بررسی اجمالی

تیروئید شما غده ای در گردن شما است که هورمون هایی می سازد که بسیاری از عملکردهای بدن را کنترل می کنند. بزرگ شدن غده تیروئید گواتر نامیده می شود.

یکی از انواع گواتر، گواتر چند ندولار است که در آن تیروئید بزرگ شده دارای برجستگی های جداگانه (ندول) روی آن است. اغلب گواترهای چند ندولار علائمی ایجاد نمی کنند. علت معمولا ناشناخته است.

گواتر چند ندولار با خطر بالاتر سرطان تیروئید مرتبط است. با این حال، محققان هنوز ارتباط بین این دو را درک نکرده اند. اگر گواتر چند ندولار دارید، به احتمال زیاد پزشک شما را از نظر سرطان تیروئید نیز غربالگری خواهد کرد.

درمان گواتر چند ندولار بسته به موارد زیر متفاوت است:

  • آیا پرکاری تیروئید دارید
  • اندازه گواتر
  • آیا هر یک از گره ها سرطانی هستند

علائم گواتر چند ندولار

اغلب گواترهای چند ندولار هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و در طی یک معاینه فیزیکی معمول کشف می شوند.

اگر گواتر چند ندولار سمی دارید که هورمون تیروئید زیادی تولید می کند، ممکن است علائم پرکاری تیروئید را داشته باشید. این شامل:

  • کاهش وزن ناگهانی و غیر قابل توضیح
  • ضربان قلب سریع
  • افزایش اشتها
  • عصبی بودن یا اضطراب
  • لرزش، معمولا در دستان شما
  • تعریق
  • افزایش حساسیت به گرما

گواتر چند ندولار که بزرگ می شود نیز می تواند علائمی ایجاد کند، به خصوص اگر شروع به رشد در قفسه سینه شما کند. علائم گواتر بزرگ عبارتند از:

  • مشکل در تنفس یا بلع
  • احساس می کنید که غذا در گلویتان گیر کرده است
  • داشتن احساس “پر بودن” در گردن

گواترهای بسیار بزرگ نیز ممکن است در گردن شما قابل مشاهده باشند.

چه چیزی باعث این می شود؟

در بیشتر موارد، علت گواتر چند ندولار ناشناخته است. تیروئیدیت هاشیموتو با خطر بیشتر گره های تیروئیدی همراه است که می تواند منجر به تشکیل گواتر شود. هاشیموتو یک اختلال خود ایمنی و شایع ترین علت کم کاری تیروئید در ایالات متحده است. در کم کاری تیروئید، تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند.

علاوه بر این، کمبود ید می تواند باعث ایجاد گواتر چند ندولار شود، اما این امر در ایالات متحده بسیار نادر است.

سرطان تیروئید و گواتر چند ندولار

تا 20 درصد از افراد مبتلا به گواتر چند ندولار نیز به سرطان تیروئید مبتلا می شوند. تقریبا 1.2 درصد از جمعیت عمومی در ایالات متحده در مقطعی از زندگی خود سرطان تیروئید تشخیص داده می شود، بنابراین گواتر چند ندولار احتمال ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد. بیاموزید که چگونه یک “چک گردن” که می توانید در خانه انجام دهید ممکن است به تشخیص سرطان تیروئید کمک کند.

علت سرطان تیروئید ناشناخته است. محققان هنوز ارتباط بین گواتر چند ندولار و سرطان تیروئید را درک نکرده اند. با این حال، از آنجا که گواتر چند ندولار یک عامل خطر برای سرطان تیروئید است، افراد مبتلا به این نوع گواتر باید غربالگری شوند.

هنگامی که پزشک شما گواتر چند ندولار را پیدا کرد، احتمالاً از غده تیروئید خود سونوگرافی خواهید گرفت. بسته به نتایج سونوگرافی، آنها ممکن است یک بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف انجام دهند تا ببینند آیا هر یک از گره ها سرطانی هستند یا خیر.

اگر عوامل خطر دیگری برای سرطان تیروئید دارید یا اگر ندول ها در سونوگرافی تیروئید مشکوک به نظر می رسند، باید غربالگری بیشتری انجام دهید.

عوارض اضافی

برخی از گواترهای چند ندولار می توانند سمی باشند، به این معنی که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کنند. این باعث پرکاری تیروئید می شود. پرکاری تیروئید را می توان با داروهایی که تولید هورمون تیروئید، ید رادیواکتیو یا برداشتن بافت غده تیروئید را متوقف می کند، درمان کرد.

گواترهای چند ندولار بسیار بزرگ نیز می توانند باعث علائمی شوند که به آنها علائم فشرده سازی می گویند، مانند مشکل در تنفس یا بلع. اگر گواتر چند ندولار شما به اندازه کافی بزرگ باشد که این علائم را ایجاد کند، پزشک شما به احتمال زیاد جراحی را توصیه می کند.

تشخیص گواتر چند ندولار

پزشک شما با یک معاینه فیزیکی شروع می کند تا ببیند آیا کل تیروئید شما بزرگ شده است و تعداد ندول ها وجود دارد یا خیر. آنها احتمالاً آزمایش خون هورمونی را نیز برای بررسی عملکرد تیروئید برای بررسی عملکرد طبیعی غده تیروئید شما تجویز می کنند.

برخی از گره‌های تیروئید می‌توانند سرطانی باشند، اما تشخیص این موضوع فقط از طریق معاینه فیزیکی یا آزمایش خون غیرممکن است.

بنابراین، پزشک ممکن است سونوگرافی تیروئید را تجویز کند. سونوگرافی از امواج صوتی برای گرفتن عکس از تیروئید شما استفاده می کند. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا بفهمد ندول ها پر از مایع هستند یا کلسیفیکاسیون دارند، ببیند تعداد آنها و کجا هستند و ندول های بالقوه سرطانی را شناسایی کند.

اگر هر یک از گره ها مشکوک هستند یا سایر عوامل خطر را دارید، پزشک ممکن است بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف را نیز انجام دهد. آنها از یک سوزن بسیار نازک برای گرفتن سلول از چندین گره تیروئید و فرستادن آنها به آزمایشگاه برای بررسی سرطانی بودن آنها استفاده می کنند. این نوع بیوپسی معمولاً در مطب پزشک قابل انجام است.

درمان این عارضه

گواترهای غیرسرطانی که هیچ علامتی ایجاد نمی کنند، همیشه نیاز به درمان ندارند. گاهی اوقات پزشک شما ممکن است توصیه کند تماشا کنید و منتظر بمانید تا ببینید گواتر بزرگتر می شود یا خیر. اگر گواتر خیلی بزرگ شد یا شروع به ایجاد علائم کرد، چندین گزینه درمانی وجود دارد.

یکی از گزینه ها ید رادیواکتیو است که معمولا برای کوچک کردن گواتر در موارد پرکاری تیروئید استفاده می شود. این کار با تخریب بخشی از تیروئید شما برای بازگرداندن سطح تولید هورمون تیروئید به حالت عادی عمل می کند. برخی ممکن است پس از درمان با ید رادیواکتیو دچار کم کاری تیروئید شوند.

متیمازول (تاپازول) و پروپیل تیوراسیل گزینه‌های دارویی هستند که برای درمان پرکاری تیروئید نیز با کاهش میزان هورمون تیروئید در بدن شما استفاده می‌شوند.

اگر گواتر بسیار بزرگ شده باشد یا مشکلی در تنفس یا بلع ایجاد کند، می توان بخشی یا تمام تیروئید را برداشت. اینکه چه مقدار از تیروئید برداشته می‌شود به بزرگی گواتر، تعداد گره‌ها، سمی بودن گره‌ها یا سرطان بستگی دارد. در صورت سرطانی بودن هر یک از گره ها، جراحی نیز توصیه می شود.

اگر تمام غده تیروئید شما برداشته شود، به درمان مادام العمر با داروهای جایگزین هورمون تیروئید نیاز خواهید داشت.

چشم انداز

اغلب گواترهای چند ندولار علائمی ایجاد نمی کنند. اگر علائم پرکاری تیروئید دارید یا در تنفس یا بلع مشکل دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

گواتر چند ندولار شانس ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می دهد، اما در صورت لزوم بسته به نوع آن با دارو، ید رادیواکتیو یا جراحی قابل درمان است. در حالی که آنها می توانند باعث ایجاد یا مرتبط با سایر بیماری ها شوند، معمولاً گواتر چند ندولار خود یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست.