هیپو چی؟” این همان چیزی است که اکثر مردم وقتی برای اولین بار در مورد بیماری تیروئید به نام کم کاری تیروئید می شنوند می پرسند. اما چیزهای بسیار بیشتری از املا و تلفظ پیچیده در آن وجود دارد.

ما از انجمن فیسبوک Living With Hypothyroidism خود خواستیم تا آزاردهنده ترین چیزهایی را که مردم در مورد وضعیت خود گفته اند به اشتراک بگذارند. در اینجا نمونه‌ای از چیزهایی است که آنها شنیده‌اند – و آنچه که آرزو دارند به جای آن می‌شنوند.

علاوه بر افزایش وزن خفیف، مقداری ریزش مو و خشکی پوست، علائم کم کاری تیروئید اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. با این حال، شما نباید شرایط دوست خود را کنار بگذارید.

اگر دوست شما مایل است احساسات خود را به اشتراک بگذارد، از او حمایت لازم را انجام دهید. اگر ترجیح می دهند با شما در میان نگذارند، بپرسید که آیا درمانگر یا مشاوری وجود دارد که بخواهند با او صحبت کنند. یا اگر جواب نداد، از آنها بپرسید که آیا علاقه مند به رفتن به کلاس یوگا یا مدیتیشن هستند. هر یک از این استراتژی‌ها می‌تواند در تقویت خلق و خوی آن‌ها و از بین بردن احساس آن‌ها مفید باشد.

دوست شما ممکن است راحت تر از حد معمول خسته شود. به این دلیل که کم کاری تیروئید بر تیروئید، غده مهمی که متابولیسم بدن را کنترل می کند، تأثیر می گذارد. وقتی تیروئید کم کار یا کند می شود، باعث می شود افراد سریعتر خسته شوند.

یک چرت کوتاه بعد از ظهر می تواند سطح انرژی دوست شما را افزایش دهد. اما وقتی پیشنهاد شما را برای یک سفر کوهنوردی تمام روز یا گشت و گذار خرید رد کردند، ناامید نشوید. تماشای یک فیلم با هم در محل آنها یا صرف غذا در یک قابلمه برای شام تنها برخی از راه هایی است که می توانید زمان با کیفیتی را با هم سپری کنید.

خستگی، درد مفاصل، تپش قلب، افسردگی. اینها تنها برخی از علائمی است که دوست شما مبتلا به کم کاری تیروئید هر روز با آن مواجه است. در حالی که ورزش می تواند به مدیریت این علائم کمک کند، شما نباید دوست خود را با گفتن به او بر روی تردمیل فشار دهید. اگر نگران سلامتی آنها هستید، از آنها بپرسید که آیا آنها آنقدر احساس خوبی دارند که در پیاده روی یا شنای سریع به شما ملحق شوند.

کم کاری تیروئید یک بیماری مزمن است، بنابراین چیزی است که دوست شما باید تا پایان عمر آن را مدیریت کند. در حالی که داروها ضروری هستند، بیماری تیروئید را برطرف نمی کنند. تغییر سبک زندگی نیز می تواند مفید باشد. این تغییرات شامل خوردن رژیم غذایی سرشار از منیزیم و سلنیوم و ورزش منظم است.

افزایش وزن یکی از شایع ترین عوارض کم کاری تیروئید است. کم کاری تیروئید می تواند باعث کند شدن متابولیسم دوست شما شود. این به پوندهای ناخواسته اجازه می دهد تا روی آن باقی بمانند.

در حالی که یک رژیم غذایی مناسب به تنهایی برای حفظ یا نظارت بر سطح هورمون تیروئید کافی نیست، اما می تواند عملکرد تیروئید را بهبود بخشد. شما نباید عادات غذایی دوست خود را کنترل کنید، اما می توانید بپرسید که آیا برنامه تغذیه ای وجود دارد که آنها باید رعایت کنند. این نشان می دهد که شما به سلامت آنها اهمیت می دهید.

هیچ کس نمی تواند کنترل کند که به کم کاری تیروئید مبتلا شود یا خیر. اغلب ناشی از یک بیماری خودایمنی است. در این حالت سیستم ایمنی به اشتباه به تیروئید حمله می کند. همچنین می تواند در اثر برداشتن تیروئید، نقایص مادرزادی، برخی داروها و تیروئیدیت ویروسی ایجاد شود.

علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما عموماً شامل خستگی، بی حالی، حساسیت به سرما، افسردگی و ضعف عضلانی است. اگر متوجه شدید که دوستتان هر یک از این علائم را تجربه می کند، از او بپرسید که آیا می توانید کمکی دراز کنید.

کم کاری تیروئید چیزی نیست که به سادگی از بین برود. و این چیزی نیست که بتوانید مانند سرماخوردگی از آن خلاص شوید. به سرعت به “عادی جدید” دوست شما تبدیل می شود. به عنوان یک بیماری مزمن، کم کاری تیروئید به درمان مادام العمر برای کمک به کنترل آن نیاز دارد.