بررسی اجمالی

ممکن است فکر کنید که آرتریت یک بیماری واحد است، اما اشکال مختلفی از آرتریت وجود دارد. هر نوع می تواند توسط عوامل زمینه ای مختلف ایجاد شود.

دو نوع آرتریت عبارتند از آرتریت پسوریاتیک (PsA) و آرتریت روماتوئید (RA). هر دو PsA و RA می توانند بسیار دردناک باشند و هر دو در سیستم ایمنی شروع می شوند. با این حال، آنها شرایط متفاوتی هستند و به طور منحصر به فردی با آنها درمان می شود.

چه چیزی باعث PsA و RA می شود؟

آرتریت پسوریاتیک

PsA مربوط به پسوریازیس است، یک بیماری ژنتیکی که باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما خیلی سریع سلول های پوست را تولید کند. در بیشتر موارد، پسوریازیس باعث ایجاد برجستگی های قرمز و پوسته های نقره ای روی سطح پوست می شود. PsA ترکیبی از درد، سفتی و تورم در مفاصل است.

تا 30 درصد از مبتلایان به پسوریازیس از PSA رنج می برند. شما همچنین می توانید PsA داشته باشید، حتی اگر هرگز دچار عود پوستی نشده اید. این امر به ویژه اگر سابقه خانوادگی پسوریازیس داشته باشید، صادق است.

PsA معمولاً در سنین 30 تا 50 سالگی شروع می شود. احتمال ابتلا به این عارضه در مردان و زنان به یک اندازه است.

روماتیسم مفصلی

RA یک بیماری خود ایمنی است که باعث درد و التهاب در مفاصل، به ویژه در موارد زیر می شود:

  • دست ها
  • پا
  • مچ دست
  • آرنج ها
  • مچ پا
  • گردن (مفصل C1-C2)

سیستم ایمنی به پوشش مفاصل حمله می کند و باعث تورم می شود. اگر RA درمان نشود، می تواند باعث آسیب استخوان و تغییر شکل مفصل شود.

این وضعیت 1.3 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است به دلیل ژنتیک به RA مبتلا شوید، اما بسیاری از افراد مبتلا به این نوع آرتریت سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

اکثر مبتلایان به آرتریت روماتوئید زنان هستند و معمولاً در سنین 30 تا 50 سالگی تشخیص داده می شود.

علائم هر بیماری چیست؟

آرتریت پسوریاتیک

علائمی که معمولاً توسط PsA ایجاد می شود عبارتند از:

  • درد مفاصل در یک یا چند مکان
  • تورم انگشتان دست و پا که به آن داکتیلیت می گویند
  • کمردرد که به اسپوندیلیت معروف است
  • درد در محل اتصال رباط ها و تاندون ها به استخوان ها که به آن انتزیت گفته می شود

روماتیسم مفصلی

با RA، ممکن است یک یا چند مورد از شش علامت زیر را تجربه کنید:

  • درد مفاصل که می تواند هر دو طرف بدن شما را نیز به طور متقارن تحت تاثیر قرار دهد
  • سفتی در صبح که از 30 دقیقه تا چند ساعت طول می کشد
  • از دست دادن انرژی
  • از دست دادن اشتها
  • تب
  • توده هایی به نام “ندول های روماتوئید” در زیر پوست بازو در اطراف نواحی استخوانی
  • چشم های تحریک شده
  • دهان خشک

ممکن است متوجه شوید که درد مفاصل شما می آید و می رود. هنگامی که در مفاصل خود احساس درد می کنید، به آن شعله ور شدن می گویند. ممکن است متوجه شوید که علائم RA به طور ناگهانی ظاهر می شوند، طولانی می شوند یا محو می شوند.

گرفتن تشخیص

اگر مشکوک به PsA، RA، یا نوع دیگری یا آرتریت هستید، باید برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنید. تعیین PsA یا RA در مراحل ابتدایی آن ممکن است دشوار باشد زیرا هر دو شرایط می توانند شرایط دیگر را تقلید کنند. پزشک مراقبت های اولیه شما ممکن است شما را برای آزمایشات بیشتر به یک روماتولوژیست ارجاع دهد.

هر دو PsA و RA را می توان با کمک آزمایش خون تشخیص داد، که می تواند نشانگرهای التهابی خاصی را در خون نشان دهد. ممکن است به عکس برداری با اشعه ایکس نیاز داشته باشید، یا ممکن است نیاز به MRI داشته باشید تا مشخص شود که این وضعیت چگونه مفاصل شما را تحت تاثیر قرار داده است. سونوگرافی همچنین می تواند برای کمک به تشخیص هرگونه تغییر استخوان انجام شود.

درمان ها

PsA و RA هر دو شرایط مزمن هستند. هیچ درمانی برای هیچ یک از آنها وجود ندارد، اما راه های زیادی برای مدیریت درد و ناراحتی وجود دارد.

آرتریت پسوریاتیک

PsA می تواند شما را در سطوح مختلف تحت تاثیر قرار دهد. برای درد جزئی یا موقت، می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کنید.

اگر سطح ناراحتی شما افزایش یافته یا NSAID ها بی اثر هستند، پزشک داروهای ضد روماتیسمی یا ضد نکروز تومور را تجویز می کند. برای عودهای شدید، ممکن است به تزریق استروئید برای کاهش درد یا جراحی برای ترمیم مفاصل نیاز داشته باشید.

روماتیسم مفصلی

درمان های زیادی برای RA وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت بیماری کمک کند. چندین دارو در 30 سال گذشته ساخته شده اند که به افراد کمک می کند تا علائم آرتریت روماتوئید را تسکین دهند.

برخی از داروها، مانند داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs)، می توانند پیشرفت بیماری را متوقف کنند. برنامه درمانی شما ممکن است شامل فیزیوتراپی یا جراحی نیز باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر PsA یا RA دارید، باید به طور منظم با پزشک خود چک کنید. اگر هر یک از این شرایط درمان نشود، ممکن است آسیب قابل توجهی به مفاصل شما وارد شود. این می تواند منجر به جراحی های احتمالی یا ناتوانی شود.

شما در معرض خطر سایر بیماری‌های سلامتی، مانند بیماری قلبی، PsA و RA هستید، بنابراین صحبت با پزشک در مورد علائم و هرگونه بیماری در حال توسعه بسیار مهم است.

با کمک پزشک و سایر متخصصان پزشکی، می توانید PsA یا RA را برای تسکین درد درمان کنید. این باید کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

انتزیت یکی از ویژگی‌های آرتریت پسوریاتیک است و می‌تواند در پشت پاشنه پا، کف پا، آرنج یا جاهای دیگر رخ دهد.