آیا جوش روی نوک پستان طبیعی است؟

بسیاری از موارد برآمدگی و جوش روی نوک پستان کاملاً خوش خیم هستند. وجود برجستگی های کوچک و بدون درد روی آرئول معمول است. جوش ها و فولیکول های مسدود شده مو نیز طبیعی هستند و می توانند در هر زمانی برای هر فردی ایجاد شوند.

بر روی نوک پستان، برجستگی ها تکه های برجسته پوستی هستند، در حالی که جوش ها اغلب به شکل جوش های سر سفید هستند.

اگر برآمدگی دردناک یا خارش دار شود و با علائمی مانند ترشح، قرمزی یا بثورات ظاهر شود، می تواند نشان دهنده بیماری دیگری باشد که باید درمان شود.

چرا جوش روی نوک پستان ایجاد می شود؟

بسیاری از مردم متوجه می شوند که برجستگی یا جوش روی نوک پستان خود دارند. برآمدگی یا جوش روی نوک پستان دلایل مختلفی دارد. برخی خوش خیم و بسیار شایع هستند. برخی دیگر می توانند عوارضی مانند آبسه را نشان دهند.

غدد آرئولار

غدد آرئولار یا غدد مونتگومری، برجستگی های کوچکی روی هاله چشمی هستند که روغن را برای روانکاری ترشح می کنند. اینها بسیار رایج هستند. همه آنها را دارند، اگرچه اندازه آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. آنها بدون درد هستند.

عفونت قارچی

اگر جوش های روی نوک سینه شما با راش همراه باشد، ممکن است به دلیل عفونت قارچی باشد. این عفونت ها می توانند به سرعت گسترش یابند. سایر علائم شامل قرمزی و خارش است.

آکنه

آکنه می تواند در هر قسمت از بدن شما از جمله نوک سینه ظاهر شود. آکنه روی نوک پستان معمولا به شکل جوش های سرسفید کوچک است. این می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و به ویژه در زنانی که به دلیل تماس پوست با سینه بند ورزشی عرق کرده زیاد ورزش می کنند، رایج است. همچنین قبل از قاعدگی خانم ها یک اتفاق رایج است.

فولیکول مو مسدود شده

هر فردی فولیکول های مو در اطراف هاله چشمی خود دارد. این فولیکول‌های مو می‌توانند مسدود شوند و در نتیجه باعث رشد موهای زائد یا جوش‌ها شوند. فولیکول های مسدود شده مو معمولاً خود به خود برطرف می شوند. در موارد نادر، رشد مو می تواند باعث ایجاد آبسه شود.

آبسه ساب آرئولار

آبسه ساب آرئولار تجمع چرکی است که در بافت پستان ایجاد می شود. آنها بیشتر در اثر ورم پستان ایجاد می شوند که مربوط به شیردهی است. اما این می تواند در زنانی که در حال حاضر شیر نمی دهند نیز رخ دهد. آبسه های ساب آرئولار به صورت یک توده حساس و متورم در زیر غده آرئولار ظاهر می شوند. اغلب دردناک است. در زنانی که شیر نمی دهند، این می تواند نشانه سرطان سینه باشد.

سرطان پستان

در موارد بسیار نادر، برجستگی روی سینه ممکن است از علائم سرطان سینه باشد. این برجستگی ها ممکن است با ترشح خون یا چرک همراه باشد.

از بین بردن جوش های روی نوک پستان

درمان برآمدگی روی نوک پستان بستگی به علت ایجاد برجستگی دارد.

در بسیاری از موارد، آکنه و جوش را می توان به حال خود رها کرد. اگر به طور مرتب آکنه را روی نوک سینه یا سینه خود تجربه می کنید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های کم دوز مانند داکسی سایکلین (ویبرامایسین، آدوکسا) را برای کمک به رفع آن تجویز کند.

عفونت های قارچی که می توانند باعث درد ناگهانی نیز شوند، با کرم های ضد قارچ موضعی قابل درمان هستند. در صورت شیردهی، نوزاد شما به احتمال زیاد عفونت مخمری یا برفک دهان دارد. مطمئن شوید که پزشک اطفال شما آنها را همزمان درمان می کند.

آبسه ساب آرئولار با تخلیه بافت عفونی درمان می شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت بیشتر به شما آنتی بیوتیک داده می شود. در صورت بازگشت آبسه، غدد آسیب دیده ممکن است با جراحی برداشته شوند.

در صورت مشکوک بودن به سرطان سینه، پزشک ممکن است ماموگرافی و بیوپسی را تجویز کند. اگر پزشک سرطان سینه را تشخیص دهد، ممکن است درمان هایی مانند:

  • شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • جراحی برای برداشتن تومور
  • ماستکتومی یا برداشتن بافت پستان با جراحی

زنان در مقابل مردان

برآمدگی روی نوک پستان می تواند هم در مردان و هم در زنان ایجاد شود. زنان بیشتر به آکنه مربوط به نوسانات هورمونی مبتلا می شوند. همچنین احتمال بیشتری دارد که در دوران شیردهی دچار آبسه های ساب آرئولار بخصوص در اثر ورم پستان و عفونت های مخمری شوند.

از آنجایی که مردان ممکن است به سرطان سینه و سایر عوارض مانند آبسه مبتلا شوند، برای آنها به همان اندازه مهم است که برای برجستگی های دردناک یا متورم در نوک سینه خود به پزشک مراجعه کنند. مردان بافت سینه کمتری نسبت به زنان دارند، بنابراین هر توده ای که ایجاد شود درست زیر یا اطراف نوک پستان خواهد بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر برآمدگی یا جوش بر روی نوک پستان خود دارید که متورم، دردناک است یا به سرعت تغییر می کند، به پزشک خود مراجعه کنید. اینها نشانه هایی از عوارض نوک پستان است.

برجستگی هایی که همراه با قرمزی یا بثورات پوستی ظاهر می شوند می توانند نشان دهنده عفونت قارچی یا در موارد نادر سرطان سینه باشند.

توده های متورم زیر نوک پستان می تواند نشان دهنده آبسه های ساب آرئولار باشد که اغلب دردناک هستند و باعث می شوند که به طور کلی احساس ناخوشایندی داشته باشید.

صرف نظر از جنسیت، اگر هر یک از علائم قبلی را علاوه بر سایر علائم رایج سرطان سینه تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • سایر توده ها یا تورم در بافت سینه
  • چرخش نوک پستان شما به سمت داخل (پسرفت)
  • چروک شدن پوست یا فرورفتگی روی سینه شما
  • ترشح از نوک پستان شما
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن روی پوست سینه یا نوک پستان

جلوگیری از ایجاد جوش در نوک پستان

موثرترین راه برای جلوگیری از عوارض نوک پستان حفظ یک سبک زندگی سالم و بهداشت خوب است. لباس های گشاد بپوشید و محل را تمیز و خشک نگه دارید. به محض اتمام تمرین، لباس‌های عرق‌زده را عوض کنید، مخصوصاً اگر سوتین ورزشی می‌پوشید و بلافاصله دوش بگیرید.

زنانی که در دوران شیردهی هستند باید این اقدامات احتیاطی اضافی را برای جلوگیری از عوارض نوک پستان انجام دهند:

  • دستها را اغلب با صابون و آب گرم بشویید، چه قبل و چه بعد از شیردهی.
  • به طور مکرر برای مدت زمان کوتاه تری پرستاری کنید، به خصوص اگر برفک دهان نگران کننده باشد.
  • از هر دو سینه به طور مساوی شیر دهید که می تواند به پیشگیری از ورم پستان کمک کند.
  • برای جلوگیری از مسدود شدن مجاری شیر، سینه خود را کاملاً خالی کنید.

چشم انداز

بسیاری از موارد برآمدگی روی نوک پستان کاملاً خوش خیم و بسیار شایع هستند، مانند غدد آرئولار و گاه به گاه مسدود شدن فولیکول یا جوش مو. اگر متوجه برآمدگی هایی شدید که به طور ناگهانی تغییر می کنند، دردناک یا خارش دار هستند، یا همراه با بثورات یا ترشح هستند، برای معاینه توسط پزشک وقت بگیرید.