ارکیکتومی چیست؟

ارکیکتومی جراحی است که برای برداشتن یک یا هر دو بیضه انجام می شود. معمولاً برای درمان یا جلوگیری از گسترش سرطان پروستات انجام می شود.

ارکیکتومی می تواند سرطان بیضه و سرطان سینه را در مردان نیز درمان یا از آن پیشگیری کند. همچنین اگر شما یک زن تراجنسیتی هستید که از مرد به زن تغییر جنسیت داده اید، اغلب قبل از جراحی تغییر جنسیت (SRS) انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف روش ارکیکتومی، نحوه عملکرد این روش و نحوه مراقبت از خود پس از انجام عمل، بیشتر بدانید.

انواع ارکیکتومی چیست؟

انواع مختلفی از روش های ارکیکتومی بسته به شرایط شما یا هدفی که با انجام این روش می خواهید به آن برسید وجود دارد.

ارکیکتومی ساده

یک یا هر دو بیضه از طریق یک برش کوچک در کیسه بیضه شما برداشته می شود. این ممکن است برای درمان سرطان سینه یا سرطان پروستات انجام شود اگر پزشک شما بخواهد میزان تستوسترون تولیدی بدن شما را محدود کند.

ارکیکتومی رادیکال اینگوینال

یک یا هر دو بیضه از طریق یک برش کوچک در قسمت پایین شکم شما به جای کیسه بیضه برداشته می شود. اگر توده ای در بیضه خود پیدا کرده باشید و پزشک بخواهد بافت بیضه شما را از نظر سرطان آزمایش کند، ممکن است این کار انجام شود. پزشکان ممکن است ترجیح دهند با استفاده از این جراحی سرطان را آزمایش کنند، زیرا یک نمونه بافت معمولی یا بیوپسی می تواند سلول های سرطانی را بیشتر در معرض گسترش قرار دهد.

این نوع جراحی همچنین ممکن است گزینه خوبی برای انتقال از مرد به زن باشد.

ارکیکتومی ساب کپسولار

بافت های اطراف بیضه از کیسه بیضه خارج می شوند. این به شما این امکان را می دهد که کیسه بیضه خود را دست نخورده نگه دارید تا هیچ نشانه ظاهری مبنی بر برداشتن چیزی وجود نداشته باشد.

ارکیکتومی دوطرفه

هر دو بیضه برداشته می شود. این ممکن است در صورت ابتلا به سرطان پروستات، سرطان سینه یا در حال گذار از مرد به زن انجام شود.

چه کسی کاندیدای خوبی برای این روش است؟

پزشک شما ممکن است این جراحی را برای درمان سرطان سینه یا سرطان پروستات انجام دهد. بدون بیضه، بدن شما نمی تواند به اندازه کافی تستوسترون بسازد. تستوسترون هورمونی است که می تواند باعث گسترش سریعتر سرطان پروستات یا سینه شود. بدون تستوسترون، سرطان ممکن است با سرعت کمتری رشد کند و برخی از علائم، مانند درد استخوان، ممکن است قابل تحمل تر باشد.

اگر به طور کلی از سلامت کامل برخوردار هستید، و اگر سلول‌های سرطانی فراتر از بیضه‌ها یا بسیار فراتر از غده پروستات شما گسترش نیافته باشند، ممکن است پزشک اورکیکتومی را توصیه کند.

اگر در حال تبدیل از مرد به زن هستید و می خواهید میزان تولید تستوسترون بدنتان را کاهش دهید، ممکن است بخواهید ارکیکتومی انجام دهید.

این روش چقدر موثر است؟

این جراحی به طور موثر سرطان پروستات و سینه را درمان می کند. شما می‌توانید قبل از انجام جراحی ارکیکتومی، هورمون درمانی با آنتی آندروژن‌ها را امتحان کنید، اما اینها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، از جمله:

  • آسیب به غده تیروئید، کبد یا کلیه ها
  • لخته شدن خون
  • عکس العمل های آلرژیتیک

چگونه برای این روش آماده شوم؟

قبل از ارکیکتومی، پزشک شما ممکن است نمونه خون بگیرد تا مطمئن شود که شما برای جراحی به اندازه کافی سالم هستید و هر گونه شاخص سرطان را آزمایش کند.

این یک روش سرپایی است که 30-60 دقیقه طول می کشد. پزشک شما ممکن است از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه یا بیهوشی عمومی استفاده کند. بیهوشی عمومی خطرات بیشتری دارد اما به شما اجازه می دهد در طول جراحی بیهوش بمانید.

قبل از قرار ملاقات، مطمئن شوید که یک سواری به خانه دارید. چند روز از کار خود مرخصی بگیرید و آماده باشید تا میزان فعالیت بدنی خود را بعد از جراحی محدود کنید. در مورد هر دارو یا مکمل غذایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

این روش چگونه انجام می شود؟

ابتدا جراح آلت تناسلی شما را بلند می کند و آن را به شکم شما می چسباند. سپس، برشی بر روی کیسه بیضه یا ناحیه درست بالای استخوان شرمگاهی در قسمت تحتانی شکم شما ایجاد می کنند. سپس یک یا هر دو بیضه از بافت ها و عروق اطراف بریده شده و از طریق برش برداشته می شود.

جراح شما از گیره هایی برای جلوگیری از فوران خون طناب های اسپرم شما استفاده می کند. آنها ممکن است یک بیضه مصنوعی را برای جایگزینی بیضه ای که برداشته شده است قرار دهند. سپس محل را با محلول نمکی شستشو داده و محل برش را می‌بندند.

ریکاوری برای این روش چگونه است؟

شما باید بتوانید چند ساعت پس از جراحی ارکیکتومی به خانه بروید. شما باید روز بعد برای معاینه برگردید.

برای هفته اول پس از ارکیکتومی:

  • در صورت دستور پزشک یا پرستار، در 48 ساعت اول پس از جراحی از تکیه گاه کیسه بیضه استفاده کنید.
  • از یخ برای کاهش تورم در کیسه بیضه یا اطراف محل برش استفاده کنید.
  • هنگام استحمام ناحیه مورد نظر را به آرامی با یک صابون ملایم بشویید.
  • در چند روز اول ناحیه برش خود را خشک و با گاز پوشانده نگه دارید.
  • از هرگونه کرم یا پماد طبق دستور پزشک خود استفاده کنید.
  • از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) برای درد خود استفاده کنید.
  • از زور زدن در هنگام اجابت مزاج خودداری کنید. برای منظم نگه داشتن حرکات روده، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای پر فیبر بخورید. همچنین می توانید نرم کننده مدفوع مصرف کنید.

بهبودی کامل پس از ارکیکتومی ممکن است دو هفته تا دو ماه طول بکشد. در دو هفته اول وزن بیش از 10 پوند بلند نکنید و تا زمانی که برش کاملاً بهبود نیافته است، رابطه جنسی نداشته باشید. تا چهار هفته پس از جراحی از ورزش، ورزش و دویدن خودداری کنید.

آیا عوارض یا عوارضی دارد؟

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • درد یا قرمزی در اطراف برش
  • چرک یا خونریزی از برش
  • تب بیش از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد)
  • ناتوانی در دفع ادرار
  • هماتوم که خون در کیسه بیضه است و معمولاً شبیه یک لکه بزرگ بنفش است
  • از دست دادن احساس اطراف کیسه بیضه

با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی طولانی مدت به دلیل داشتن تستوسترون کمتر در بدن خود صحبت کنید، از جمله:

  • پوکی استخوان
  • از دست دادن باروری
  • گرگرفتگی
  • احساس افسردگی
  • اختلال در نعوظ

چشم انداز

ارکیکتومی یک عمل جراحی سرپایی است که مدت زیادی طول نمی کشد تا به طور کامل بهبود یابد. خطر بسیار کمتری نسبت به هورمون درمانی برای درمان سرطان پروستات یا بیضه دارد.

اگر این جراحی را به عنوان بخشی از انتقال از مرد به زن انجام می دهید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است بتواند با شما برای کاهش بافت اسکار در ناحیه کار کند تا SRS آینده موفقیت آمیزتر باشد.