در پینترست به اشتراک بگذارید

ممکن است متوجه شوید که کودکتان مدام دهان خود را هنگام خواب حرکت می دهد. این می تواند با صداهای تق تق یا ساییدن هنگام ساییدن دندان ها به هم همراه باشد. همه اینها نشانه هایی است که نشان می دهد کودک شما ممکن است دندان قروچه کند.

دندان قروچه یا دندان قروچه چیزی است که می تواند در طول عمر به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. بر اساسسیستم بهداشتی دانشگاه میشیگان، کودکان ممکن است در 6 ماهگی یا دیرتر وقتی دندان‌هایشان شروع به بیرون آمدن می‌کند شروع به دندان قروچه کنند و در سن 5 سالگی که دندان‌های دائمی‌شان شروع به در آمدن می‌کند، دوباره دندان قروچه را شروع کنند.

بزرگسالان ممکن است به دلیل استرس یا عصبی بودن، دندان قروچه کنند. وقتی صحبت از کودکان نوپا به میان می آید، علل معمولاً بیشتر به آزمایش چاپگرهای جدید آنها مربوط می شود. در حالی که بیشتر کودکان نوپا از این عادت رشد می کنند، مواردی وجود دارد که ممکن است نیاز به درمان های اضافی برای محافظت از دندان های کودک خود داشته باشید.

چرا کودکان نوپا دندان قروچه می کنند؟

به گفته بنیاد نمورس، از هر 10 کودک، 2 تا 3 کودک دندان های خود را به هم می سایند یا به هم فشار می دهند. دندان قروچه معمولاً در هنگام خواب کودک نوپا رخ می دهد، اما ممکن است متوجه شوید که او در طول روز نیز این کار را انجام می دهد.

دندانپزشکان همیشه دلایل دندان قروچه کردن کودک نوپا را نمی دانند. برخی از دلایل می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • دندان های کودک نوپا شما به درستی روی هم قرار ندارند.
  • کودک نوپا شما از آن به عنوان راهی برای تسکین درد استفاده می کند، مانند درد گوش یا ناراحتی ناشی از دندان درآوردن.
  • نتیجه برخی شرایط پزشکی، مانند فلج مغزی، یا داروهای مصرف شده.

در کودکان بزرگتر، دندان قروچه می تواند نشانه ای از استرس یا اضطراب باشد. یک مثال می تواند استرس مربوط به تغییر روال یا احساس بیماری باشد. گاهی اوقات شما یا پزشکتان ممکن است نتوانید علت دقیق آن را مشخص کنید.

عوارض دندان قروچه چیست؟

در بیشتر موارد، دندان قروچه به عنوان یک عادت مضر در نظر گرفته نمی شود و اغلب کودکان نوپا از آن خارج می شوند. گاهی اوقات بزرگترین «تأثیر» نگرانی والدین در مورد صدای ساییدن فرزندشان است.

برای سایر کودکان، دندان قروچه می تواند باعث درد فک شود. در حالی که کودک شما ممکن است نتواند به شما بگوید که این دلیل دقیق ناراحتی اوست، مالیدن مکرر فک می تواند یک نشانه باشد.

چه زمانی کودک من باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کند؟

اگر بیشتر روزهای هفته دندان قروچه‌های کودکتان را می‌شنوید، ممکن است بخواهید با دندانپزشک وقت بگیرید.

دندانپزشک کودک شما به دندان‌های او نگاه می‌کند تا علائم ساییدگی، مانند مینای دندان شکسته یا دندان‌هایی که به نظر می‌رسند شکسته یا ترک خورده است را ببیند. دندانپزشک همچنین ناهماهنگی دندان ها را بررسی می کند، که می تواند نشان دهد که چرا کودک شما در وهله اول دندان قروچه می کند.

در حالی که دندان قروچه کودک نوپا معمولاً بی ضرر است، اگر نگران هستید، همیشه با دندانپزشک او قرار ملاقات بگذارید.

درمان دندان قروچه چیست؟

در کودکان بزرگتر، دندان قروچه که باعث درد شدید یا ناهماهنگی دندان در کودک شما می شود، اغلب با نگهبان شب درمان می شود. اینها قطعات پلاستیکی نازک و انعطاف پذیری هستند که روی لثه بالایی لغزنده تا از آسیب دندان محافظت کنند. با این حال، دندان های کودکان نوپا به طور مداوم در حال تغییر هستند، که بر توانایی گارد برای قرار گرفتن خوب تاثیر می گذارد. همچنین، کودکان نوپا ممکن است چگونگی و چرایی استفاده از گارد شب را در سنین پایین خود درک نکنند.

یکی از «درمان‌هایی» که نباید از آن استفاده کنید، بیدار کردن کودکتان با شنیدن دندان قروچه است. این به طور بالقوه می تواند علائم را بدتر کند و بر توانایی کودک شما برای استراحت شبانه خوب تأثیر بگذارد.

درمان معمولی برای دندان قروچه کودکان نوپا اصلاً درمانی نیست. اگر فکر می‌کنید استرس یا اضطراب می‌تواند یک علت بالقوه باشد، می‌توانید سعی کنید روال بیشتری را با کودک خود ایجاد کنید. این می تواند شامل گنجاندن زمان خاصی برای دراز کشیدن یا زمان خواندن قبل از خواب باشد تا به آنها کمک کند قبل از خوابیدن احساس آرامش و راحتی کنند.

غذای آماده

اکثر کودکان پس از از دست دادن دندان های شیری، دندان قروچه خود را متوقف می کنند. در حالی که کودک نوپای شما چندین سال دیگر از دندان های شیری خود استفاده می کند، مطمئن باشید که کودک شما احتمالاً از این عادت رشد خواهد کرد.

در پینترست به اشتراک بگذارید