در پینترست به اشتراک بگذارید

یک مطالعه در سال 2012 درمجله تحقیقات کاربردی و پایه پزشکی دریافتند که 2 تا 4 درصد زنان در سنین باروری سطح هورمون تیروئید پایینی دارند. این بدان معناست که زنان زیادی هستند که تحت تأثیر مشکلات باروری ناشی از کم کاری تیروئید قرار دارند. به خواندن ادامه دهید تا دریابید که چگونه سطح پایین هورمون تیروئید می تواند منجر به خطرات قبل، حین و بعد از زایمان شود.

قبل از بارداری

کم کاری تیروئید و سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند بر جنبه های مختلف قاعدگی و تخمک گذاری تاثیر بگذارد. داشتن سطوح پایین تیروکسین یا T4 یا افزایش هورمون آزاد کننده تیروئید (TRH) منجر به افزایش سطح پرولاکتین می شود. این می تواند باعث آزاد شدن تخمک در حین تخمک گذاری یا آزاد شدن نامنظم تخمک و مشکل در بارداری شود.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث کوتاه شدن نیمه دوم چرخه قاعدگی شود. این ممکن است به تخمک بارور شده فرصت کافی برای اتصال به رحم را ندهد. همچنین می تواند باعث کاهش دمای پایه بدن، آنتی بادی های پراکسیداز تیروئید (TPO) بالا و کیست های تخمدان شود که می تواند منجر به از دست دادن بارداری یا ناتوانی در باردار شدن شود.

قبل از بارداری باید سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) و T4 خود را کنترل کنید. این امر مخصوصاً اگر قبلاً هورمون تیروئید پایینی دارید یا سقط جنین داشته اید، صادق است. عوامل خطر بالا شامل سابقه خانوادگی مشکلات تیروئید یا هر بیماری خودایمنی دیگری است. مقابله با علائم کم کاری تیروئید در مراحل اولیه برنامه ریزی بارداری، امکان درمان زودهنگام را فراهم می کند. این می تواند به یک نتیجه موفق تر منجر شود.

بارداری

علائم کم کاری تیروئید مشابه علائم اولیه بارداری است. علائم کم کاری تیروئید در اوایل بارداری عبارتند از:

  • خستگی مفرط
  • افزایش وزن
  • حساسیت به دمای سرد
  • گرفتگی عضلات
  • مشکل در تمرکز

درمان کم کاری تیروئید در بارداری به طور کلی مانند قبل از بارداری است. با این حال، مهم است که به محض باردار شدن به پزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید و در صورت لزوم بتوان آن را تنظیم کرد. پزشک هر چهار تا شش هفته یکبار مقادیر TSH را در آزمایشگاه بررسی می‌کند تا مطمئن شود که هورمون‌های شما در محدوده مناسب هستند. نیاز به هورمون تیروئید در دوران بارداری برای حمایت از کودک و شما افزایش می یابد. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که ویتامین دوران بارداری شما حاوی آهن و کلسیم است که می تواند نحوه استفاده بدن از درمان جایگزینی هورمون تیروئید را مسدود کند. شما می توانید با مصرف داروهای جایگزین تیروئید و ویتامین دوران بارداری به فاصله 4 تا 5 ساعت از این مشکل جلوگیری کنید.

پزشک شما باید برای درمان کم کاری تیروئید شما در دوران بارداری از مراقبت های ویژه استفاده کند. اگر به درستی کنترل نشود، می تواند باعث شود:

  • کم خونی مادر
  • افزایش فشار خون مادر
  • سقط جنین یا مرده زایی
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • تولد زودرس

علائم کنترل نشده همچنین می تواند بر رشد و رشد مغز کودک شما تأثیر بگذارد.

بعد از بارداری

پس از زایمان، تیروئیدیت پس از زایمان شایع است. زنان مبتلا به بیماری خودایمنی تیروئید بیشتر دچار این عارضه می شوند. تیروئیدیت پس از زایمان معمولاً در سه تا شش ماه اول پس از زایمان شروع می شود. این وضعیت چند هفته تا چند ماه طول می کشد. تشخیص برخی از علائم از مشکلات مرتبط با تبدیل شدن به یک والد جدید دشوار است.

علائم تیروئیدیت پس از زایمان ممکن است در دو مرحله رخ دهد:

  • در مرحله اول، علائم شما ممکن است شبیه پرکاری تیروئید باشد. به عنوان مثال، ممکن است عصبی، بداخلاق، ضربان قلب تند، کاهش وزن ناگهانی، مشکل در گرما، خستگی یا مشکل در خواب باشید.
  • در مرحله دوم، علائم کم کاری تیروئید باز می گردد. ممکن است انرژی نداشته باشید، با دمای سرد، یبوست، خشکی پوست، درد و ناراحتی و مشکل در تفکر واضح مواجه شوید.

هیچ دو زنی در نحوه تأثیر تیروئیدیت پس از زایمان بر آنها یکسان نیستند. خطر بیشتر تیروئیدیت پس از زایمان در زنان با آنتی بادی های TPO بالا در اوایل بارداری رخ می دهد. این به دلیل ضعف سیستم ایمنی است.

کم کاری تیروئید نیز می تواند بر تولید شیر شما تأثیر بگذارد، اما با درمان مناسب جایگزینی هورمون، این مشکل اغلب برطرف می شود.

غذای آماده

اگر می خواهید باردار شوید و بیماری زمینه ای تیروئید یا خود ایمنی یا عوارض بارداری قبلی دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند آزمایش های مناسب را تجویز کند و یک برنامه بارداری سالم تهیه کند. هرچه زودتر بتوانید آماده شوید، شانس شما برای یک نتیجه موفق بیشتر است. و اهمیت ورزش منظم، تغذیه سالم و کاهش سطح استرس خود را دست کم نگیرید.