آیا نیش مگس برای سلامتی خطرناک است؟

مگس ها بخش آزاردهنده و در عین حال اجتناب ناپذیر زندگی هستند. یک مگس مزاحم که در اطراف سر شما وزوز می کند می تواند یک روز تابستانی دوست داشتنی را رقم بزند. اکثر مردم حداقل یک بار در طول زندگی خود توسط مگس گاز گرفته شده اند. در بیشتر موارد، چیزی بیش از تحریک کننده نیست.

طبق گزارش موزه دیرینه شناسی دانشگاه کالیفرنیا، حدود 120000 گونه مگس در سراسر جهان وجود دارد و بسیاری از آنها حیوانات و انسان ها را برای خون خود گاز می گیرند. برخی از گونه‌ها ناقل بیماری‌هایی هستند که می‌توانند با گزش کامل به انسان منتقل کنند.

عکس هایی از گاز گرفتن مگس

پشه شنی

پشه خاکی حدود 1/8 اینچ طول دارد و دارای بال های مودار و خاکستری مایل به قهوه ای است. آنها بال های خود را در بالای بدن خود به شکل “V” نگه می دارند و بین غروب و سحر بیشترین فعالیت را دارند. لاروها شبیه کرم هستند.

آنها عمدتا در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند. آنها در مکان هایی با رطوبت زیاد مانند گیاهان در حال پوسیدگی، خزه و گل تولید مثل می کنند. در ایالات متحده آنها بیشتر در ایالت های جنوبی یافت می شوند.

پشه خاکی شهد و شیره می خورند، اما ماده ها از خون حیوانات و انسان نیز تغذیه می کنند.

علائم

به طور کلی، نیش پشه خاکی دردناک است و ممکن است برجستگی های قرمز و تاول ایجاد کند. این برجستگی ها و تاول ها می توانند عفونی شوند یا باعث التهاب پوست یا درماتیت شوند.

پشه خاکی بیماری هایی را به حیوانات و انسان منتقل می کند، از جمله یک بیماری انگلی به نام لیشمانیوز. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، لیشمانیوز در ایالات متحده نادر است. ممکن است در طول سفر به یک کشور خارجی آن را منعقد کنید. هیچ واکسنی برای پیشگیری از لیشمانیوز وجود ندارد. علائم شامل زخم های پوستی هفته ها یا ماه ها پس از گزش است. آنها اغلب بدون درمان برطرف می شوند، اما در برخی موارد می توانند جدی باشند.

رفتار

برای کمک به بهبودی و کاهش خارش، می‌توانید لوسیون هیدروکورتیزون یا کالامین را مستقیماً روی گزش‌ها بمالید. حمام بلغور جو دوسر و آلوئه ورا نیز می توانند خارش را تسکین دهند. برای زخم ها یا زخم های مداوم، باید به پزشک مراجعه کنید.

مگس تسه تسه

مگس تسه تسه خونخوار حدود 6 تا 15 میلی متر طول دارد و دهانش به سمت جلو است. خانه خود را در مناطق استوایی آفریقا می سازد و مکان های سایه دار را در مناطق جنگلی ترجیح می دهد. در سوراخ های تنه درخت و بین ریشه درخت پنهان می شود.

علائم

نیش مگس تسه تسه اغلب دردناک است و می تواند باعث ایجاد برجستگی های قرمز رنگ یا زخم های قرمز کوچک در محل گزش شود. همچنین می تواند بیماری خواب (تریپانوزومیازیس) را به حیوانات و انسان منتقل کند.

تریپانوزومیازیس به طور کلی در ایالات متحده به جز در افرادی که به آفریقا سفر کرده اند دیده نمی شود. علائم اولیه شامل سردرد، تب و درد عضلانی است. بعداً ممکن است دچار سردرگمی ذهنی یا کما شوید. تریپانوزومیازیس باعث تورم در مغز می شود و در صورت عدم درمان کشنده است.

رفتار

اگر توسط مگس تسه تسه گاز گرفته شده اید، پزشک می تواند آزمایشات خونی ساده ای را برای بیماری خواب انجام دهد.

داروهای ضد تریپانوزومی مانند پنتامیدین در درمان بیماری خواب بسیار موثر هستند.

آهوها پرواز می کنند

طول مگس آهو حدود 1/4 تا 1/2 اینچ است و نوارهای قهوه ای مایل به سیاه روی بال های شفاف آنها وجود دارد. آنها ممکن است چشم های طلایی یا سبز روی سرهای کوچک و گرد خود داشته باشند.

آنها در فصل بهار بیشتر فعال هستند و دوست دارند در نزدیکی دریاچه ها، باتلاق ها یا سایر آب ها باشند. لاروها شبیه حشرات هستند.

علائم

نیش مگس آهو دردناک است و باعث ایجاد برآمدگی های قرمز یا جوش می شود. آنها یک بیماری باکتریایی نادر به نام تب خرگوش (تولارمی) را منتقل می کنند. علائم شامل زخم های پوستی، تب و سردرد است. تولارمی را می توان با موفقیت با آنتی بیوتیک درمان کرد، اما بدون درمان، می تواند کشنده باشد.

رفتار

برای درمان نیش مگس گوزن، ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون تمیز کنید. برای درمان درد می توانید یخ را روی آن ناحیه بمالید. همچنین می توانید از داروهای آلرژی مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) برای کاهش خارش استفاده کنید که می تواند از عفونت ثانویه جلوگیری کند.

مگس سیاه

مگس‌های سیاه کوچک هستند و در بزرگسالی از 5 تا 15 میلی‌متر متغیر هستند. آنها دارای ناحیه قفسه سینه ای قوسی، آنتن های کوتاه و بال هایی بزرگ و بادبزن هستند. آنها اغلب در نزدیکی توده های آبی که در آن لاروهای آنها رشد می کنند، یافت می شوند.

مگس سیاه را می توان در بیشتر نقاط ایالات متحده یافت، اما به نظر نمی رسد نیش آنها باعث انتقال بیماری در اینجا شود. در سایر مناطق جهان، از جمله آفریقا و آمریکای جنوبی، نیش آن‌ها می‌تواند باعث انتقال بیماری به نام «کوری رودخانه» شود.

علائم

مگس های سیاه معمولاً نزدیک سر یا صورت گاز می گیرند. گزش آنها یک زخم سوراخ کوچک به جا می گذارد و می تواند منجر به هر چیزی از تورم خفیف تا برآمدگی متورم به اندازه یک توپ گلف شود. علائم دیگر می تواند شامل سردرد، حالت تهوع، تب و تورم غدد لنفاوی باشد. هنگامی که این علائم رخ می دهد، به آنها “تب مگس سیاه” می گویند.

رفتار

برای کاهش تورم ناشی از نیش مگس سیاه، یخ را در فواصل پانزده دقیقه روی آن ناحیه قرار دهید. می توانید کورتیزون یا استروئیدهای موضعی را در ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. شستن ناحیه با آب و صابون می تواند خطر عفونت را کاهش دهد.

میگ های گزنده

میخ های گزنده بسیار کوچک و تنها 1 تا 3 میلی متر طول دارند. بزرگسالان ممکن است بعد از خوردن غذا قرمز یا زمانی که غذا نخورده اند خاکستری شوند. لاروها که سفید رنگ هستند فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند.

علائم

گزش های پشه های گزنده شبیه تاول های قرمز کوچک است. آنها را می توان در سراسر آمریکای شمالی یافت. نیش ها دائماً خارش دارند و بسیاری از افرادی که نیش دارند احساس می کنند چیزی آنها را گاز می گیرد اما نمی توانند ببینند چه چیزی دارند.

در سایر نقاط جهان، پشه های گزنده می توانند کرم های فیلاریال را به انسان ها که در داخل پوست زندگی می کنند منتقل کنند. این می تواند منجر به درماتیت و ضایعات پوستی شود.

رفتار

از خاراندن گزش پشه های گزنده خودداری کنید. درمان با کورتیزون یا استروئیدهای موضعی تجویزی می تواند کمک کننده باشد. برای درمان های طبیعی، می توانید آلوئه ورا را به صورت موضعی بمالید.

مگس های پایدار

مگس های پایدار به شدت شبیه مگس خانگی استاندارد هستند، اما اندازه آنها کمی کوچکتر است و 5 تا 7 میلی متر است. آنها هفت خال سیاه دایره ای به شکل شطرنجی روی شکم خود دارند.

مگس های اصطبل را می توان در سرتاسر جهان یافت و به ویژه در اطراف دام ها شایع است. در ایالات متحده در مناطقی مانند نیوجرسی، سواحل دریاچه میشیگان، دره تنسی و فلوریدا، مگس ها به احتمال زیاد انسان را گاز می گیرند.

علائم

نیش مگس پایدار اغلب شبیه سوزن تیز است و اغلب در پاها، مچ پا، پشت زانو و ساق پا رخ می دهد. بثورات قرمز و برجستگی های کوچک و برجسته قرمز رنگ در محل گزش شایع هستند.

رفتار

می توانید از داروهایی مانند بنادریل برای کاهش خارش و تورم استفاده کنید و برای کاهش درد روی محل گزش یخ قرار دهید. بنادریل همچنین می تواند کهیرهای ناشی از نیش را کاهش دهد.

جلوگیری از نیش مگس

پیشگیری از نیش مگس بسیار ساده تر و کمتر از درمان آن است. شما نمی توانید به طور کامل از مگس ها دوری کنید، اما می توانید با مرتب کردن چمن ها و گیاهان، حیاط خود را کمتر جذاب کنید.

اگر قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است قبل از سفر به واکسن یا دارو نیاز داشته باشید. همچنین اگر به دنبال نیش حشره دچار تب، تورم یا افزایش درد شدید به پزشک مراجعه کنید.