کودکان دوقلو در حال بازی با همدر پینترست به اشتراک بگذارید
تاتیانا تیموفیوا/استاکسی یونایتد

زمانی که بارداری خود را اعلام کردید، شاید شخصی درباره دوقلوها در خانواده شوخی کرد. یا شاید شما همیشه دوقلو می خواستید و سعی می کنید احتمال وقوع آن را دریابید. از طرف دیگر، شاید شما در حال پیر شدن هستید و امیدوار هستید که با داشتن چند قلو، رویاهای خود را در مورد یک خانواده بزرگ محقق کنید!

به هر دلیلی، شما در جای درستی هستید، زیرا ما اطلاعات لازم برای پاسخ به همه سؤالات شما را داریم، از جمله سؤالی که شما را به اینجا رساند – آیا دوقلوها از یک نسل می گذرند؟

در خانواده من دوقلو وجود دارد، آیا احتمال دوقلو شدن من بیشتر است؟

شاید شنیده باشید که دوقلوها در خانواده ها دوقلو هستند، اما آیا این درست است؟ آیا واقعاً اگر سایر اعضای خانواده شما دوقلو داشته باشند، احتمال بیشتری برای داشتن دوقلو دارید؟

خوب، شانس شما برای دوقلو شدن به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع دوقلوهایی که در خانواده شما ظاهر شده اند و اینکه آیا شما فردی هستید که در تولید اسپرم یا تخمک نقش دارد.

دوقلوهای غیر همسان و برادر (دو تخمکی) بیشتر در خانواده ها زندگی می کنند. این ممکن است به دلیل ژن‌هایی باشد که می‌توانند باعث شوند افرادی که دارای تخمک و رحم هستند بیش از یک تخمک را در طول تخمک‌گذاری آزاد کنند که به آن تخمک‌گذاری نیز گفته می‌شود.

تخمک گذاری بیش از حد ممکن است در میان افرادی که به طور منظم چندین تخمک آزاد نمی کنند یا سابقه دوقلو در خانواده دارند رخ دهد. محققان هنوز نتوانسته اند ژن یا ژن های مسئول این امر را جدا کنند.

اگرچه محققان علت آن را مشخص نکرده اند، اما برخی از افراد در معرض افزایش احتمال دوقلو هستند. بر اساس گزارش انجمن پزشکی باروری آمریکا، زنانی که دوقلوهای برادر هستند، 1 در 60 شانس دوقلو دارند و مردانی که دوقلوهای برادر هستند، 1 در 125 شانس دوقلو شدن دارند.

قبلاً اعتقاد بر این بود که دوقلوهای همسان (تک‌زیگوت) تصادفی هستند – نه ژنتیکی. با این حال، اکنون برخی از دانشمندان بر این باورند دوقلوزایی تک تخمکی خانوادگی (MZ). بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد رخ می دهد و ممکن است عوامل ژنتیکی داشته باشد.

بنابراین، سابقه خانوادگی شما ممکن است شانس شما را برای داشتن دوقلوهای همسان افزایش دهد. با این حال، شانس داشتن دوقلوهای همسان در خانواده شما نادر است. تنها حدود 3 یا 4 مورد از هر 1000 تولد دوقلوهای همسان هستند.

آیا دوقلوها از یک نسل می گذرند؟

وقتی صحبت از ویژگی‌های ارثی به میان می‌آید، نمی‌توان از آنها گذشت، فقط ممکن است همیشه مشهود نباشند.

اگر متوجه شده اید که خانواده شما (یا خانواده شخص دیگری) سابقه دوقلو دارند اما به نظر می رسد یک نسل را پشت سر گذاشته اند، دلیل احتمالی این است که فردی که می توانست ژن های به اصطلاح دوقلو را در آن نسل داشته باشد، مذکر بوده است.

از آنجایی که تولد دوقلوهای برادر شامل این است که فرد دارای تخمک در طول تخمک گذاری، تخمک های اضافی را به همراه دارد، اعضای مذکر خانواده لزوماً شانس بیشتری برای داشتن دوقلو ندارند، زیرا آنها مسئول اسپرم در معادله هستند – نه تخمک.

با این حال، هر فرزند دختر دوقلو می‌تواند ترکیبی از ژن‌ها را به ارث ببرد که باعث می‌شود در طول تخمک‌گذاری (به لطف دی‌ان‌ای که از پدرشان منتقل می‌شود)، احتمال بیشتری داشته باشد که تخمک‌های متعدد آزاد کنند. این امر باعث می‌شود که آنها دوقلو داشته باشند و ظاهر دوقلوهایی را که یک نسل را پشت سر می‌گذارند، نشان دهد.

آیا عواملی وجود دارد که احتمال دوقلو شدن را در شما افزایش می دهد؟

در حالی که آنها حاملگی دوقلو را تضمین نمی کنند، عوامل مختلفی می توانند احتمال بارداری چندقلو را افزایش دهند، از جمله:

  • سن. زنان بالای 30 سال، به ویژه آنهایی که در اواخر 30 سالگی هستند، شانس بیشتری برای بارداری دوقلو دارند، زیرا بدن آنها احتمال بیشتری دارد که تخمک های متعدد آزاد کند. زنان 35 تا 40 ساله که قبلاً زایمان کرده اند، شانس بیشتری برای باردار شدن چند قلو دارند.
  • مسابقه. نژادهای خاصی در طول تاریخ بیش از سایرین دوقلو تولید کرده اند. به عنوان مثال، زنان سفیدپوست سیاه‌پوست و غیر اسپانیایی از نظر آماری دوقلوهای بیشتری نسبت به زنان اسپانیایی تبار دارند. در این میان، زنان با اصل و نسب ژاپنی کمترین میزان شیوع دوقلو را دارند.
  • وزن و قد. زنان بزرگ‌تر (این می‌تواند به معنای زنانی باشد که قد بلندتر، وزن بیشتری یا هر دو دارند) احتمال بارداری دوقلو غیر همسان بیشتر است. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، یک نظریه این است که افراد بزرگتر مقدار بیشتری از مواد مغذی را دریافت می کنند.
  • مکمل های اسید فولیک. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل اسید فولیک در حین تلاش برای باردار شدن ممکن است شانس شما را برای چندقلو باردار شدن افزایش دهد. با این حال، این نظریه از مطالعات کوچک ناشی می شود و هنوز در یک مطالعه بزرگتر تایید نشده است. صرف نظر از این، مصرف اسید فولیک هنگام تلاش برای باردار شدن می تواند به محافظت از رشد مغز کودک شما کمک کند، بنابراین ارزش مصرف آن را دارد.
  • بارداری دوقلوهای قبلی. اگر قبلاً دوقلوهای برادر را به طور طبیعی باردار کرده اید، ثابت کرده اید که بدن شما می تواند چندین تخمک را به اندازه کافی نزدیک به هم آزاد کند تا دوقلو باردار شود. این شما را در شانس بالاتر از حد متوسط ​​برای تکرار مجدد قرار می دهد.
  • درمان های باروری طبق گزارش انجمن پزشکی باروری آمریکا، دوقلوها در حدود 1 مورد از هر 250 بارداری به طور طبیعی اتفاق می‌افتند. نرخ دوقلو در زنانی که تحت درمان های باروری قرار می گیرند بسیار بیشتر است. همان سازمان تخمین می زند که از هر 3 بارداری با درمان های باروری، حدود 1 بار چند قلو خواهد بود.

چرا با درمان های باروری شانس دوقلوها بسیار بیشتر است؟ بسیاری از داروهای باروری با افزایش تعداد تخمک‌هایی که تخمدان‌ها تولید می‌کنند، عمل می‌کنند، در نتیجه احتمال آزاد شدن چندین تخمک و لقاح برای تولید دوقلوهای برادر را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، به عنوان بخشی از لقاح آزمایشگاهی (IVF)، یک زن ممکن است با چندین جنین کاشته شود تا احتمال یک لانه گزینی افزایش یابد. در حالی که این احتمال باردار شدن را افزایش می دهد، شانس دوقلو شدن را نیز افزایش می دهد.

بردن

داشتن دوقلو ممکن است به اندازه برنده شدن در لاتاری به نظر برسد. به هر حال، تخمین زده می شود که تنها 3 درصد از بارداری ها در سال در ایالات متحده چند قلو هستند.

اگر امیدوارید خانواده خود را به دو نفر افزایش دهید، ممکن است متوجه شده باشید که به پشت سر شجره های خانوادگی نگاه می کنید تا ببینید آیا نشانه هایی از دوقلوها در استخر ژنتیکی شما وجود دارد یا خیر. در حالی که هیچ راهی برای تضمین داشتن یک جفت دوقلو وجود ندارد، داشتن سابقه دوقلو مطمئناً به شانس شما لطمه نمی زند.

آیا در شجره نامه خود دوقلو ندارید؟ بسته به سن، ژنتیک و حتی درمان های باروری که ممکن است در حال انجام آن باشید، شانس شما برای داشتن دوقلو ممکن است بالاتر از میانگین باشد. بنابراین، اگر دلتان بر دو بسته کوچک شادی است، ممکن است از این که بدانید عوامل دیگری به سمت شما گرایش دارند، خوشحال خواهید شد.

به خاطر داشته باشید که بارداری های چند قلو در معرض خطر بیشتری هستند و می توانند با عوارض بیشتری همراه باشند. اگر متوجه شدید چندقلو باردار هستید، باید این موضوع را با پزشک متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارید تا بتوانند نظارت و پشتیبانی بیشتری را در طول بارداری و زایمان شما ارائه دهند.