از حالت تهوع صبحگاهی گرفته تا کمردرد، علائم جدید بسیاری با بارداری همراه است. یکی دیگر از علائم این است که میل به ظاهر بی پایان برای ادرار کردن – حتی اگر چند دقیقه قبل از آن رفته باشید. بارداری میل شما به ادرار کردن را افزایش می دهد. این می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری.

علل

افزایش تکرر ادرار از علائم اولیه بارداری در زنان است. این به دلیل افزایش هورمون های پروژسترون و گنادوتروپین جفتی انسانی ایجاد می شود. تمایلات در سه ماهه دوم کاهش می یابد. رحم نیز در سه ماهه دوم بالاتر است. این باعث می شود فشار کمتری به مثانه شما وارد شود.

علاوه بر افزایش هورمون ها، سطح مایعات بدن شما در دوران بارداری شروع به افزایش می کند. این بدان معناست که کلیه‌های شما باید سخت کار کنند تا مایع اضافی را بیرون بکشند. مقدار ادراری که آزاد می کنید نیز افزایش می یابد.

در سه ماهه سوم، اندازه کودک در حال رشد به این معنی است که او حتی بیشتر بر مثانه شما فشار می آورد. در نتیجه، ممکن است مجبور شوید چندین بار در طول شب برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید. همچنین ممکن است به دلیل فشار اضافی، احساس فوریت برای ادرار کردن داشته باشید.

علائم

اگر در بارداری تکرر ادرار را تجربه می کنید، نیاز به دفعات دفع ادرار را احساس خواهید کرد. گاهی اوقات ممکن است به دستشویی بروید، اما خیلی کم ادرار کنید.

برخی از زنان نیز ممکن است در دوران بارداری دچار نشت ادرار شوند. این نشت ممکن است زمانی رخ دهد که:

  • سرفه
  • ورزش
  • خنده
  • عطسه

توجه به این نکته مهم است که گاهی اوقات علائم تکرر ادرار می تواند نشان دهنده عفونت زمینه ای دستگاه ادراری (UTI) باشد. زنان بیشتر در دوران بارداری دچار عفونت ادراری می شوند. علاوه بر علائم تکرر یا فوریت ادرار، سایر علائم UTI عبارتند از:

  • ادرار کدر به نظر می رسد
  • ادراری که قرمز، صورتی یا غلیظ است
  • ادراری که بوی تند یا بدی دارد
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن

اگر این علائم را دارید به پزشک خود اطلاع دهید. عفونت ادراری درمان نشده می تواند در مجاری ادراری پیشرفت کند و علائم جدی تری ایجاد کند.

تشخیص

پزشکان معمولاً می توانند تکرر و فوریت ادرار را با علائم شما تشخیص دهند. پزشک از شما می پرسد که هر چند وقت یکبار به دستشویی می روید و در هر سفر چقدر ادرار می کنید. آنها ممکن است به شما توصیه کنند که یک دفترچه یادداشت برداری از تعداد دفعاتی که می روید و چقدر ادرار می کنید.

در صورتی که پزشک شما نگران باشد که علائم شما به بارداری مرتبط نباشد، ممکن است آزمایش‌های تشخیصی را تجویز کند. آزمایشاتی که ممکن است پزشک شما استفاده کند عبارتند از:

  • آزمایش ادرار: این آزمایش ادرار را برای باکتری های عفونی آزمایش می کند.
  • سونوگرافی: این آزمایش می تواند هر گونه ناهنجاری مثانه، کلیه ها یا مجرای ادرار را شناسایی کند.
  • تست استرس مثانه: این آزمایش میزان نشت ادرار را هنگام سرفه یا پایین آمدن اندازه گیری می کند.
  • سیستوسکوپی: این روش شامل قرار دادن یک دوربین باریک و روشن با دوربین در مجرای ادرار برای بررسی مثانه و مجرای ادرار است.

رفتار

تکرر ادرار و فوریت های مربوط به بارداری معمولاً پس از زایمان برطرف می شود. این علائم اغلب حدود شش هفته پس از زایمان کاهش می یابد.

پزشک شما ممکن است تقویت عضلات مثانه را از طریق تمرینات معروف به کگل توصیه کند. این تمرینات کف لگن شما را تقویت می کند. این به شما کمک می کند تا کنترل بهتری بر جریان ادرار خود داشته باشید، به خصوص پس از زایمان.

شما می توانید تمرینات کگل را روزانه انجام دهید، در حالت ایده آل حدود سه بار در روز. این مراحل را دنبال کنید:

  1. با تصور اینکه در حال توقف جریان ادرار هستید، عضلات کف لگن خود را سفت کنید.
  2. ماهیچه ها را به مدت 10 ثانیه یا تا زمانی که می توانید نگه دارید.
  3. عضلات منقبض شده را رها کنید.
  4. 15 بار تکرار کنید تا یک ست کامل شود.

اگر کسی نتواند بگوید که تمرینات کگل را به درستی انجام می دهید، متوجه خواهید شد.

ممکن است علاوه بر بارداری، دلایل پزشکی زمینه ای نیز داشته باشید که منجر به تکرر ادرار و فوریت می شود. در این صورت، پزشک شما آن‌ها را به محض تشخیص درمان می‌کند.

درمان در منزل

نوشیدن مایعات کافی برای حفظ سلامتی خود و جنین در دوران بارداری حیاتی است. شما نباید مصرف نوشیدنی های خود را صرفاً برای کاهش سفر به دستشویی کاهش دهید.

با این حال، می‌توانید مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را که به‌عنوان دیورتیک‌های طبیعی عمل می‌کنند، کاهش دهید. پزشکان اغلب کاهش مصرف کافئین را برای جلوگیری از عوارض احتمالی بارداری توصیه می کنند.

شما همچنین می توانید یک دفترچه یادداشت از ساعات استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشید. سپس می توانید برای کاهش احتمال نشت ادرار در این زمان ها یا قبل از آن برنامه ریزی کنید که به دستشویی بروید. خم شدن به جلو هنگام ادرار کردن می تواند به تخلیه بهتر مثانه کمک کند.

انجام تمرینات کگل در خانه نیز می تواند به شما در ادامه تقویت عضلات کف لگن کمک کند. تقویت این عضلات در دوران بارداری نیز می تواند به شما در آمادگی برای زایمان کمک کند.

جلوگیری

انجام منظم تمرینات کگل می تواند به شما کمک کند تا کمی بر کف لگن خود کنترل داشته باشید و کنترل ادرار را افزایش دهید. با این حال، راه های زیادی برای جلوگیری از تکرر ادرار و فوریت در بارداری وجود ندارد. همانطور که کودک شما در داخل بدن شما رشد می کند، ممکن است این علائم را تجربه کنید.

چشم انداز

بارداری می تواند منجر به تکرر ادرار و گاهی عدم کنترل ادرار شود. تکرر ادرار پس از زایمان برای اکثر زنان از بین می رود. اگر شش هفته پس از تولد فرزندتان همچنان مشکل مثانه دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.