اگر در شب با به خواب رفتن دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است علاقه مند باشید چیزی بخورید که به شما کمک کند کمی استراحت کنید. یکی از این کمک های خواب ملاتونین است. این هورمونی است که می توانید برای افزایش سطح ملاتونین موجود در بدن خود مصرف کنید. ملاتونین طبیعی و مصنوعی به آماده سازی بدن برای خواب شبانه کمک می کند. اگر قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، مصرف ملاتونین اضافی ممکن است اثربخشی این قرص ها را کاهش دهد.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در بدن شما وجود دارد. این هورمون به شما کمک می کند به خواب بروید و شب ها بخوابید. این توسط غده صنوبری تولید می شود. این یک غده کوچک در بالای وسط مغز شما است.

هنگامی که خورشید غروب می کند، بدن شما ملاتونین تولید می کند و باعث خواب آلودگی می شود. ملاتونین طبیعی حدود ساعت 9 بعد از ظهر شروع به کار می کند، سطح آن برای حدود 12 ساعت بالا می ماند. تا ساعت 9 صبح، سطح ملاتونین در بدن شما به سختی قابل تشخیص است.

اگر در خوابیدن مشکل دارید، می توانید ملاتونین مصنوعی مصرف کنید تا سطوح موجود در بدن را افزایش دهید. ملاتونین ممکن است برای چندین بیماری مفید باشد، مانند:

  • سندرم فاز تاخیری خواب
  • بی خوابی در کودکان و سالمندان
  • جت لگ
  • اختلالات خواب
  • افزایش خواب برای کسانی که سالم هستند

ملاتونین بدون نسخه در دسترس است. از آنجا که یک مکمل غذایی در نظر گرفته می شود، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آن را تنظیم نمی کند. این بدان معناست که آنچه برای فروش در دسترس است بسیار متفاوت است. این همچنین می تواند به این معنی باشد که آنچه روی برچسب ذکر شده ممکن است دقیق نباشد. توصیه می شود برای کاهش خطر این امر، مکمل های ملاتونین تجاری را که در آزمایشگاه تولید می شوند، خریداری کنید.

مصرف ملاتونین ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخوابید یا ریتم شبانه روزی خود را که ساعت طبیعی بدن شما است تنظیم کنید. اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، قبل از استفاده از ملاتونین باید با پزشک خود مشورت کنید.

ملاتونین و پیشگیری از بارداری

اگر از داروهای ضد بارداری استفاده می کنید، باید گزینه های کمک خواب خود را با پزشک خود در میان بگذارید. قرص های ضد بارداری ملاتونین طبیعی را در بدن شما افزایش می دهند. هنگامی که آنها در ترکیب با ملاتونین استفاده می شوند، سطح ملاتونین شما ممکن است خیلی بالا برود.

ملاتونین همچنین می‌تواند با سایر داروها از جمله رقیق‌کننده‌های خون، سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی و داروهای دیابت تداخل داشته باشد.

6 نکته تخصصی برای خواب بهتر در شب

صحبت کردن با پزشک

اگر از کنترل بارداری استفاده می کنید و مشکل خواب دارید، قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما باید اثربخشی کنترل بارداری شما را با داروهای اضافه شده ارزیابی کند. پزشک شما می‌تواند هرگونه اقدامات احتیاطی دیگری را که باید برای جلوگیری از بارداری انجام دهید، بیان کند.

پزشک شما همچنین می تواند اطلاعاتی در مورد سایر داروهای خواب احتمالی در اختیار شما قرار دهد و همچنین دوزهای صحیح را به شما راهنمایی کند. برای جلوگیری از اختلال در چرخه طبیعی خواب، مصرف مقدار مناسبی از هر نوع کمک خواب مهم است.