بررسی اجمالی

بسیاری از انواع باکتری ها می توانند بر روی محصولات حیوانی رشد کنند، بنابراین نگهداری و نگهداری ایمن انواع گوشت بسیار مهم است. با این حال، قوانین مختلف برای استفاده از انواع مختلف گوشت می تواند گیج کننده باشد. ممکن است خوردن مقداری گوشت یک هفته پس از آماده شدن یا فریز کردن آن برای بعداً کاملاً بی خطر باشد. انواع دیگر را باید تنها پس از چند روز دور انداخت.

مسائل ایمنی با هر چیزی که ممکن است بخورید مرتبط است. یک آشپزخانه سالم به دانش شما از شیوه های آشپزی و نگهداری ایمن بستگی دارد.

انتخاب گوشت

هرگز گوشتی را نخرید که تاریخ انقضا یا فروش آن گذشته است. همچنین، پس از یافتن تمام اقلام دیگر خود از فروشگاه گوشت بخرید تا مدت زمانی که گوشت از یخچال خارج می شود را کاهش دهید.

هنگام انتخاب برخی از گوشت ها، این دستورالعمل های خاص را دنبال کنید:

  • از هر گونه گوشت گاو یا خوکی که قهوه ای تیره یا بی رنگ است، بوی قوی دارد، یا احساس سفت یا لزج دارد، خودداری کنید.
  • از هر گونه مرغی که به نظر پژمرده به نظر می رسد، بوی قوی دارد، یا احساس سفت یا لزج دارد، خودداری کنید.
  • از هر گونه ماهی که رنگ پریده یا تغییر رنگ داده است، گوشتی لزج یا لزج دارد و بوی قوی ماهی یا آمونیاک دارد، خودداری کنید.
  • از هر گونه گوشتی که در بسته بندی های آسیب دیده، نشتی یا پاره شده است خودداری کنید، زیرا احتمالاً در معرض هوا و باکتری های مضر قرار گرفته است.

دست زدن به گوشت

هنگام تهیه هر نوع گوشت، ماهی یا مرغ دست های خود را مرتباً بشویید. باکتری ها می توانند به سرعت بین دست ها و گوشت پخش شوند. همیشه دست های خود را حداقل 20 ثانیه قبل و بعد از دست زدن به گوشت، چه خام و چه پخته، با آب و صابون بشویید.

از آنجایی که باکتری ها به راحتی پخش می شوند، گوشت را روی سطحی جدا از سایر مواد پخت و پز آماده کنید. سبزیجات و سایر مواد را از گوشت دور نگه دارید، به خصوص اگر آنها را با هم در یک ظرف نمی پزید.

سعی کنید از تخته های برش جداگانه استفاده کنید، همه ظروف پخت و پز را بعد از تماس با گوشت خام تمیز کنید و بعد از آماده کردن غذا از ظروف مختلف برای سرو استفاده کنید.

نگهداری گوشت

گوشت خام خشک نشده معمولاً به مدت سه روز در یخچال باقی می ماند. اگر قصد دارید گوشت نپخته را برای مدت طولانی تری نگه دارید، فریز کردن آن بهترین گزینه است. گوشت را قبل از انجماد در یک بسته دربسته ببندید. سپس، معمولاً می توان آن را حداقل برای چند ماه منجمد کرد.

زمان انجماد و تبرید ایمن نیز به دمای نگهداری بستگی دارد. فریزر خود را تا حد امکان نزدیک به 0 درجه فارنهایت (-17.8 درجه سانتیگراد) نگه دارید. این به حفظ مواد مغذی و تازه نگه داشتن غذا کمک می کند. یخچال خود را در دمای حدود 34 درجه فارنهایت (1.1 درجه سانتیگراد)، درست بالاتر از دمای انجماد، نگه دارید تا به طور موثر ماندگاری غذاها را طولانی تر کنید.

در زیر دستورالعمل‌های کلی برای مدت زمان نگهداری ایمن گوشت‌های اصلی در صورت نگهداری صحیح آورده شده است.

نوع گوشت زمان نگهداری مطمئن (در یخچال) زمان نگهداری ایمن (در فریزر)
مرغ نپخته 1-2 روز 9 ماه (قطعه) تا 1 سال (کل)
گوشت چرخ کرده نپخته 1-2 روز 3-4 ماه
استیک های نپخته یا خرد شده 3-4 روز 4 تا 12 ماه، بسته به مورد
ماهی نپخته 1-2 روز 6 ماه
مرغ، گوشت یا ماهی پخته شده 3-4 روز 2-6 ماه
هات داگ و گوشت ناهار تا 1 هفته (بسته باز) یا 2 هفته (بسته بسته) 1-2 ماه

دمای پخت و پز و ایمنی مواد غذایی

دمای پخت هم بر طعم و هم بر ایمنی غذا تأثیر می گذارد.

طیف کمیاب تا خوب انجام شده به دمای مرکز گوشت اشاره دارد که بهتر است با استفاده از دماسنج گوشت بررسی شود. این ها را می توان در فروشگاه های لوازم آشپزخانه و در اکثر فروشگاه های مواد غذایی پیدا کرد. دمای معمولی پخت عبارتند از:

  • نادر: 120-125 درجه فارنهایت (48.9-51.7 درجه سانتی گراد)
  • متوسط: 140–145 درجه فارنهایت (60–62.8 درجه سانتیگراد)
  • خوب انجام شده: 165 درجه فارنهایت (73.9 درجه سانتیگراد) یا بالاتر

از منظر ایمنی، دمای گرمتر در مرکز گوشت ایمن تر است. با این حال، دمای پخت ایمن برای انواع مختلف گوشت متفاوت است.

دمای پخت ایمن برای گوشت های مختلف عبارتند از:

طیور: 165 درجه فارنهایت (73.9 درجه سانتیگراد) برای طیور کامل یا آسیاب شده. مرغ هرگز نباید به ندرت خورده شود. مرغ نپخته می تواند سالمونلا و سایر بیماری ها را گسترش دهد. همیشه باید آن را کاملاً بپزید.

گوشت چرخ کرده: 160 درجه فارنهایت (71.1 درجه سانتیگراد) برای گوشت چرخ کرده مانند گوشت گاو، گوشت خوک و بره. در حالی که تکه‌های کامل گوشت معمولاً بیشتر باکتری‌ها را روی سطوح خود دارند، گوشت چرخ‌کرده ممکن است باکتری‌های مخلوط را در سرتاسر خود داشته باشند. بنابراین، آنها باید در دمای بالاتری نسبت به تکه های کامل گوشت پخته شوند.

گوشت کامل: 145 درجه فارنهایت (62.8 درجه سانتیگراد)، و گوشت باید حداقل سه دقیقه قبل از خوردن استراحت کند. زمان استراحت به گرما زمان بیشتری برای از بین بردن باکتری ها می دهد.

  • گوشت خوک همیشه باید حداقل تا حد متوسط ​​پخته شود زیرا می تواند حامل کرم ها و انگل های خطرناک بالقوه باشد.
  • گوشت گاو دامنه ایمنی گسترده تری دارد، اما دوستداران گوشت کمیاب از استیک، کباب و تکه های خرد شده ایمن تر هستند.

ماهی باله: 145 درجه فارنهایت (62.8 درجه سانتیگراد) یا تا زمانی که گوشت مات شود و به راحتی جدا شود.

ایمنی غذاهای دریایی و ماهی خام

بسته به نوع و کیفیت ماهی که می‌پزید، ماهی طیف وسیعی از روش‌های پخت ایمن دارد. روش پختی که استفاده می کنید نیز بسیار مهم است.

دستورالعمل پخت انواع ماهی را بررسی کنید. ماهی معمولاً باید تا آخر پخته شود، اما ممکن است برای انواع خاصی از ماهی متوسط ​​​​نادر قابل قبول باشد. ماهی خام مانند سوشی باید با احتیاط مصرف شود. این ماهی باید از نوع سوشی باشد که با دقت آماده شده باشد تا خطر آلودگی کاهش یابد.

ایمنی ماهی

  1. بیشتر ماهی ها باید حداقل در دمای 145 درجه فارنهایت (62.8 درجه سانتیگراد) پخته شوند تا خوردن آنها ایمن باشد.
  2. ماهی خام معمولاً باید حداقل یک هفته در دمای -4 درجه فارنهایت (20- درجه سانتیگراد) منجمد شود تا برای سوشی، ساشیمی و سایر غذاهای ماهی خام آماده شود.
  3. برخی از ماهی ها، از جمله ماهی قزل آلا و ماهی تن، پس از منجمد شدن و تهیه مناسب، درجه سوشی در نظر گرفته می شوند.
  4. تخته برش مورد استفاده برای ماهی سوشی یا پخته شده را با تخته برشی که برای ماهی های غیر سوشی یا نپخته استفاده می شود، آلوده نکنید. اگر این دو را با هم مخلوط کنید، می توانید باکتری های مضر را به ماهی ایمن منتقل کنید.
  5. اگر قصد دارید به زودی ماهی تازه را در دمای 40 درجه فارنهایت (4.4 درجه سانتیگراد) یا کمتر در یخچال بگذارید.
  6. همیشه بین تهیه ماهی پخته و نپخته دستان خود را بشویید.

هنگام طبخ انواع غذاهای دریایی، به نکات زیر توجه کنید تا از پخته بودن آن مطمئن شوید:

در ماهی: گوشت نباید شفاف باشد (نباید نور به هیچ وجه از آن عبور کند) و باید خیلی راحت با چنگال برش داده شود و گوشت از هم جدا شود.

در صدف، صدف و صدف: پوسته ها باید باز باشند و هر چیزی که باز نمی شود دور بیندازید.

در گوش ماهی: گوشت باید سفت باشد و اصلاً شفاف نباشد.

در میگو و خرچنگ: گوشت باید براق باشد و اصلاً شفاف نباشد.

هیچ غذای دریایی پخته شده ای را بیش از دو ساعت بیرون نگذارید. اگر قصد دارید بعداً آن را بخورید، آن را در یخچال یا با یخ عایق بندی کنید.

نکات عمومی ایمنی مواد غذایی

اسفنج ها و حوله های آشپزخانه را به طور مرتب تعویض کنید. شستن ظروف و تخته های برش با اسفنج ها و حوله های کثیف می تواند باکتری های بیشتری را پخش کند. باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زای بیماری‌زا نیز به مرور زمان روی اسفنج‌ها و حوله‌ها رشد می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که اسفنج خود را یک روز در میان کاملاً تمیز کرده و هفته‌ای یک‌بار آن را تعویض کنید.

به چه چیزی خلاصه می شود

هرگز چیزهای خام (علاوه بر مقداری ماهی) یا مشکوک را نخورید و حتی نمونه آن را نخورید. باکتری ها می توانند به تعداد زیادی روی گوشت بد رشد کنند، بنابراین حتی مقدار کمی گوشت نپخته یا فاسد می تواند باکتری هایی مانند سالمونلا و E. coli. وقتی صحبت از گوشت، مرغ یا ماهی به میان می آید، فکر کنید: “در صورت شک، این کار را نکنید.” یعنی اگر مطمئن نیستید که خوردن آن بی خطر است یا خیر، آن را نخورید.