در حالی که آپاندیس ممکن است اندام کوچکی باشد، اگر عفونی شود می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است و زمانی رخ می دهد که آپاندیس به دلایلی مسدود شود. این شامل انسداد به دلیل سفت شدن مدفوع، عفونت یا التهاب در غدد لنفاوی واقع در روده است.

طبق گزارش انجمن جراحان دستگاه گوارش و آندوسکوپی آمریکا، سالانه 70000 کودک در ایالات متحده آپاندیسیت را تجربه می کنند. این بیماری پسران را بیشتر از دختران تحت تاثیر قرار می دهد.

در حالی که آپاندیسیت علت اصلی جراحی معده در کودکان است، می تواند یک بیماری جدی باشد. اگر آپاندیس پاره شود، باکتری ها به داخل حفره شکمی رها می شوند. این می تواند باعث عفونت شدید شود.

طبق گفته کلینیک کلیولند، 20 تا 30 درصد کودکان دچار پارگی آپاندیس می شوند.

علائم آپاندیسیت

تشخیص آپاندیسیت در کودک شما دشوار است زیرا کودک شما نمی تواند همیشه با کلمات کامل صحبت کند یا علائم خود را توصیف کند.

آپاندیسیت معمولاً با درد در اطراف ناف کودک شما شروع می شود. علائمی که کودک شما ممکن است تجربه کند عبارتند از:

  • ضربان قلب بالا
  • تکرر ادرار و درد همراه با ادرار
  • تب درجه پایین
  • اشتهای ضعیف
  • درد معده، به خصوص در قسمت پایین سمت راست شکم
  • استفراغ

طبق گفته بیمارستان کودکان سینسیناتی، اکثر کودکان مبتلا به آپاندیسیت بین 8 تا 16 سال سن دارند. با این حال، کودکان زیر 5 سال ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. آنها اغلب می توانند اثرات جدی تری داشته باشند زیرا نمی توانند در مورد علائم خود صحبت کنند. کودک ممکن است هنگام حرکت، سرفه، عطسه یا لمس شکم درد قابل توجهی داشته باشد.

گاهی اوقات والدین یا پزشک ممکن است فکر کنند که آپاندیسیت یک بیماری دیگر است. برخی از شرایطی که باعث علائم مشابه می شوند عبارتند از:

  • عفونت مجاری ادراری
  • سنگ کلیه
  • یبوست شدید
  • ذات الریه

چه زمانی با پزشک فرزندتان تماس بگیرید

اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است آپاندیسیت داشته باشد، بسیار مهم است که سریع به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودکی آپاندیسیت داشته باشد و در عرض 48 ساعت تشخیص داده نشود، احتمال ترکیدن یا پارگی آپاندیس کودک شما بسیار افزایش می‌یابد. اگر فرزندتان علائمی را تجربه کرد که می‌تواند آپاندیسیت باشد، مانند درد معده که به استفراغ، اشتهای ضعیف یا تب تبدیل می‌شود، فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

پزشک کودک شما سوالاتی در مورد علائم کودک شما خواهد پرسید. آنها همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن را سفارش دهند. آزمایش خون و ادرار نیز می تواند به تشخیص آپاندیسیت و رد سایر بیماری ها کمک کند.

مشکل آپاندیسیت این است که هیچ آزمایشی نمی تواند به طور قطعی بگوید که یک کودک آپاندیسیت دارد. یک پزشک باید بهترین حدس خود را بر اساس علائم کودک شما و نتایج آزمایشی انجام دهد. جراحی تنها راه برای تعیین قطعی اینکه آیا آپاندیس فرزند شما تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر.

چه درمان هایی برای آپاندیسیت موجود است؟

درمان آپاندیسیت نیاز به برداشتن آپاندیس با جراحی دارد. اگر آپاندیس کودک شما ترک نکند، به او آنتی بیوتیک داده می شود و آپاندیس نیاز به برداشتن دارد.

با این حال، اگر آپاندیس کودک شما پاره شده باشد، نیاز به برداشتن آپاندیس و شستشوی حفره صفاقی دارد. این یک جراحی بزرگتر است تا اطمینان حاصل شود که باکتری های موجود در داخل آپاندیس به سایر قسمت های شکم نمی روند و باعث عفونت جدی نمی شوند.

کودکانی که آپاندیس شان پاره شده است، اغلب مجبورند برای دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی مدت بیشتری در بیمارستان بمانند، زیرا خطر عفونت بسیار زیاد است.

چگونه به کودک خود کمک کنیم تا بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است

وقتی کوچولوی شما نیاز به جراحی دارد، توضیح این وضعیت برای فرزندتان دشوار است.

از آنجایی که آپاندیسیت اغلب به جراحی اورژانسی نیاز دارد، شما همیشه زمان زیادی برای آماده سازی فرزندتان ندارید. این رویکرد می تواند تا حد امکان به کودک شما کمک کند:

  • به کودک خود توضیح دهید که مشکلی دارد که باید در بیمارستان برطرف شود. کلماتی که می توانند باعث ترس غیرضروری کودک شما شوند عبارتند از: “تو را قطع کن” یا “تو را باز کن”. مهم است که در مورد درمان ها با کودک خود صادق باشید، اما هیچ ترس اضافی ایجاد نکنید.
  • توضیح دهید که جراحی می تواند مشکل را برطرف کند. به کودک خود بگویید که در حین عمل دردی احساس نمی کند زیرا خواب است، اما پزشک او را از خواب بیدار می کند. در غیر این صورت، آنها ممکن است “خواباندن” را با رفتار مشابه با حیوانات خانگی در حال مرگ مرتبط کنند.
  • به کودک خود یادآوری کنید که این روش به دلیل بد بودن یا کاری که انجام داده است نیست.
  • به او توضیح دهید که در اسرع وقت در کنار فرزندتان خواهید بود و او به زودی احساس بهتری خواهد داشت.

در صورت امکان، قبل و بعد از عمل جراحی کودکتان، حواس پرتی را به او بدهید. به عنوان مثال می توان به یک کتاب یا اسباب بازی جدید یا بازدید از یکی از اعضای خانواده مورد علاقه اشاره کرد.

چشم انداز آپاندیسیت در کودکان

بسیار مهم است که کودک مبتلا به آپاندیسیت به سرعت تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

در حالی که آپاندیسیت به ندرت برای کودکان کشنده است، اما اگر درمان نشود می تواند باشد. اگرچه تشخیص آپاندیسیت دشوار است، اما اگر علائم کودک شما با ویروس معده معمولی متفاوت است، فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید. در مورد آپاندیسیت، واقعاً بهتر است که در امان باشید تا متاسف باشید.

در پینترست به اشتراک بگذارید