سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال گوارشی ناراحت کننده است که می تواند روده بزرگ شما را تحت تاثیر قرار دهد که به آن کولون نیز می گویند. این می تواند باعث ایجاد علائم ناخوشایند و بالقوه شرم آور زیادی شود، از نفخ و گاز گرفته تا یبوست و اسهال.

یاد بگیرید که چگونه شایع ترین علائم IBS را بشناسید.

درد در شکم شما

یکی از شایع ترین علائم IBS ناراحتی یا درد شکمی است. ممکن است بعد از خوردن غذا دچار گرفتگی معده شوید. ممکن است پس از اجابت مزاج بهتر شود.

کارشناسان موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی پیشنهاد می‌کنند که این درد یا ناراحتی ممکن است ناشی از اعصاب بسیار حساس در روده شما باشد. اگر IBS دارید، مغز شما ممکن است سیگنال های درد از روده شما را متفاوت از حالت عادی پردازش کند.

نفخ در شکم شما

اگر معده شما اغلب احساس نفخ می کند، ممکن است نشانه IBS باشد. نفخ شکم باعث می شود که قسمت میانی شما سفت و پر شود. همچنین ممکن است معده شما به طور مشهودی متورم به نظر برسد.

گاز یا نفخ

IBS اغلب باعث گاز یا نفخ می شود. برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند این علامت را بدتر کنند. برای مثال، ممکن است بعد از غذا خوردن دچار گاز گرفتگی شوید:

  • لوبیا
  • کلم
  • هر نوع فرآورده شیر
  • غذاهای پرچرب مانند چربی های حیوانی، پنیر و محصولات سرخ شده
  • نوشیدنی هایی که حاوی کافئین، الکل یا شیرین کننده های مصنوعی هستند

خوردن غذاهای غنی از فیبر نیز می تواند باعث ایجاد نفخ شود. از سوی دیگر، فیبر می تواند به تسکین برخی از علائم IBS از جمله یبوست کمک کند. اگر پزشک شما را به خوردن فیبر بیشتر تشویق کرد، به تدریج مصرف فیبر خود را افزایش دهید. این می تواند به کاهش احتمال گاز و نفخ کمک کند.

تغییرات در مدفوع شما

IBS می تواند باعث تغییراتی در عادات روده و مدفوع شما شود، از جمله یبوست و اسهال. همچنین می تواند باعث ظاهر شدن مخاط در مدفوع شما شود. ممکن است اسهال یا یبوست داشته باشید و یا ممکن است متناوب شوند.

یبوست

ممکن است یبوست مرتبط با IBS داشته باشید اگر:

  • برای دفع مدفوع نیاز به فشار دادن
  • کمتر از چهار بار در هفته اجابت مزاج داشته باشید
  • دفع مدفوع سفت، توده ای و خشک

یبوست می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. یبوست مزمن می تواند منجر به عوارضی مانند بواسیر، شقاق مقعدی و نهفتگی مدفوع شود.

اسهال

اگر چند بار در روز مدفوع شل دارید، ممکن است اسهال مرتبط با IBS داشته باشید. همچنین زمانی که نیاز به اجابت مزاج دارید، می تواند باعث احساس فوریت شود.

مخاط

مخاط در مدفوع یکی دیگر از علائم احتمالی IBS است. موکوس مایع شفافی است که از بافت های دستگاه گوارش شما محافظت می کند و می پوشاند. با IBS، ممکن است مخاط در حرکات روده همراه با مدفوع خود دفع کنید.

گزینه های درمان

NIDDK توصیه می کند اگر حداقل سه بار در ماه در طول سه ماه این علائم را تجربه کنید، ممکن است IBS داشته باشید. ممکن است زمانی را تجربه کنید که علائم شما بهتر یا بدتر می شود. در صورت تداوم یا بازگشت، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند به تشخیص علت اصلی علائم شما کمک کنند.

اگر مبتلا به IBS هستید، پزشک می تواند به شما در یادگیری مدیریت آن کمک کند. ممکن است به شما توصیه شود که رژیم غذایی یا سایر عادات خود را تغییر دهید تا علائم خود را کنترل کنید.

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروها، مکمل های فیبر، مکمل های پروبیوتیک، مشاوره یا سایر درمان ها را نیز توصیه کند.

غذای آماده

اگر حملات مداوم شکم درد، نفخ، گاز، اسهال، یبوست یا مخاط را در مدفوع خود تجربه می کنید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. این علائم ممکن است نشانه ای از IBS باشد، وضعیتی که می تواند روده بزرگ شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است ناشی از شرایط دیگری مانند عفونت دستگاه گوارش یا حتی سرطان روده بزرگ باشد.

پزشک می تواند به شناسایی علت علائم شما کمک کند و یک برنامه درمانی را توصیه کند. اگر مبتلا به IBS هستید، ممکن است بتوانید علائم خود را با چند تغییر سبک زندگی کنترل کنید. پزشک شما همچنین ممکن است داروها، مکمل های غذایی یا درمان های دیگر را توصیه کند.