تیروئید غده پروانه ای شکل در گردن شماست. این غده هورمون هایی تولید می کند که مصرف انرژی بدن شما را به همراه بسیاری از عملکردهای مهم دیگر تنظیم می کند. کم کاری تیروئید زمانی است که تیروئید کم کار باشد. هنگامی که تولید هورمون تیروئید کاهش می یابد، فرآیندهای بدن شما کند می شود و تغییر می کند. کم کاری تیروئید می تواند بر سیستم های مختلف بدن شما تأثیر بگذارد.

در پینترست به اشتراک بگذارید

کم کاری تیروئید می تواند متابولیسم، عملکردهای ذهنی، سطح انرژی و حرکات روده را تحت تاثیر قرار دهد. بسته به میزان کاهش تولید هورمون تیروئید، علائم شما ممکن است خفیف تا شدید باشد.

گاهی اوقات علائمی مانند خستگی، ضعف و یبوست را می توان به سختی از سایر شرایط تشخیص داد. برای تأیید اینکه شما کم کاری تیروئید دارید، پزشک باید آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون تیروئید شما انجام دهد.

سیستم غدد درون ریز

وقتی کم کاری تیروئید دارید، بدن شما هورمون های تیروئیدی T3 و T4 بسیار کمی تولید می کند. این هورمون ها متابولیسم شما را کنترل می کنند. آنها بر نحوه مصرف انرژی بدن شما تأثیر می گذارند. در نتیجه، بسیاری از عملکردهای اصلی بدن شما تغییر می کند و می تواند کند شود.

سیستم گردش خون و قلب و عروق

کم کاری تیروئید ضربان قلب شما را کند می کند و ضربان قلب شما را ضعیف می کند و باعث می شود قلب شما در پمپاژ خون به بدن شما کارایی کمتری داشته باشد. این می تواند باعث تنگی نفس در هنگام ورزش شود. با باریک شدن شریان ها، این وضعیت می تواند فشار خون را نیز افزایش دهد.

کم کاری تیروئید می تواند منجر به کلسترول بالا شود. فشار خون بالا و کلسترول بالا با هم می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند.

سیستم عصبی

کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند نحوه انتقال اعصاب اطلاعات به مغز، نخاع و بدن شما را تغییر دهد. این می تواند شرایطی به نام نوروپاتی محیطی ایجاد کند. علائم آن شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد یا سوزش در قسمت های آسیب دیده بدن شما است.

دستگاه تنفسی

هورمون تیروئید بسیار کم ماهیچه هایی را که برای تنفس استفاده می کنید ضعیف می کند و باعث می شود ریه های شما کارایی کمتری داشته باشند. در نتیجه، ممکن است احساس تنگی نفس یا مشکل در ورزش داشته باشید.

کم کاری تیروئید همچنین احتمال ابتلا به آپنه خواب را افزایش می دهد که وقفه های تنفسی است که هنگام خواب اتفاق می افتد.

دستگاه گوارش

کم کاری تیروئید حرکت غذا از طریق معده و روده را کند می کند. کندی هضم می تواند منجر به علائمی مانند سوزش سر دل، یبوست و نفخ شود.

سیستم تناسلی

زنان مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است پریودهای نامنظم، پریودهای سنگین یا عقب افتادن قاعدگی داشته باشند. آنها ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشند یا اگر باردار شوند احتمال سقط جنین بیشتر است.

سیستم های دیگر

از آنجایی که هورمون تیروئید بسیار کم متابولیسم بدن شما را کند می کند، می تواند علائم عمومی مانند:

  • خستگی
  • افزایش وزن
  • عدم تحمل سرما
  • تورم دست و پا

کمبود هورمون تیروئید می تواند پوست شما را خشک و رنگ پریده کند. همچنین می تواند بر نحوه کنترل دمای بدن شما تأثیر بگذارد و باعث شود کمتر از حد معمول عرق کنید. موهای شما – از جمله موهای روی پوست سر و در امتداد لبه های بیرونی ابروها – ممکن است نازک شوند. ناخن های شما ممکن است متفاوت به نظر برسند و شکننده شوند.

کم کاری تیروئید می تواند هر قسمت از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، از مغز گرفته تا پوست. با این حال شرایط در هر کسی متفاوت است. برخی از افراد علائم خفیف دارند در حالی که برخی دیگر علائم شدیدتری دارند. مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک مهم است تا بتوانید این وضعیت و علائم آن را مدیریت کنید و سبک زندگی سالمی داشته باشید.