در پینترست به اشتراک بگذارید

بررسی اجمالی

دندان درآوردن یک نقطه عطف هیجان انگیز و مهم در زندگی کودک شما است. این بدان معنی است که به زودی کودک شما می تواند شروع به خوردن انواع غذاهای جدید کند. با این حال، برای کودک شما، اغلب این تجربه چندان خوشایند نیست.

از آنجایی که همه کودکان در مقطعی دچار آن می شوند، دندان درآوردن یکی از رایج ترین منابع نگرانی برای والدین جدید است. هر نوزادی در هنگام دندان درآوردن علائم متفاوتی را تجربه می کند. شایع ترین علائم تحریک پذیری و بی اشتهایی است.

برخی از والدین علائم جدی تر دندان درآوردن مانند استفراغ، تب و اسهال را گزارش می کنند. اینکه آیا استفراغ واقعاً ناشی از دندان درآوردن است یا خیر بحث برانگیز است. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از ارتباط بین استفراغ و دندان درآوردن وجود ندارد. اکثر متخصصان موافق هستند که در حالی که درد و درد موضعی ممکن است رخ دهد، دندان درآوردن علائمی در سایر نقاط بدن مانند راش، استفراغ و اسهال ایجاد نمی کند.

اگر نوزادتان استفراغ می کند یا علائم شدید دیگری دارد، با پزشک خانواده یا پزشک اطفال خود مشورت کنید. و سعی نکنید خودتان با فرزندتان رفتار کنید. ایالات متحده سازمان غذا و دارو (FDA) در حال حاضر هیچ نوع دارو، گیاه دارویی یا داروهای هومیوپاتی را برای دندان درآوردن توصیه نمی کند. پزشک شما می خواهد نوزاد شما را ارزیابی کند تا مشخص کند که آیا چیز دیگری باعث استفراغ شده است یا خیر.

چه زمانی دندان درآوردن شروع می شود؟

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، نوزادان از ۴ تا ۷ ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. دندان‌های پایین، که به عنوان میخ‌ها شناخته می‌شوند، معمولاً ابتدا وارد می‌شوند و سپس دندان‌های مرکزی بالایی قرار می‌گیرند. بقیه دندان ها در طی دو سال لثه را برش می دهند. تا زمانی که کودک به 3 سالگی برسد، باید مجموعه 20 دندان اصلی خود را داشته باشد.

سایر علائم دندان درآوردن

برخی از دندان ها بدون هیچ گونه درد یا ناراحتی رشد می کنند. برخی دیگر باعث درد و قرمزی لثه می شوند. اغلب، نوزادان تحریک پذیر هستند و اشتها ندارند.

همچنین ممکن است نوزادان هنگام شروع دندان درآوردن برخی از علائم زیر را نشان دهند:

  • جویدن
  • آب دهان
  • تغییر در دفعات یا مقدار تغذیه
  • گریان
  • تحریک پذیری
  • ناتوانی در خواب
  • از دست دادن اشتها
  • لثه های قرمز، حساس و متورم

وقتی فرزندشان ناراحت است، گریه می‌کند یا عصبانی است، والدین به طور قابل درک نگران هستند. آنها توضیحی برای هر علامتی که فرزندشان تجربه می کند می خواهند. اما طبق آکادمی اطفال آمریکا، هیچ یک از علائم زیر به طور مداوم و دقیق شروع دندان درآوردن را پیش بینی نمی کند:

  • سرفه
  • خواب آشفته
  • کاهش اشتها برای مصرف مایعات
  • استفراغ
  • اسهال یا افزایش مدفوع
  • کهیر
  • تب شدید

چرا ممکن است کودک من هنگام دندان درآوردن استفراغ کند؟

دندان درآوردن در بخش بزرگی از زندگی کودک و در زمانی اتفاق می افتد که کودک شما در حال حاضر دردهای رشد زیادی را تجربه می کند. به همین دلیل، دندان درآوردن اغلب به اشتباه برای بسیاری از علائم مقصر شناخته می شود.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که سرفه، احتقان، استفراغ، اسهال، بثورات پوستی، تب بالا (بیش از 102 درجه فارنهایت) و مشکلات خواب از علائم دندان درآوردن نیستند. یک مطالعه روی 125 کودک نشان داد که این علائم ارتباط قابل توجهی با رویش دندان ندارند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که هیچ مجموعه ای از علائم نمی تواند به طور دقیق شروع دندان درآوردن را پیش بینی کند.

آکادمی اطفال آمریکا توضیح می دهد که در این مدت، ایمنی غیرفعال کودک شما در برابر آنتی بادی های مادر از بین می رود و نوزاد شما در معرض طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله ویروس ها و باکتری ها قرار می گیرد. بنابراین احتمال اینکه استفراغ کودک شما علت دیگری داشته باشد بیشتر است.

در گذشته، قبل از اینکه دندان درآوردن فهمیده شود، مردم سعی می‌کردند دندان درآوردن را با روش‌های اثبات نشده و اغلب بسیار خطرناک درمان کنند. این حتی شامل بریدن لثه برای کاهش فشار نیز می شد. این عمل خطرناک اغلب منجر به عفونت و سایر مشکلات جدی می شود. اگر نگران علائم کودک خود هستید، فقط باید با پزشک مشورت کنید.

آیا می توان علائم دندان درآوردن را مدیریت کرد؟

برای کاهش ناراحتی و لثه های حساس، می توانید سعی کنید لثه ها را با انگشتان خود ماساژ دهید یا مالش دهید یا به نوزاد خود یک حلقه دندان درآوردن خنک یا یک پارچه شستشوی تمیز بدهید تا بجود. اگر نوزاد شما در حال جویدن است، می توانید سعی کنید به او چیزهای سالمی برای جویدن بدهید، مانند میوه و سبزیجات خام – تا زمانی که مطمئن باشید قطعات آن نمی توانند شکسته شوند و باعث خفگی شوند. همچنین در صورت خفگی آنها باید نزدیک بمانید.

به کودک خود مسکن ها یا داروهایی که روی لثه های او می مالید، مانند لیدوکائین ویسکوز یا محصولات بنزوکائین ندهید. این نوع داروها در صورت بلعیدن می توانند برای کودک شما مضر باشند. FDA نسبت به استفاده از این داروها برای دندان درآوردن به دلیل خطر مصرف بیش از حد هشدار می دهد.

علائم مصرف بیش از حد عبارتند از:

  • بی قراری
  • گیجی
  • استفراغ
  • تشنج

اگر کودک شما استفراغ می کند، احتمالاً به دلیل دندان درآوردن نیست. با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

دندان درآوردن معمولاً در خانه قابل درمان است. با این حال، اگر کودک شما تب بالا داشت یا علائمی داشت که معمولاً با دندان درآوردن همراه نیست، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر کودک شما مکرراً استفراغ می کند، اسهال دارد یا فقط به نظر می رسد ناراحت است، باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم مانند استفراغ را نباید به دندان درآوردن نسبت داد، زیرا ممکن است علت اصلی جدی تری داشته باشند. پزشک شما ممکن است بخواهد چند آزمایش برای رد سایر علل علائم کودک شما انجام دهد.

“مطالعات هیچ علامت خاصی را نشان نداده اند که در اثر دندان درآوردن ایجاد شود. اگر کودک شما استفراغ مداوم یا مکرر دارد یا به نظر بیمار است، تصور نکنید که این از دندان درآوردن است. در عوض با پزشک خود مشورت کنید.» – کارن گیل، متخصص اطفال مستقر در سانفرانسیسکو