بررسی اجمالی

کمردرد اغلب به دلیل کشیدگی عضلانی یا آرتریت در ستون فقرات شما ایجاد می شود، اما همچنین می تواند نشانه طیف وسیعی از علل دیگر باشد. این دلایل ممکن است شامل فشار بر روی اعصاب ستون فقرات، عفونت کلیه، سرطان یا سایر بیماری های جدی باشد. کمردرد حتی می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. کمردرد همچنین می‌تواند در غیرمنتظره‌ترین زمان‌ها، هنگام نشستن یا قدم برداشتن، یا حتی بعد از غذا خوردن ظاهر شود.

اگر بعد از غذا خوردن کمر درد دارید، ممکن است تصور کنید که این ناراحتی مربوط به یک مشکل گوارشی است. این ممکن است وجود داشته باشد، اما مهم است که به همه علائم خود و هر محرک احتمالی برای درد نگاه کنید.

علل

پشت اغلب محل درد ارجاعی است. درد ارجاعی دردی است که در قسمتی از بدن که منبع واقعی ناراحتی نیست تجربه می کنید. به عنوان مثال، یک حمله قلبی، که مشکلی در جریان خون به عضله قلب است، می تواند باعث شود که درد از قلب به پشت و جاهای دیگر تابیده شود.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد علل احتمالی کمردرد بعد از غذا خوردن بیشتر بدانید.

زخم و دل درد

علائم ناراحتی گوارشی اغلب شامل درد در شکم یا واکنش هایی است که شامل استفراغ یا اسهال می شود. با این حال، بسته به شرایط، می توانید درد را در کمر خود نیز احساس کنید.

زخم معده می تواند باعث درد ارجاعی در پشت شما شود. این نوع زخم یک زخم در معده یا روده کوچک است. علائم معمولی عبارتند از:

  • سوزش سردل
  • درد شکم
  • نفخ
  • گاز

زخم ها می توانند خفیف یا کاملا دردناک باشند. برای موارد جدی تر، درد در پشت نیز احساس می شود.

سوزش سر دل یکی دیگر از اختلالات گوارشی است که ممکن است باعث درد در ناحیه کمر شود. علائم سوزش سر دل ناشی از بیماری ریفلاکس گوارشی (GERD)، شامل احساس سوزش در قفسه سینه، طعم ترش در دهان و درد در وسط کمر است.

وضعیت بدن

یکی از شایع ترین دلایل کمردرد، وضعیت نامناسب بدن است. اگر در طول وعده غذایی روی غذای خود خمیده بنشینید، ممکن است با درد در پشت غذا خوردن را تمام کنید. اگر روی رایانه خمیده باشید یا در بیشتر مواقع حالت خمیده داشته باشید، همین درد ممکن است ایجاد شود.

عفونت کلیه

کلیه های شما در نزدیکی ماهیچه ها در قسمت میانی تا پایینی پشت شما قرار دارند. هنگامی که عفونت کلیه دارید، یکی از علائمی که ممکن است متوجه آن شوید، کمردرد در نزدیکی یک یا هر دو کلیه است. علائم دیگر مانند تکرر ادرار، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و درد شکم نیز اغلب وجود دارد. عفونت کلیه یک مشکل سلامتی بالقوه جدی است و باید به سرعت درمان شود.

حمله قلبی

کمردرد می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. سایر علائم هشدار دهنده یک رویداد قلبی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • درد در گردن، فک یا بازو
  • حالت تهوع
  • احساس سبکی سر
  • عرق ریختن

زنان بیشتر از مردان علائم حمله قلبی غیر سنتی مانند کمردرد و گردن درد دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر کمردرد تنها علامت شماست و گمان می‌کنید که ناشی از کشیدگی عضلانی است، می‌توانید استراحت و داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) را امتحان کنید، به شرطی که پزشک به شما گفته باشد که مصرف این نوع دارو خوب است. و ببینید که آیا در چند روز آینده احساس بهتری دارید یا خیر. اگر درد به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه داشت یا به طور فزاینده ای بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم دیگری همراه با کمردرد دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه اگر متوجه تغییراتی در ادرار شوید که نشان‌دهنده مشکل کلیوی یا مدفوع قیری است که می‌تواند به معنای زخم یا سایر بیماری‌های جدی باشد، صادق است.

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا عفونت مثانه می تواند به عفونت کلیه تبدیل شود، بنابراین در صورت وجود این شرایط، همیشه تشخیص و درمان بهتر است. به همین ترتیب، زخم می تواند خطر خونریزی داخلی را افزایش دهد، بنابراین پاسخ سریع به علائم همیشه ایده خوبی است.

هنگامی که کمردرد با درد در یک یا هر دو پا همراه است، معمولاً ناشی از عصب در ستون فقرات است که در حال تحریک شدن است. اگر این علائم را دارید باید به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند انواع درمان های غیر تهاجمی یا تهاجمی را توصیه کنند.

رفتار

درمان معمول کمر درد شامل استراحت، یخ و مسکن های ضد التهابی است. یک مشکل اسکلتی عضلانی، مانند پارگی دیسک، آرتریت، یا عضلات و تاندون‌های ملتهب نیز ممکن است با فیزیوتراپی درمان شود. در فیزیوتراپی، تمرینات کششی و تقویتی مختلفی را برای کمک به حمایت و تثبیت ستون فقرات خود یاد خواهید گرفت. فیزیوتراپی و همچنین یوگا و تای چی نیز می تواند به بهبود وضعیت بدن شما کمک کند.

زمانی که درد ناشی از سایر مشکلات بهداشتی اساسی باشد، درمان ها به طور قابل توجهی متفاوت خواهند بود. آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه ضروری است. در صورت وجود عفونت باکتریایی، ممکن است از آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم نیز استفاده شود. سایر داروهای زخم و GERD شامل داروهایی هستند که برای مسدود کردن یا کاهش تولید اسید معده استفاده می شوند.

چشم انداز

اکثر علل کمردرد را می توان مدیریت کرد، اگر به طور دائم درمان نشود. ورزش منظم، حفظ وضعیت بدنی خوب و حفظ وزن مناسب می تواند به جلوگیری از مشکلات کمر کمک کند.

کمردرد بعد از غذا خوردن احتمالاً ناشی از درد ارجاعی است. به علائم دیگری که ممکن است به پزشک در تشخیص بیماری شما کمک کند توجه کنید.

اگر کمر درد شما ناشی از GERD یا زخم باشد، ممکن است نیاز به اصلاح سبک زندگی داشته باشید. اینها می تواند شامل تغییر در رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش یا داروها باشد. شما باید بتوانید کیفیت خوبی از زندگی خود را حفظ کنید و با درمان و تغییر سبک زندگی، درد کمر و جاهای دیگر را محدود کنید.

جلوگیری

اگر علت کمردرد شما مربوط به وضعیت بدنی یا فشار عضلانی باشد، پیشگیری به قوی و انعطاف پذیر نگه داشتن ماهیچه های کمر بستگی دارد. اگر در فیزیوتراپی شرکت کردید، باید به انجام تمرینات و کشش هایی که یاد گرفتید ادامه دهید. فعالیت هایی مانند یوگا و تای چی نیز ممکن است به وضعیت بدن، تقویت عضلات و انعطاف پذیری کمک کند.

پیشگیری از سوزش سر دل و عوارض زخم در آینده ممکن است صرفاً به اجتناب از غذاهایی باشد که این واکنش ها را تحریک می کنند. ممکن است لازم باشد از غذاهای چرب، چرب و تند اجتناب شود یا به حداقل برسد. نوشیدنی های اسیدی و کافئین دار نیز بر برخی از افراد مبتلا به GERD تأثیر منفی می گذارد. همچنین ممکن است لازم باشد از مصرف الکل اجتناب کنید یا آن را محدود کنید.