کانال ریشه شامل تمیز کردن عمیق داخل محفظه داخلی ریشه دندان است که می تواند دردناک باشد. این یک روش اصلی است و پس از آن کمی درد انتظار می رود.

درد نباید برای همیشه ادامه داشته باشد. کانال ریشه برای کمک به جلوگیری از درد ناشی از پوسیدگی یا شکستگی دندان به شما کمک می کند.

تجربه درد خفیف تا متوسط ​​برای چند روز پس از کانال ریشه طبیعی است. هر گونه درد فراتر از این نقطه ممکن است نیاز به تمیز کردن بیشتر کانال ها یا اقدامات دندانپزشکی شما داشته باشد.

دوره نقاهت اولیه

در گذشته، کانال های ریشه بسیار دردناک بودند. این یکی از دلایلی است که گاهی اوقات مردم از چنین رویه هایی اجتناب می کنند. اکنون دندانپزشکان اقدامات تسکین دهنده ای دارند که می توانند برای کاهش میزان دردی که در طول عمل تجربه می کنید، استفاده کنند.

قبل از شروع فرآیند، دندانپزشک شما از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کند که درد را به حداقل می رساند. ممکن است هنوز در حین تمیز کردن فشار احساس کنید، اما در طول عمل واقعی نباید درد داشته باشید.

با از بین رفتن بی حسی موضعی پس از کانال ریشه، ممکن است درد و حساسیت خفیفی را تجربه کنید. این به فرآیند تمیز کردن مربوط می شود. در طول فرآیند تمیز کردن، دندانپزشک شما یک سوراخ کوچک در تاج دندان ایجاد می کند و پالپ بیمار داخل اتاقک پالپ دندان را تمیز می کند. در حالی که ناراحت کننده است، هر درد و حساسیتی که به دنبال کانال ریشه ایجاد می شود باید فقط چند روز طول بکشد.

از آنجایی که درد پس از کانال ریشه معمولاً خفیف است، احتمالاً برای تسکین فقط به داروهای مسکن بدون نسخه نیاز خواهید داشت. اینها عبارتند از استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (ادویل، موترین IB). قبل از مصرف این داروها باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با هیچ مکمل یا نسخه ای که قبلاً مصرف کرده اید تداخل ندارند.

همچنین باید از جویدن غذاهای سفت بلافاصله بعد از کانال ریشه خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث درد بیشتر شود.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود

درد کانال ریشه باید با گذشت زمان کاهش یابد. اگر همچنان درد یا تورم دارید، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اکثر افراد برای موفقیت آمیز بودن کانال ریشه به یک تا دو جلسه نیاز دارند. در موارد شدید، ممکن است به جلسات تمیز کردن بیشتری نیاز داشته باشید. درد مکرر می تواند نشان دهنده این باشد.

اگر از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده می کنید، علائم شما باید کاهش یابد. اگر این کار را انجام ندهند، پزشک ممکن است ایبوپروفن یا مسکن های مخدر را توصیه کند. اینها فقط به صورت موقت گرفته می شوند.

هنگامی که دندان شما به طور کامل درمان شد، دندانپزشک شما ممکن است یک تاج روی آن قرار دهد. اینها می توانند از فلز، چینی یا طلا ساخته شوند. ایده در اینجا جلوگیری از آسیب بعدی به دندانی است که از قبل ظریف است. گاهی اوقات درد یک عارضه جانبی موقتی است زیرا شما به یک تاج جدید عادت کرده اید.

مدیریت درد

درد فراتر از کانال ریشه باید با دندانپزشک شما برطرف شود. علاوه بر مصرف موقت داروها، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای کنترل درد کانال ریشه انجام دهید. مراقبت از دندان ها امری ضروری است و تا زمانی که دردتان بهبود نیابد باید از خوردن غذاهای سفت و ترد اجتناب کنید. ترک سیگار نیز می تواند کمک کننده باشد.

حتی ممکن است فعالیت های کاهش استرس را به عنوان روشی برای مدیریت درد در نظر بگیرید. مدیتیشن، یوگا و تای چی همگی تمرین‌هایی هستند که می‌توانند تمرکز شما را از روی درد دور کنند.

چشم انداز

یک کانال ریشه موفق می تواند باعث درد خفیف برای چند روز شود. این موقتی است و تا زمانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنید، باید خود به خود برطرف شود. اگر درد بیش از سه روز طول کشید، باید برای پیگیری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

جایگزینی برای کانال ریشه کشیدن دندان است که در آن دندانپزشک شما می تواند دندان آسیب دیده را با بریج، پروتز جزئی یا ایمپلنت جایگزین کند. این می تواند یک درمان گران قیمت باشد و معمولاً به چندین بار مراجعه به پزشک نیاز دارد.

اگر کاندیدای کانال ریشه هستید، احتمالاً در طول زمان درد کمتری را تجربه خواهید کرد. با توجه به انجمن آمریکایی اندودنتیست ها، شما شش برابر بیشتر از افرادی که کانال ریشه را انتخاب می کنند، بدون درد هستند.

نکاتی برای سلامت دهان و دندان

اقدامات خوب بهداشت دهان و دندان می تواند به کاهش درد ناشی از کانال ریشه اخیر کمک کند. اینها همچنین می توانند به ماندگاری تاج جدید شما برای سالها کمک کنند و در عین حال از تمام دندان های دیگر شما محافظت کنند. نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • غذاهای خیلی سفت نخورید، به خصوص بلافاصله بعد از درمان ریشه.
  • دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. حتما مسواک را با حرکات دایره ای ملایم حرکت دهید تا دندان های خود را بدون تشدید تمیز کنید. شما باید مراقبت ویژه ای از اطراف دندان با کانال ریشه اخیر داشته باشید.
  • یک بار در روز نخ دندان بکشید تا از عفونت های بعدی جلوگیری کنید.
  • مقدار غذاها و نوشیدنی های شیرین مصرفی خود را کاهش دهید.
  • برای کمک به سالم نگه داشتن دندان ها و عاری از عفونت، تمیز کردن منظم را برنامه ریزی کنید.