در پینترست به اشتراک بگذارید

بررسی اجمالی

هندوانه یک میوه با طراوت است. این غذای عالی را در یک روز گرم تابستان می سازد. همچنین سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است و ۹۲ درصد آب دارد. اگر اهل آب خوردن نیستید، آن را به جایگزینی سالم برای نوشابه ها و آب میوه های شیرین تبدیل می کند.

پس از شناخت فواید هندوانه برای سلامتی خود، ممکن است تعجب کنید که آیا سرو کردن آن برای کودک شما بی خطر است یا خیر.

همانطور که کودک شما رشد می کند و طعم ها و بافت های جدیدی را تجربه می کند، ممکن است احساس کنید که وقت آن رسیده است که غذاهای جامد مانند هندوانه را معرفی کنید.

هندوانه یک میان وعده خوشمزه و مغذی است که برخی از نوزادان از آن لذت می برند. اما قبل از سرو کردن یک برش به کودک، نکاتی وجود دارد که باید در مورد تغذیه کودکان خردسال با هندوانه بدانید.

هندوانه برای کودک

هنگام معرفی غذاهای جدید به کودک، مهم است که صبر کنید تا کودک شما بتواند بافت آن را کنترل کند. سن مناسب برای معرفی مواد جامد به کودک و نوع غذا بستگی دارد. اکثر نوزادان بین 8 تا 10 ماهگی آماده هستند.

قبل از معرفی جامدات، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. آیا کودک شما دندان های کافی برای دست زدن به غذای خاصی دارد؟ آیا کودک شما قبل از قورت دادن غذای خود را کاملا می جود؟ به این دلایل، نباید هندوانه یا سایر مواد جامد را خیلی زود معرفی کنید.

سرو هندوانه برای نوزاد

هندوانه دارای بافت نرم و آبکی است که به راحتی می توان آن را گاز گرفت و قورت داد. اما به یاد داشته باشید، کودک شما جوان است و هنوز در حال کشف چگونگی خوردن انواع مختلف غذاها است.

حتماً هندوانه را در قطعات کوچک سرو کنید تا از خطر خفگی جلوگیری شود. اگر قطعات بزرگ را سرو کنید، ممکن است کودک شما تمام قطعه را در دهان خود بگذارد و بدون جویدن ببلعد.

روش های مختلفی برای سرو هندوانه کودک وجود دارد. اگر کودک شما مشکل جویدن ندارد، می توانید هندوانه را به قطعات ریز و به اندازه لقمه برش دهید. مطمئن شوید که هنگام غذا خوردن کودکتان مراقب او باشید. اگر فکر می کنید قطعات برای دهان کودک شما خیلی بزرگ است، اندازه آن را کاهش دهید.

گزینه دیگر له کردن هندوانه و استفاده از تغذیه پستانک مانند است.

برای کاهش خطر خفگی، کودک شما باید همیشه هنگام غذا خوردن صاف بنشیند. همچنین هر تکه هندوانه را قبل از سرو به دقت بررسی کنید. شما می خواهید مطمئن شوید که دانه ای وجود ندارد. همچنین در صورتی که کودک شما شروع به خفگی کند، باید در دسترس بمانید.

چه باید خرید

وقتی تصمیم گرفتید که کودکتان برای هندوانه آماده است، بهتر است هندوانه تازه را از فروشگاه مواد غذایی خود خریداری کنید. برخی از خواربارفروشی ها هندوانه از قبل خرد شده را می فروشند، اما خطری دارد سالمونلا یا E. coli آلودگی.

اگر هندوانه‌ای را که منجمد شده سرو می‌کنید، میوه را قبل از سرو در دمای اتاق آب کنید تا مطمئن شوید که برای دهان کودکتان خیلی سرد نیست.

همچنین می توانید آب هندوانه را در برخی از خواربار فروشی ها پیدا کنید، اما این آب هندوانه برای نوزادان توصیه نمی شود. آب هندوانه خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

حساسیت به هندوانه در نوزادان

آلرژی های غذایی نگرانی اصلی هنگام معرفی کودک به غذای جدید است.

پزشکان معمولاً در صورت امکان، شیردهی انحصاری را برای چهار تا شش ماه اول توصیه می کنند. غذاهای کمکی معمولاً بین 4 تا 6 ماهگی قابل معرفی هستند. با پزشک اطفال خود صحبت کنید تا برنامه ای برای معرفی غذاهای جدید به کودک شما ارائه دهد.

مهم است که مراقب غذا خوردن کودک خود باشید. به دنبال علائم واکنش آلرژیک به میوه باشید.

برای کمک به شناسایی بهتر یک واکنش آلرژیک احتمالی، هندوانه و غذای جدید دیگری را همزمان معرفی نکنید. دلیلش این است که نمی‌دانید علائم آلرژی کودکتان توسط هندوانه یا غذای دیگری ایجاد شده است.

اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است آلرژی داشته باشد، با پزشک اطفال خود صحبت کنید. علائم واکنش آلرژیک به هندوانه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کهیر
  • اسهال
  • استفراغ
  • سبکی سر
  • آبریزش بینی

همچنین ممکن است کودک شما پس از خوردن هندوانه به دلیل ماهیت اسیدی غذا دچار جوش شود. ممکنه آلرژی نباشه با این حال، اگر کودک شما علائمی از واکنش نشان داد، باید با پزشک کودک خود صحبت کنید.

غذای آماده

هنگامی که کودک شما آماده شد، سرو هندوانه به عنوان یک میان وعده سالم برای رشد و تکامل او مفید است.

ویتامین C موجود در هندوانه می تواند به تقویت سیستم ایمنی کودک شما کمک کند، که می تواند به او کمک کند تا با بیماری هایی مانند سرماخوردگی و عفونت گوش مبارزه کند. ویتامین A موجود در هندوانه می تواند به کودک شما کمک کند پوست سالم تر و دندان های قوی تر داشته باشد.

اگر در مورد دادن هندوانه به کودک خود سوال یا نگرانی دارید با پزشک کودک خود صحبت کنید.