در سال 2015، تخمین زده می شود که بیش از 1.6 میلیون تنها در ایالات متحده افراد مبتلا به سرطان تشخیص داده شدند. آنها تحت رژیم های درمانی دردناک، استرس و ضربه روحی قرار خواهند گرفت.

فعالیت‌های درمانی مانند یوگا می‌تواند مکمل درمان پزشکی مبارزه با سرطان باشد تا به بهبود جسم، ذهن و روح در بحبوحه نبرد سرطان کمک کند.

دکتر مگی دی نوم از موسسه سرطان جان وین در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، می گوید: «چند مطالعه نشان داده است که یوگا می تواند با خستگی مبارزه کند و قدرت و دامنه حرکتی بیماران تحت درمان سرطان را بهبود بخشد.

بنابراین، فواید یوگا در بیماران سرطانی چیست و چگونه می توان شروع کرد؟

1. کاهش خستگی

چندین مطالعه یوگا را با کاهش خستگی در بیماران سرطانی مرتبط دانسته اند. چندین مطالعه کاهش قابل توجهی در خستگی ناشی از استفاده از یوگا گزارش کرده اند سه مطالعه نشان داد که خستگی بیماران با تعداد جلسات یوگای بیشتر در هفته کاهش می یابد.

2. استرس را کاهش دهید

مبارزه با یک بیماری تهدید کننده زندگی از نظر جسمی، عاطفی و روانی استرس زا است. یوگا ممکن است بتواند به این جنبه از سرطان نیز کمک کند. یک مطالعه نشان داد که تمرین هفت هفته‌ای یوگا می‌تواند احتمال ایجاد «اختلال خلقی» را تا ۶۵ درصد کاهش دهد. تحقیقات دیگر دریافته است که کاهش استرس همچنین کیفیت زندگی، اشتها را بهبود می بخشد و می تواند باعث کاهش درد شود.

3. بهبود عملکرد فیزیکی

سرطان علاوه بر هر چیزی که در ذهن شماست، بر توانایی شما برای حرکت تأثیر می گذارد. گذراندن زمان در بیمارستان یا بیمار در خانه می تواند بدن را سفت و دردناک کند و انجام کارهای روزانه را دشوارتر کند. یوگا به عنوان یک شکل منظم از ورزش، راهی ملایم برای لاغری و فعال ماندن است. بررسی از 16 آزمایش دریافتند که تمرین منظم یوگا می تواند بهزیستی عملکردی را هم در بیماران سرطانی و هم در بازماندگان بهبود بخشد.

4. بهتر بخوابید

ترکیبی از استرس فیزیکی و روانی می تواند خواب را دشوار کند، اما بهبودی بدن نیاز به استراحت کافی دارد. یوگا می تواند به رفع بی خوابی کمک کند و آرامش را برای بیماران سرطانی در شب راحت تر کند. برخی تحقیقات دریافته است که یوگا می تواند به بهبود کیفیت، کارایی و مدت خواب کمک کند.

5. کاهش خطر عود

دکتر DiNome از تمرینات منظم یوگا می گوید: «نشان داده شده است که منجر به کاهش تراکم چربی بدن می شود که می تواند به کاهش خطر عود سرطان کمک کند. چاقی است یک عامل خطر برای سرطان، و مدیریت خطرات شما حتی پس از تشخیص و بهبودی مهم است. ورزش منظم از طریق یوگا تنها یکی از راه های جلوگیری از خطر است.

پس از کجا شروع میکنی؟

بیماران سرطانی و بازماندگانی که کاملاً با تمرین یوگا آشنایی ندارند، باید با پزشک خود در مورد برنامه هایی صحبت کنند که ممکن است مختص شرایط آنها باشد. تعداد فزاینده ای از مراکز سرطان چنین برنامه های سلامتی را ارائه می دهند و مربیان یوگا به طور فزاینده ای در کار با چنین بیمارانی تجربه می کنند.

جسیکا بلوفاتو، بنیانگذار و مدیر JBYoga در ایست همپتون، نیویورک، می گوید: “من در گذشته با بیماران سرطانی کار کرده ام.” تمرین یوگا با تمرکز بر وضعیت های ترمیمی، آرامش و مدیتیشن برای خستگی، اضطراب، افسردگی و سایر علائم سرطان و درمان سرطان بسیار مفید است.

بلوفاتو چهار حالت را برای شروع توصیه می کند:

1. پیچش ستون فقرات نشسته

بلوفاتو می گوید این حالت می تواند به هضم غذا و حالت تهوع کمک کند. با پای ضربدری روی زمین نشستن شروع کنید.

  1. نفس کشیدن
    عمیقا
  2. بر
    با بازدم، بدن خود را به آرامی بچرخانید تا به بالای شانه راست خود نگاه کنید، قرار دهید
    دست چپ روی زانوی راست و دست راست پشت بدن.
  3. نفس کشیدن
    عمیقا و کشش را نگه دارید.

2. پاها را به سمت دیوار بالا ببرید

این ژست که با نام ویپاریتا کارانی نیز شناخته می شود، می تواند به مبارزه با خستگی کمک کند.

  1. بنشین
    روی زمین در حالی که سمت چپ شما به دیوار باشد.
  2. دور زدن
    به سمت چپ و پاهای خود را به سمت دیوار بالا بیاورید و بدن خود را پایین بیاورید
    یک موقعیت مستعد
  3. اسکات
    باسنت به دیوار
  4. شما
    شانه ها و سر روی زمین قرار می گیرند در حالی که پاهای شما به سمت دیوار کشیده می شوند
    این موقعیت آرام

3. زاویه محدود خمیده

Supta Baddha Konasana همچنین می تواند خستگی و استرس را کاهش دهد.

  1. شروع
    بنشینید و پاهای خود را در مقابل خود به هم بیاورید، در حالی که کف پاها رو به یکی باشد
    دیگری، زانوها خم شده و پاشنه ها به سمت کشاله ران شما هستند.
  2. به آرامی
    به پشت دراز بکشید و با بازوهای خود از خود حمایت کنید تا زمانی که پشتتان در مقابل آن قرار گیرد
    کف.
  3. آروم باش
    و با بازوها به طرفین نفس عمیق بکشید.

4. مدیتیشن نشسته

ژست مبتدی، مدیتیشن نشسته به شما کمک می کند تا روی تنفس و ذهن آگاهی تمرکز کنید.

  1. بنشین
    روی زمین در حالی که پاهایتان را روی هم قرار داده اید.
  2. احساس کنید
    استخوان های نشسته شما در تماس با زمین هستند.
  3. طولانی کنید
    ستون فقرات خود را بلند کنید و به آرامی چانه خود را پایین بیاورید تا گردن خود را پایین بیاورید
    با ستون فقرات شما هماهنگ است
  4. نفس کشیدن
    عمیقا سعی کنید ذهن خود را از سرگردانی دور نگه دارید.

بلوفاتو می‌گوید: «ما می‌دانیم که زندگی دردناک است – اینکه ابتلا به سرطان و انجام درمان سرطان بسیار دردناک است، چه از نظر احساسی و چه از نظر فیزیکی. اما به‌عنوان یوگی، به ما یاد می‌دهند که رنج اختیاری است، که می‌توانیم رنج خود را به بیداری تبدیل کنیم، با این درک که همه چیز در زندگی برای بیداری ماست.»

بلوفاتو می‌داند که گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است، اما یوگا می‌تواند برای بیماران سرطانی که قادر به عملی کردن آن هستند، متحول کننده باشد.