بررسی اجمالی

زانوها در برابر آسیب ناشی از تماس سخت یا افتادن یا فقط ساییدگی روزمره آسیب پذیر هستند. یکی از آسیب هایی که به خصوص در بین افراد فعال رایج است، زانو بیش از حد کشیده شده است.

زانوی بیش از حد کشیده به این معنی است که زانوی شما در حالت صاف خیلی به عقب خم می شود. مهم است که زانوی بیش از حد کشیده را نادیده نگیرید. این آسیب می تواند تحرک شما را برای چند ماه کاهش دهد. اما با کمک پزشکی، قابل درمان است.

حتی اگر مطمئن نیستید که زانوی خود را بیش از حد کشیده اید، همیشه به علائم زانو درد توجه کنید. و پس از آسیب به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم

ممکن است بلافاصله متوجه شوید که زانوی خود را بیش از حد کشیده اید. در پشت زانو احساس درد خواهید کرد. حتی ممکن است صدای “پاپ” را بشنوید که حاکی از پارگی رباط است.

اگر اکستنشن شدید باشد، در وزن دادن به آن پا مشکل خواهید داشت. زانو نیز به سختی خم می شود. احتمالاً در اطراف زانوی خود نیز تورم خواهید داشت.

علل

دو رباط اصلی که معمولاً در افزایش کشش زانو آسیب می بینند، رباط متقاطع قدامی (ACL) و رباط متقاطع خلفی (PCL) هستند. هر دو رباط در مرکز زانو قرار دارند.

ACL حرکت رو به جلو و چرخش استخوان ساق پا یا درشت نی را کنترل می کند. PCL حرکت به سمت عقب استخوان درشت نی را کنترل می کند. این رباط ها استخوان درشت نی را به استخوان ران یا استخوان ران متصل می کنند. هنگامی که آنها آسیب می بینند، زانو از ثبات بسیار کمتری برخوردار می شود.

در صورت پریدن و فرود بد، زانوی شما ممکن است بیش از حد کشیده شود. همچنین اگر مسیر را به طور ناگهانی تغییر دهید، ممکن است رخ دهد.

زانوی شما همچنین ممکن است در اثر تماس به سمت عقب خم شود. اگر چیزی یا شخصی به جلوی زانوی شما برخورد کند، مفصل می تواند بیش از حد به عقب هل داده شود. که می تواند به رباط ها و سایر قسمت های زانو آسیب برساند.

گاهی ممکن است پای شما در چیزی گیر کند و باعث زمین خوردن شما شود. اگر نیروی زمین خوردن زانوی شما را به یک جهت فشار دهد، اما پای شما نتواند آن را دنبال کند، می‌تواند منجر به افزایش کشش زانو شود.

عوامل خطر

ژیمناست ها، اسکی بازان و سایر ورزشکاران بیشتر از سایر افراد در معرض خطر زانوهای بیش از حد کشیده هستند. افراد مسن با خطر بیشتر زمین خوردن نیز در معرض خطر افزایش زانوهای کشیده هستند.

موارد دیگری که ممکن است خطر شما را افزایش دهد عبارتند از:

  • عضلات چهارسر ران ضعیف، که عضلات بالای ساق شما هستند
  • سابقه آسیب زانو

در صورت وجود آسیب هایپراکستنشن، کودکان بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان یا شکستگی اوولژن هستند.

تشخیص

تشخیص با مراجعه به پزشک آغاز می شود. پزشک از شما سوالاتی در مورد آسیب شما می پرسد و سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. بخشی از معاینه شامل حرکت زانوی آسیب دیده شما خواهد بود. این به پزشک اجازه می دهد تا احساس بی ثباتی در مفصل کند.

همچنین باید در مورد درد ناشی از آن حرکات صادق باشید. بخشی از معاینه همچنین ممکن است شامل قرار دادن زانو در موقعیت های مختلف و اعمال فشار در هنگام حرکت دادن آن باشد.

اشعه ایکس یا MRI ممکن است تصاویری از استخوان و بافت نرم آسیب دیده را ارائه دهد.

پزشک تشخیص می دهد که آیا یک یا چند رباط آسیب دیده است یا خیر. بنابراین، به این تشخیص، رگ به رگ شدن رباط گفته می شود. سپس به پیچ خوردگی نمره داده می شود.

پیچ خوردگی درجه 1 خفیف است، اما رباط هنوز پایدار است
رگ به رگ شدن درجه 2 یا پارگی جزئی رباط رباط کشیده شده و شل شده است
درجه 3 یا پارگی کامل رباط رباط به دو تکه شده است

ممکن است برای ترمیم پارگی جزئی رباط به جراحی نیاز باشد. برای رفع پارگی درجه 3 احتمالاً جراحی لازم است زیرا زانو ناپایدار خواهد بود. که می تواند منجر به افزایش درد و آسیب مجدد شود.

رفتار

درمان زانوی بیش از حد کشیده بسته به میزان آسیب متفاوت است.

یخ و استراحت در روزهای پس از آسیب به کاهش تورم و التهاب کمک می کند. همچنین باید سعی کنید تا حد امکان زانو را بالا بیاورید.

اگر برای ترمیم رباط پاره شده نیاز به جراحی باشد، از یک قطعه تاندون از جای دیگری در زانو یا همسترینگ برای جایگزینی رباط کاملاً پاره شده استفاده می شود. در این عمل از بیهوشی عمومی استفاده می شود. اما این عمل معمولا به صورت سرپایی انجام می شود.

فیزیوتراپی، از جمله تقویت عضلات پا، باید به دنبال جراحی باشد. این می تواند یک تجربه چالش برانگیز باشد. اما برای بازیابی ثبات و دامنه کامل حرکت در مفصل ضروری است.

بیشتر بدانید: تمرینات چهار پا و همسترینگ برای تقویت زانوهای بد »

برای کمک به تثبیت مفصل ممکن است نیاز باشد برای چند ماه یا بیشتر از زانوبند استفاده کنید.

چشم انداز

ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به دامنه کامل حرکت دست یابید و زانو بدون درد باشد. اکثر کودکان و بزرگسالان می توانند پس از آسیب دیدگی بیش از حد زانو به فعالیت های عادی خود بازگردند. اگر رگ به رگ شدن خفیف باشد، زمان بهبودی شما سریعتر از زمانی است که آسیب جدی تری داشته باشید.

ممکن است ورزشکاران بتوانند به ورزش خود ادامه دهند. اما یک آسیب بزرگ زانو ممکن است محدودیت هایی را در مورد اینکه تا چه حد می توانند بدن خود را فشار دهند ایجاد کند.

افراد مسن دیرتر بهبود می یابند. آنها همچنین ممکن است ناراحتی یا سفتی طولانی مدت در زانوهای خود داشته باشند. با ورزش می توان آن را به حداقل رساند.

مدیریت

مدیریت مداوم زانوی بیش از حد کشیده به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن شما
  • سلامت عمومی شما
  • شدت آسیب شما

در صورتی که زانوی شما در معرض خطر آسیب بیشتر قرار گیرد، ممکن است لازم باشد شرکت خود را در ورزش ها یا فعالیت های خاصی متوقف یا کاهش دهید. و ورزش های انفجاری مانند بسکتبال یا اسکی را تا بهبودی کامل به تاخیر بیندازید یا از آن اجتناب کنید.

در اینجا چند نکته برای کمک به مدیریت بازیابی وجود دارد:

  • کفش‌های محکم بپوشید که پشتیبانی می‌کنند.
  • با یک فیزیوتراپ کار کنید تا راه هایی را بیاموزید که در صورت افزایش خطر افتادن به دلیل سن یا سایر شرایط سلامتی، خطر سقوط خود را کاهش دهید.
  • با انجام تمریناتی مانند تای چی و یوگا تعادل خود را بهبود بخشید و خطر سقوط را کاهش دهید.
  • تمریناتی را انجام دهید که عضلات پاهای شما را تقویت می کند. این به محافظت از زانوهای شما در برابر آسیب های بعدی کمک می کند.
  • پس از بهبودی، تمرینات آموخته شده در فیزیوتراپی را ادامه دهید. آنها به انعطاف پذیری و استحکام زانوهای شما کمک می کنند.