم های متورم مفید نباشد. اثرات ضد التهابی چای ممکن است به کاهش تورم کمک کند. یک کیسه چای سبز یا سیاه را خیس کنید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. چای کیسه ای سرد را روی محل گزش قرار دهید تا خارش را کاهش دهید.

5. مالش ریحان درست کنید

ریحان دارای ترکیبات شیمیایی است که می تواند خارش پوست را تسکین دهد. می توانید درخواست دهید روغن ریحان مانند لوسیون است یا خودتان در خانه درست کنید. برای تهیه مالش خودتان، 2 فنجان آب و 1/2 اونس از برگ های خشک ریحان را بجوشانید. پس از سرد شدن مخلوط، یک دستمال را در قابلمه فرو کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. برای درمان فوری تر، برگ های تازه ریحان را خرد کرده و روی پوست خود بمالید.

6. آنتی هیستامین های بدون نسخه مصرف کنید

آنتی هیستامین ها به کاهش تعداد هیستامین در بدن و کاهش التهاب کمک می کنند. اینها بدون نسخه در دسترس هستند و به خارش و تورم کمک می کنند. می توانید آنها را به صورت خوراکی (بنادریل یا کلاریتین) مصرف کنید یا به صورت موضعی (لوسیون کالامین) روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

7. از پمادهای حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین استفاده کنید

لیدوکائین و بنزوکائین عوامل بی حس کننده در کرم های بدون نسخه هستند. آنها به طور موقت خارش و درد را تسکین می دهند. برای مزایای اضافی، به دنبال آن باشید کرم هایی که حاوی منتول یا نعناع هستند.

8. آلوئه ورا بمالید

نشان داده شده است که ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی برای التیام زخم و تسکین عفونت است. احساس خنکی ژل نیز ممکن است هرگونه خارش را تسکین دهد. یک گیاه آلوئه ورا را در اطراف خانه نگه دارید. می توانید برگ ها را ببرید و ژل را مستقیماً بمالید.

9. کرم کورتیکواستروئیدی ملایم

پزشکان توصیه می کنند کرم های کورتیکواستروئیدی برای خارش این کرم ها برای کمک به التهاب برای تحریکات پوستی شناخته شده اند، اما از استفاده از آنها بر روی زخم های باز یا روی صورت خودداری کنید. استفاده طولانی مدت همچنین می تواند عوارض جانبی مانند نازک شدن یا بدتر شدن پوست، رشد بیش از حد مو و آکنه ایجاد کند.

10. سیر خرد شده را رقیق کنید

برخی از کرم ها از عصاره سیر به دلیل التیام زخم و خاصیت ضد ویروسی آن استفاده می کنند. اما سیر را مستقیماً روی پوست خود نمالید. سیر خام می تواند تحریک و التهاب پوست را افزایش دهد. در عوض، سیر خرد شده را با آن رقیق کنید روغن نارگیل را به مدت چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

با احتیاط از داروهای خانگی زیر برای نیش حشرات استفاده کنید.

این درمان‌های خانگی می‌توانند تحریک پوست را افزایش دهند یا عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند آکنه، سوزش، خشکی پوست و غیره ایجاد کنند.

  • جوش شیرین
  • آب لیمو یا لیموترش
  • خمیر دندان
  • سرکه

برای نیش خود به پزشک مراجعه کنید اگر…

اگر نیش شما باعث آنافیلاکسی شد به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. شوک آنافیلاکتیک یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. اگر کسی این واکنش را نشان می دهد می توانید بگویید:

  • در کهیر شکستن
  • شروع به خس خس کردن
  • مشکل تنفس دارند
  • احساس می کنند که انگار گلویشان بسته می شود

فردی که دچار شوک آنافیلاکتیک است به تزریق EpiPen نیاز دارد. اما شوک آنافیلاکتیک برای نیش پشه نادر است و معمولاً توسط سایر حشرات گزنده ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: کمک های اولیه برای نیش و گزش »

برای سایر افراد، نیش پشه می تواند علائم جدی تری ایجاد کند، مانند:

  • تاول،
  • ضایعات
  • کندوها
  • تب شدید
  • تورم در مفاصل

در صورت مشاهده هر یک از این علائم همراه با نیش پشه به پزشک مراجعه کنید. آنتی هیستامین هایی مانند ستیریزین، فکسوفنادین یا لوراتادین همگی بدون نسخه در دسترس هستند. این داروها ممکن است به مهار این پاسخ های بدن کمک کنند.

اگر به کشورهای خاصی سفر می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر در مناطق خاصی از جهان زندگی می‌کنید یا در سفر هستید که در آن بیماری‌های منتقله از خون مانند زیکا و مالاریا شایع هستند، مراجعه به پزشک نیز مهم است. پشه ها می توانند این بیماری ها را از فردی به فرد دیگر منتقل کنند. برای برخی از این بیماری ها واکسن هایی وجود دارد.

نیش پشه چقدر طول می کشد؟

نیش پشه می تواند از ساعت ها تا چند روز ادامه داشته باشد. طول نیش پشه و علائم آن بسته به اندازه نیش و سیستم ایمنی فرد متفاوت است. خارش یا خاراندن محل گزش می تواند مدت زمان ماندگاری آن را افزایش دهد.

گاهی اوقات نیش پشه پس از مدتی طولانی پس از خارش، علائم تیره کوچکی بر جای می گذارد و خود نیش از بین می رود. افرادی که پوست حساس دارند این علائم ماندگار را دارند، اما لازم نیست دائمی باشند. برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون، به دنبال کرم هایی با ویتامین C، E یا نیاسینامید باشید. فراموش نکنید که درخواست دهید ضد آفتاب SPF 30 در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند.

پیشگیری کلیدی است

بهترین راه برای جلوگیری از نیش پشه، آماده سازی و پیشگیری است. استفاده کنید اگر به مکان‌هایی می‌روید که پشه‌ها هستند، دافع حشرات است. دافع حشرات طبیعی موثر هستند، اما اگر به کشور دیگری سفر می کنید ممکن است بخواهید از داروهای تجاری استفاده کنید.

محدود کردن یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض چیزهای خاص ممکن است به کاهش خطر نیش پشه کمک کند. در زیر لیستی از چیزهایی که برای جذب پشه ها شناخته شده اند آورده شده است:

  • عرق و بوی بدن
  • سبک
  • حرارت
  • اسید لاکتیک
  • دی اکسید کربن

همچنین نشان داده شده است که مصرف الکل با احتمال بیشتری برای گاز گرفتن در ارتباط است. ممکن است بخواهید شب قبل از قرار گرفتن در منطقه ای با پشه از نوشیدن خودداری کنید. همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که مقداری آلوئه ورا به اندازه سفر نگه دارید و دستمال مرطوب الکلی دستی

به خواندن ادامه دهید: 10 ماده طبیعی که به عنوان دافع پشه عمل می کنند »