دکتر در حال انجام ماموگرافیدر پینترست به اشتراک بگذارید
جانی گریگ/گتی ایماژ

شناخت سلول های غیر طبیعی

سلول های غیر طبیعی سرطانی نیستند، اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. وقتی سلول‌های غیر معمولی دارید که گسترش نیافته‌اند، سلول‌ها غیرتهاجمی در نظر گرفته می‌شوند. گاهی اوقات به این سرطان پیش سرطان یا مرحله 0 نیز گفته می شود.

کارسینوم مجرای درجا (DCIS) نمونه ای از این موارد است. DCIS یک سرطان سینه غیرتهاجمی مجرای شیر است. فراتر از مجرای جایی که شروع شده است گسترش نیافته است.

اگر سلول‌های غیرطبیعی فراتر از لایه بافتی که در آن منشا پیدا کرده‌اند حرکت کنند، سلول‌ها مهاجم می‌شوند. وقتی سلول‌های غیرطبیعی داخل مجاری یا لوبول‌های شیر به بافت سینه نزدیک می‌شوند، به عنوان یک حمله موضعی یا سرطان تهاجمی پستان در نظر گرفته می‌شود.

سرطان سینه بر اساس اعداد: حقایق و آمار

این سلول ها همچنین می توانند از محل اولیه جدا شده و به سایر قسمت های بدن مهاجرت کنند. وقتی این اتفاق می افتد، سرطان نه تنها تهاجمی است، بلکه متاستاتیک نیز هست.

علائم تومورهای متاستاتیک چیست؟

اگرچه تومورهای متاستاتیک می توانند علائم ایجاد کنند، اما همیشه اینطور نیست. اینکه آیا علائم دارید بستگی به بزرگی تومور و محل دقیق آن دارد.

برای مثال یک تومور متاستاتیک در مغز ممکن است باعث سردرد شود. تومور در ریه ممکن است باعث تنگی نفس شود.

چه چیزی باعث متاستاز می شود؟

با پیشرفت بیشتر سلول‌های سرطانی، به نزدیک‌ترین رگ‌های خونی یا رگ‌های لنفاوی راه پیدا می‌کنند. زمانی که سلول ها به آنجا رسیدند، می توانند جریان خون یا سیستم لنفاوی را طی کنند تا به سایر قسمت های بدن برسند.

در نهایت، سلول های سرطانی مکانی برای فرود پیدا می کنند. سلول های سرطانی می توانند برای مدت نامحدودی خاموش بمانند. در هر زمان، این سلول ها می توانند شروع به رشد به بافت مجاور کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سلول ها ابتدا تومورهای کوچکی به نام “میکرو متاستاز” را تشکیل می دهند. این تومورهای کوچک باعث رشد رگ‌های خونی جدید می‌شوند که بعداً برای تقویت رشد تومور استفاده می‌شوند. تومورهای جدید تومورهای متاستاتیک نامیده می شوند.

اگرچه این تومورهای جدید در قسمت دیگری از بدن در حال رشد هستند، اما همان نوع سرطان تومور اصلی است. به عنوان مثال، سرطان کلیه که به استخوان گسترش می یابد، هنوز سرطان کلیه در نظر گرفته می شود، نه سرطان استخوان.

سرطان های متاستاتیک و مهاجم چگونه تشخیص داده می شوند؟

شما باید علائم مداوم را به پزشک خود گزارش دهید، به خصوص اگر قبلاً برای سرطان درمان شده اید.

هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که بتواند مشخص کند سرطان مهاجم یا متاستاتیک دارید. تشخیص معمولاً مستلزم یک سری آزمایشات است.

تومورها ممکن است در آزمایشات تصویربرداری مانند:

  • سونوگرافی ها
  • ام آر آی ها
  • اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • اسکن استخوان
  • اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)

آزمایش خون می تواند اطلاعاتی را ارائه دهد، اما نمی تواند به طور قطعی بگوید که آیا سرطان دارید یا چه نوع سرطانی ممکن است باشد.

اگر تومور پیدا شد، باید بیوپسی انجام شود. پس از بیوپسی، آسیب شناس سلول ها را تجزیه و تحلیل می کند تا نوع آنها را مشخص کند. این تجزیه و تحلیل به توضیح اینکه سرطان اولیه یا متاستاتیک است کمک می کند.

در برخی موارد، حتی اگر یک تومور متاستاتیک کشف شود، سرطان اولیه را نمی توان یافت. این ممکن است به این دلیل باشد که تومور اصلی برای تجسم در مطالعات تشخیصی بسیار کوچک است.

چه سرطان تهاجمی در مراحل اولیه یا بیماری متاستاتیک باشد، باید از نزدیک با پزشک خود همکاری کنید. تیم انکولوژی شما توصیه هایی در مورد درمان های بالقوه بر اساس نتایج آزمایش شما ارائه می دهد.

پزشک شما همچنین ممکن است بتواند اطلاعاتی در مورد آزمایشات بالینی برای افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک به شما بدهد.

سرطان های مهاجم و متاستاتیک چگونه درمان می شوند؟

سرطان تهاجمی می تواند به نقاط دور گسترش یابد، بنابراین هدف این است که قبل از این اتفاق درمان شود. گزینه های شما به نوع سرطانی که دارید و مرحله سرطان در هنگام تشخیص بستگی دارد. برخی از انواع سرطان تمایل به رشد و گسترش سریعتر از سایرین دارند. اگر این در مورد شما صدق می کند، ممکن است درمان تهاجمی تری لازم باشد.

درمان‌های رایج برای سرطان شامل جراحی برای برداشتن تومور اولیه و تشعشع برای از بین بردن سلول‌های باقی‌مانده است. شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است که برای از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است در جای دیگری از بدن حرکت کرده باشند، استفاده می شود. برای برخی از انواع سرطان، درمان های هدفمند اضافی در دسترس هستند.

از همان روش های درمانی می توان برای سرطان متاستاتیک استفاده کرد، اما درمان آن دشوارتر است. هدف کنترل رشد، کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی است. علیرغم اینکه تومور متاستاتیک در کجا یافت می شود، برخی از گزینه های درمانی شما به محل منشاء سرطان بستگی دارد.

مرحله 4 سرطان سینه چگونه درمان می شود؟

سایر عوامل تعیین کننده شامل سن، سلامت کلی و هر نوع درمان سرطانی است که ممکن است در گذشته داشته باشید.

تحقیقات برای درمان سرطان متاستاتیک در حال انجام است.

چشم انداز

طبیعی است که در مورد چشم انداز تعجب کنیم. اگرچه آمار می تواند یک راهنمای کلی ارائه دهد، پزشک شما شرایط منحصر به فرد سابقه پزشکی شما را می داند. این بدان معناست که پزشک شما در بهترین موقعیت است تا به شما بگوید چه انتظاری دارید.

تشخیص سرطان در هر مرحله ای می تواند تاثیر زیادی بر زندگی شما داشته باشد. اگر سرطانی دارید که در مرحله پیشرفته است، پزشک شما ممکن است بتواند گروه های حمایتی یا منابع دیگری را که می توانند کمک کنند، توصیه کند.