زن در حال نوشیدن چایدر پینترست به اشتراک بگذارید
الیور روسی/گتی ایماژ

درک سکته مغزی

بر اساس گزارش انجمن ملی سکته مغزی، سکته مغزی پنجمین علت مرگ و میر در میان بزرگسالان در ایالات متحده است. همچنین علت اصلی ناتوانی است. با این حال، از آنجایی که بسیاری از افراد علائم سکته مغزی را نمی دانند، ممکن است آنها را نادیده بگیرند و درمان را به تاخیر بیندازند.

قلب یک بزرگسال به طور متوسط ​​100000 بار در روز می تپد. با هر ضربان، قلب شما خونی را که سرشار از اکسیژن و مواد مغذی است که برای سلول‌های شما حیاتی هستند، پمپاژ می‌کند. خون از طریق شبکه ای از رگ ها حرکت می کند که اکسیژن و مواد مغذی را به هر سلول بدن شما می رساند.

گاهی اوقات، انسداد یا شکستگی در رگ خونی رخ می دهد. این می تواند خون رسانی به ناحیه ای از بدن شما را قطع کند. وقتی این اتفاق برای عروقی که خون را به ماهیچه قلب شما می رسانند اتفاق می افتد، به آن حمله قلبی می گویند. هنگامی که این اتفاق برای عروق مغز شما رخ می دهد، “حمله مغزی” یا سکته مغزی نامیده می شود.

چگونه تشخیص دهیم در حال سکته مغزی هستیم

اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، علائم کلاسیکی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید. اینها به طور ناگهانی رخ می دهند و عبارتند از:

  • مشکل در صحبت کردن یا درک کردن
  • مشکل در راه رفتن یا حفظ تعادل
  • افتادگی یا بی حسی در یک طرف صورت
  • ضعف یا بی حسی در یک طرف بدن
  • مشکل در دیدن از طریق یک یا هر دو چشم
  • سردرد شدید

توجه به این نکته مهم است که علائم سکته مغزی با درد همراه نیست. این ممکن است باعث شود که علائم خود را نادیده بگیرید. ممکن است متوجه نباشید که در حال تجربه یک اورژانس پزشکی تهدید کننده زندگی هستید.

مشخصه همه علائم سکته مغزی این است که به طور ناگهانی شروع می شوند و شدید هستند. اگر متوجه شروع ناگهانی یا مشخص علائم سکته مغزی شدید، باید فوراً با 911 یا خدمات اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

یک علامت ارائه کننده

“علامت من این بود که در حالی که سعی می کردم آرایش چشم انجام دهم، به عقب روی تختم افتادم. به عنوان یک کاردرمانگر که در توانبخشی سکته مغزی تخصص داشت، می دانستم که از دست دادن تعادل ناگهانی طبیعی نیست. – ربکا داتون، کاردرمانگر، در سال 2004 دچار سکته مغزی شد

چگونه تشخیص دهیم که آیا شخص دیگری سکته کرده است؟

انجمن ملی سکته مغزی یک استراتژی آسان را توصیه می کند تا به شما کمک کند ارزیابی کنید که آیا فردی دچار سکته مغزی شده است یا خیر. اگر فکر می کنید که شخصی در حضور شما سکته می کند، به یاد داشته باشید که سریع عمل کنید.

اف صورت از فرد بخواهید لبخند بزند. آیا یک طرف صورتشان آویزان می شود؟
آ اسلحه از فرد بخواهید هر دو دست خود را بالا بیاورد. آیا یک دست به سمت پایین حرکت می کند؟
اس سخن، گفتار از فرد بخواهید یک عبارت ساده را تکرار کند. آیا گفتار آنها نامفهوم است یا عجیب؟
تی زمان اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، وقت آن است که فورا با 911 یا خدمات اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

در هنگام سکته چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

دو نوع عمده سکته مغزی وجود دارد: سکته مغزی هموراژیک و سکته مغزی ایسکمیک. همچنین زیر مجموعه ای از سکته مغزی وجود دارد که به عنوان حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا “مینی سکته مغزی” شناخته می شود.

سکته هموراژیک

سکته هموراژیک زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی ضعیف در مغز پاره شود. این کمترین شکل سکته مغزی است و کشنده ترین آن در نظر گرفته می شود. طبق گزارش انجمن ملی سکته مغزی، سکته مغزی هموراژیک حدود 15 درصد موارد را تشکیل می دهد، اما حدود 40 درصد از کل مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را شامل می شود.

مدت زمانی که قبل از دریافت درمان می گذرد بسیار مهم است. پزشکان شما باید هرگونه خونریزی در مغز، تشنج یا تورم مغز را متوقف کنند. اگر پزشکان شما نتوانند خونریزی رگ خونی پاره شده را متوقف کنند، ممکن است برای ترمیم رگ به جراحی نیاز داشته باشید.

سکته مغزی ایسکمیک

سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می دهد که لخته خون یک رگ خونی در مغز را مسدود کند. این شایع ترین نوع سکته مغزی است که 87 درصد از کل موارد را شامل می شود.

در بیشتر موارد، پزشک می تواند داروهای قوی برای حل کردن لخته خون به شما بدهد. این می تواند جریان خون را به مغز شما بازگرداند. اما این نوع درمان به زمان حساس است. طبق دستورالعمل های جدید انجمن قلب آمریکا (AHA) و انجمن سکته مغزی آمریکا (ASA) باید داروها را ظرف چهار ساعت و نیم پس از شروع علائم خود دریافت کنید. با این حال، حذف مکانیکی لخته تا 24 ساعت پس از شروع علائم سکته قابل انجام است.

سکته مغزی ایسکمیک به عنوان ایسکمی مغزی نیز شناخته می شود.

حمله ایسکمی گذرا

حمله ایسکمیک گذرا (TIA) مشابه سکته مغزی ایسکمیک است. این به این دلیل است که در اثر لخته شدن خون نیز ایجاد می شود. TIA نیز علائم مشابهی دارد. تفاوت اصلی بین این دو این است که TIA خود محدود کننده است. لخته به خودی خود حل می شود و تمام علائم در عرض 24 ساعت برطرف می شود.

اگرچه TIA یک سکته مغزی نیست، این وضعیت باید به همان اندازه جدی درمان شود. تجربه TIA هشداری است مبنی بر اینکه ممکن است در معرض خطر بالای سکته باشید. برای مقابله با این خطر، باید فوراً درمان شود. از هر سه نفری که TIA را تجربه می کنند، یک نفر در یک سال پس از TIA دچار سکته مغزی ایسکمیک می شود. اغلب، سکته در عرض چند روز یا چند هفته پس از TIA رخ می دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

مهم است که بدون توجه به نوع سکته مغزی، در اسرع وقت به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید. طبق گزارش انجمن سکته مغزی آمریکا، به ازای هر دقیقه ای که مغز از خون محروم می شود، تقریباً 2 میلیون سلول مغز به دلیل کمبود اکسیژن و مواد مغذی می میرند. هنگامی که سلول های مغز شما می میرند، عملکردهای بدنی که توسط آن سلول ها کنترل می شود نیز از بین می روند. این شامل عملکردهایی مانند راه رفتن یا صحبت کردن است.

بعد از سکته چه انتظاری باید داشت

مقابله با عواقب پس از سکته مغزی می تواند از نظر جسمی و روحی استرس زا باشد. بسته به شدت سکته، ممکن است برخی از توانایی های ذهنی و جسمی خود را از دست بدهید. برخی از توانایی های شما ممکن است به مرور زمان برگردند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نه.

یافتن یک جامعه

«یک منبع غیرمنتظره حمایت، وبلاگ نویسی با سایر بازماندگان سکته مغزی بوده است. من عکس های بهبودی خود را به اشتراک می گذارم و کلمات تشویق کننده را در وبلاگ خود homeafterstroke.blogspot.com دریافت می کنم. من دوست ندارم به این فکر کنم که بهبودی طولانی مدت من بدون این انجمن آنلاین سکته مغزی چگونه متفاوت خواهد بود. – ربکا داتون، کاردرمانگر، در سال 2004 دچار سکته مغزی شد

پزشکان و تیم مراقبتی شما بر روی تثبیت وضعیت شما بلافاصله پس از سکته تمرکز خواهند کرد. آنها همچنین هرگونه بیماری زمینه ای که ممکن است باعث سکته مغزی شما شده باشد را درمان می کنند. در غیر این صورت، خطر تکرار سکته مغزی می تواند افزایش یابد.

پزشکان شما نیز در بازیابی قدرت به شما کمک خواهند کرد. و آنها به شما در عملکردهای اساسی مانند تنفس و بلع کمک می کنند.

پس از تثبیت وضعیت شما، پزشکان شما را به خانه یا به یک مرکز توانبخشی بستری می فرستند. هنگامی که وارد مرحله توانبخشی می شوید، تمرکز مراقبت شما به بازیابی هر گونه عملکرد از دست رفته و مستقل شدن تا حدی که شرایط شما اجازه می دهد تغییر می کند. درباره بهبود سکته مغزی بیشتر بدانید.

توانبخشی بستری

توانبخشی بستری سخت ترین کاری است که تا به حال انجام داده ام. پای همی پلژی من مثل ماشین سنگین بود. در ابتدا سه فیزیوتراپ به من کمک کردند تا راه بروم… خوشبختانه، وقتی بیمارستان توانبخشی را ترک کردم، می‌توانستم با عصای چهارگانه و بریس پا راه بروم و در مراقبت از خودم مستقل بودم.»ربکا داتون، کاردرمانگر، در سال 2004 دچار سکته مغزی شد

چشم انداز

تجربه سکته مغزی می تواند یک تجربه ترسناک باشد. اما توانایی شما در تشخیص علائم و جستجوی مراقبت های اضطراری برای خود – یا دیگران – می تواند به طور قابل توجهی نتیجه را بهبود بخشد. چشم انداز بلندمدت شما به نوع و شدت سکته ای که داشته اید بستگی دارد.

راه بهبودی

یک افسانه رایج این است که بهبودی پس از سکته فقط در 6 ماه اول اتفاق می افتد، اما تحقیقات ثابت کرده است که این درست نیست. خوشبختانه من یک کاردرمان سرپایی با استعداد داشتم. وقتی بیمارستان توانبخشی را ترک کردم، دستم کاملا شل شده بود.»ربکا داتون، کاردرمانگر، در سال 2004 دچار سکته مغزی شد