کانال تولد چیست؟

در طول زایمان واژینال، کودک شما از طریق دهانه رحم و لگن گشاد شده به دنیا می رود. برای برخی از نوزادان، این سفر از طریق “کانال تولد” به آرامی پیش نمی رود. مشکلات کانال زایمان می تواند زایمان طبیعی را برای زنان دشوار کند. تشخیص زودهنگام این مسائل می تواند به شما کمک کند نوزاد خود را ایمن به دنیا بیاورید.

چگونه یک نوزاد از کانال تولد عبور می کند؟

در طول روند زایمان، سر نوزاد به سمت لگن مادر متمایل می شود. سر به کانال زایمان فشار می آورد، که دهانه رحم را تشویق می کند تا بزرگ شود. در حالت ایده آل، صورت نوزاد به سمت پشت مادر چرخیده می شود. این امر ایمن ترین مسیر را برای کودک از طریق کانال تولد ایجاد می کند.

با این حال، چندین جهت وجود دارد که می توان نوزاد را چرخاند که برای زایمان بی خطر یا ایده آل نیستند. این شامل:

  • نمایش چهره، جایی که گردن کودک بیش از حد کشیده شده است
  • ارائه بریچ، جایی که قسمت پایینی نوزاد اول است
  • ارائه شانه، جایی که کودک در برابر لگن مادر پیچ خورده است

پزشک می‌تواند برای اطمینان از سفر ایمن‌تر به کانال زایمان، موقعیت کودک را تغییر مسیر دهد. در صورت موفقیت آمیز بودن، سر کودک شما در کانال زایمان ظاهر می شود. هنگامی که سر کودک شما عبور کرد، پزشک به آرامی شانه های کودک را می چرخاند تا به او کمک کند از لگن عبور کند. پس از این کار، شکم، لگن و پاهای کودک شما عبور می کند. پس از آن کودک شما برای استقبال از آنها در دنیا آماده خواهد شد.

اگر پزشک شما نتواند نوزاد را تغییر مسیر دهد، ممکن است برای اطمینان از زایمان ایمن، زایمان سزارین انجام دهد.

علائم مشکلات کانال زایمان چیست؟

ماندن طولانی مدت در کانال زایمان می تواند برای نوزاد مضر باشد. انقباضات می تواند سر آنها را فشرده کند و باعث عوارض زایمان شود. مشکلات کانال زایمان می تواند منجر به زایمان طولانی مدت یا عدم پیشرفت زایمان شود. زایمان طولانی مدت زمانی است که برای مادری که برای اولین بار زایمان می کند بیش از 20 ساعت و برای زنی که قبلاً زایمان کرده است بیش از 14 ساعت طول بکشد.

پرستاران و پزشکان پیشرفت کودک شما را از طریق کانال زایمان در طول زایمان زیر نظر خواهند داشت. این شامل نظارت بر ضربان قلب جنین و انقباضات شما در حین زایمان است. اگر ضربان قلب کودک نشان دهد که او در مضیقه است، پزشک ممکن است مداخلاتی را توصیه کند. این مداخلات می تواند شامل زایمان سزارین یا داروهایی برای تسریع زایمان باشد.

علل مشکلات کانال زایمان چیست؟

علل مشکلات کانال زایمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دیستوشی شانه: این زمانی اتفاق می‌افتد که شانه‌های نوزاد نمی‌توانند از کانال زایمان عبور کنند، اما سر او قبلاً از آن عبور کرده است. پیش بینی این وضعیت می تواند دشوار باشد زیرا همه نوزادان بزرگ این مشکل را ندارند.
  • بچه بزرگ: برخی از نوزادان به سادگی بزرگتر از آن هستند که در کانال تولد مادرشان جا بیفتند.
  • ارائه غیر طبیعی: در حالت ایده آل، نوزاد باید ابتدا سرش بیاید و صورتش به پشت مادر نگاه کند. هرگونه تظاهرات دیگری عبور نوزاد از کانال زایمان را سخت می کند.
  • ناهنجاری های لگنی: برخی از زنان لگنی دارند که باعث چرخش نوزاد هنگام نزدیک شدن به کانال زایمان می شود. یا ممکن است لگن برای زایمان خیلی باریک باشد. پزشک لگن شما را در اوایل بارداری ارزیابی می کند تا بررسی کند که آیا در معرض خطر مشکلات کانال زایمان هستید یا خیر.
  • فیبروئید رحم: فیبروم ها توده های غیر سرطانی در رحم هستند که می توانند کانال زایمان زنان را مسدود کنند. در نتیجه ممکن است زایمان سزارین ضروری باشد.

در مورد هر گونه نگرانی در مورد بارداری خود با پزشک خود صحبت کنید. همچنین باید به آنها اطلاع دهید که آیا شما هر یک از این ناهنجاری‌ها را دارید یا بعد از زایمان مشکلاتی در کانال زایمان به دنیا آورده‌اید.

چگونه پزشکان مشکلات کانال زایمان را تشخیص می دهند؟

پزشک شما می تواند سونوگرافی انجام دهد تا بررسی کند که آیا کودک شما در معرض خطر مشکلات کانال تولد است یا خیر. در طول سونوگرافی، پزشک ممکن است تشخیص دهد:

  • اگر کودک شما برای عبور از کانال زایمان خیلی بزرگ شده است
  • موقعیت کودک شما
  • ممکن است سر کودک شما چقدر بزرگ باشد

با این حال، برخی از مشکلات کانال زایمان تا زمانی که یک زن در حال زایمان نباشد و زایمان پیشرفت نکند، قابل شناسایی نیست.

پزشکان چگونه مشکلات کانال زایمان را درمان می کنند؟

زایمان سزارین یک روش رایج برای درمان مشکلات کانال زایمان است. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، یک سوم از تمام زایمان های سزارین به دلیل عدم پیشرفت زایمان انجام می شود.

اگر وضعیت قرارگیری کودک شما باعث ایجاد مشکل در کانال زایمانی شود، ممکن است پزشک شما تغییر وضعیت بدن را توصیه کند. این می تواند شامل دراز کشیدن به پهلو، راه رفتن یا چمباتمه زدن برای کمک به چرخش کودک در کانال زایمان باشد.

مشکلات کانال زایمان چه عوارضی دارد؟

مشکلات کانال زایمان ممکن است منجر به زایمان سزارین شود. سایر عوارضی که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • فلج ارب: این اغلب زمانی اتفاق می افتد که گردن نوزاد در طول زایمان بیش از حد کشیده شود. همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که شانه‌های نوزاد نتوانند از کانال زایمان عبور کنند. این می تواند منجر به ضعف و حرکت تحت تأثیر یک بازو شود. در موارد نادر، برخی از نوزادان فلج را در بازوی آسیب دیده تجربه می کنند.
  • آسیب عصب حنجره: اگر سر او در حین زایمان خم شود یا بچرخد، ممکن است دچار آسیب تارهای صوتی شود. اینها می توانند باعث شوند کودک شما گریه خشن داشته باشد یا در بلعیدن مشکل داشته باشد. این آسیب ها اغلب در عرض یک تا دو ماه برطرف می شوند.
  • شکستگی استخوان: گاهی اوقات ضربه از طریق کانال زایمان می تواند باعث شکستگی یا شکستگی استخوان نوزاد شود. شکستگی استخوان ممکن است در ترقوه یا سایر نواحی مانند شانه یا ساق پا ایجاد شود. بیشتر اینها با گذشت زمان بهبود می یابند.

در موارد بسیار نادر، ضربه ناشی از مشکلات کانال تولد می تواند منجر به مرگ جنین شود.

چشم انداز زنان با مشکلات کانال تولد چیست؟

اطمینان حاصل کنید که به طور منظم در معاینات قبل از زایمان شرکت می کنید و در طول زایمان تحت نظارت دقیق قرار می گیرید. این به شما و پزشکتان کمک می‌کند تا انتخاب‌های مطمئنی برای کودکتان داشته باشید. مشکلات کانال زایمان ممکن است مانع از زایمان شما از طریق واژن شود. زایمان سزارین می تواند به شما کمک کند تا نوزاد خود را بدون هیچ گونه عارضه دیگری به دنیا بیاورید.