فرد باردار با پزشک و پرستاردر پینترست به اشتراک بگذارید
Per Swantesson/Stocksy United

لحظه ای که فرزندتان برای اولین بار در آغوش شما قرار می گیرد چیزی است که فراموش نخواهید کرد. ممکن است تصویری در ذهن خود داشته باشید که تولد شما چگونه پیش خواهد رفت یا – حداقل – از چگونگی شما خواستن تولدت برای رفتن

جراحی ممکن است بخشی از این تصویر باشد یا نباشد، اما گاهی اوقات لازم است. به هر حال، زایمان سزارین، که به سزارین نیز معروف است، نشان دهنده کمی کمتر است 32 درصد از همه تولدها در ایالات متحده – تعداد قابل توجهی.

اگر به شما گفته شده است که به سزارین نیاز دارید (یا فقط در حال آماده شدن برای همه سناریوها هستید)، گزینه ای وجود دارد که ممکن است بخواهید آن را بررسی کنید. به آن سزارین ملایم می گویند.

در اینجا بیشتر در مورد این تمرین رو به رشد، آنچه که شامل آن می شود و چگونه می توانید تجربه خود را برنامه ریزی کنید، آورده شده است.

سزارین ملایم چیست؟

سزارین ملایم (که سزارین طبیعی یا زایمان خانواده محور نیز نامیده می شود) یک زایمان جراحی است که جنبه های مختلفی از زایمان واژینال بدون دارو را در بر می گیرد.

در نظر گرفته شده است که محیط استریل اتاق عمل (OR) را بگیرد و آن را برای مواردی مانند تماس فوری پوست به پوست، شیردهی و زمان کلی پیوند در اولین لحظات پس از زایمان، دوستانه‌تر و خوش‌آمدتر کند.

مزایای سزارین ملایم چیست؟

سزارین های ملایم ممکن است برای کسانی که در طول زایمان قبلی دچار تروما شده اند جذاب باشد. این راهی برای بهبودی و پس گرفتن کنترل در موقعیتی است که در غیر این صورت ممکن است تا حدودی احساس ناتوانی کنید.

“ساعت طلایی”

ساعت اول زندگی نوزاد گاهی اوقات به عنوان ساعت طلایی شناخته می شود. در این مدت، کودک شما ممکن است به ویژه هوشیار، فعال و مشتاق شیردهی باشد.

سزارین سنتی ممکن است شامل جدایی بیشتر بین شما و نوزاد در این دوره کوتاه باشد. از سوی دیگر، یک سزارین ملایم، صرف نظر از شرایط بالینی اطراف، تماماً در مورد سرمایه گذاری بر روی پیوند بین شما دو نفر از لحظه ای که نوزاد به دنیا می آید، است.

سایر مزایای بالقوه یک سزارین ملایم عبارتند از:

  • ممکن است احساس کنید که می‌توانید نقش فعال در مقابل منفعل را در تولد داشته باشید.
  • نوزادان ممکن است دمای بدن و ضربان قلب خود را از تماس اولیه پوست به پوست تنظیم کنند.
  • پیوند و شیردهی (برای هر دوی شما) ممکن است شروع موفق تری داشته باشد.

سزارین ملایم در مقابل سزارین سنتی

سزارین سنتی دقیقاً چه تفاوتی با سزارین ملایم دارد؟ خوب، بخش جراحی با همان مهارت ها و شیوه های ایمنی در جای خود باقی می ماند. این رویکرد و احساس اتاق است که برای برآورده کردن برنامه مورد نظر خانواده اصلاح شده است.

در اینجا برخی از تفاوت های اصلی وجود دارد:

سزارین سنتی سزارین ملایم
شما لباس جراحی می پوشید و لزوماً تأثیری بر محیط OR ندارید. می‌توانید لباس‌های خود را بپوشید (اگر بیمارستان اجازه می‌دهد) و موسیقی یا چراغ‌های کم‌نور برای تنظیم آهنگ داشته باشید.
مانیتورها بر اساس تعیین شده توسط کارکنان بیمارستان راه اندازی می شوند. مانیتورهایی مانند پالس اکسیمتر و الکتروکاردیوگرام به طور هدفمند طوری قرار می گیرند که از بدن دور شوند تا آزادی حرکت بازو و فضای کافی برای تماس پوست با پوست پس از تولد فراهم شود.
جراحی با پرده جراحی برای حفظ محیط استریل انجام می شود. عمل جراحی با یک پرده شفاف انجام می شود تا به شما امکان دهد در عین حفظ ایمنی، تولد نوزاد را مشاهده کنید.
نوزاد به سرعت به دنیا می آید. بند ناف بلافاصله پس از تولد قطع می شود. عزیزم ممکن است “بیرون رفتاز رحم و ممکن است درخواست تاخیر در بستن/برش بند ناف را داشته باشید.
نوزاد در اولین پنجره زمانی پس از تولد توسط پرسنل بیمارستان کنترل و وزن می شود. نوزاد برای تماس پوست به پوست و شیردهی زود هنگام از رحم به سینه شما منتقل می شود. در صورت امکان ارزیابی در زمان بعدی انجام می شود.

چگونه در مورد سزارین ملایم با پزشک متخصص زنان صحبت کنیم

حتی اگر هنوز در اوایل بارداری خود هستید، ممکن است بخواهید با پزشک متخصص زنان در مورد افکار آنها در مورد سزارین ملایم صحبت کنید. برخی از ارائه دهندگان ممکن است با این عمل آشنا نباشند.

ممکن است دیگران به خوبی آن را بدانند، اما ممکن است سیاست‌های خاصی در بیمارستان شما وجود داشته باشد که آن را دشوار کند. درک سطح راحتی OB خود و دستورالعمل های بیمارستان به شما در برنامه ریزی کمک می کند.

از طرف دیگر، اگر شدیداً در مورد سزارین ملایم احساس می‌کنید و وضعیت شما مساعد به نظر نمی‌رسد، ممکن است به دنبال یافتن یک ارائه‌دهنده یا بیمارستانی باشید که به شما امکان می‌دهد زایمان مورد نظرتان را انجام دهید.

چند سوال برای پرسیدن:

  • آیا با سزارین ملایم آشنایی دارید؟ آیا سایر پزشکان مطب شما نیز آشنا هستند (مثلاً کسانی که ممکن است در صورت زایمان زودهنگام آماده باشند)؟
  • آیا شرایطی وجود دارد که من (یا کودکم دارد) که هر یک از درخواست های من را ممکن نمی کند؟ اگر چنین است، گزینه های من چیست؟
  • آیا بیمارستان قوانینی دارد که برنامه زایمان من را ممکن نکند؟ برای جزئیات بیشتر با چه کسی می توانم تماس بگیرم؟
  • آیا افراد اضافی در OR در هنگام تولد مجاز هستند، مانند دولا یا عکاس؟

مشخصاتی که باید در برنامه زایمان خود لحاظ کنید

Genevieve Howland، نویسنده وبلاگ محبوب Mama Natural، تعدادی از زمینه‌هایی را بیان می‌کند که اگر به دنبال یک تجربه سزارین ملایم هستید، می‌توانید در برنامه زایمان خود کار کنید.

در طول خود سزارین:

  • درخواست بلوک اپیدورال یا اسپیرال در مقابل بیهوشی عمومی. این یک درخواست معقول است مگر اینکه باید جراحی اضطراری انجام دهید.
  • از متخصص بیهوشی خود بخواهید که هیچ داروی دیگری را بدون رضایت شما تجویز نکند. به عنوان مثال، برخی از داروها در طول سزارین به آرام کردن یا آرام کردن شما کمک می کنند، اما ممکن است تمرکز روی زایمان را دشوار کنند.
  • در مورد پرده‌های شفاف یا “peek-a-boo” پرس و جو کنید که به شما امکان می‌دهد در حین جراحی بلند شدن کودک را از بدن خود مشاهده کنید.
  • بخواهید که مانیتورها در مناطقی قرار داده شوند که حرکت آسان را تسهیل می کند تا بتوانید پس از زایمان نوزاد را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید.
  • به طور مشابه، بپرسید که آیا می توان لباس خود را جابجا کرد تا به کودک اجازه دهد تا در اسرع وقت تماس پوست به پوست داشته باشد.
  • درخواست به تأخیر انداختن بستن و بریدن بند ناف تا زمانی که ضربان بند ناف متوقف شود.
  • اگر قصد دارید جفت را در کپسوله کنید یا به دلیل دیگری می خواهید آن را نگه دارید، بخواهید جفت را ذخیره یا منجمد کنید.

بعد از زایمان:

  • اگر می‌خواهید در OR شیردهی کنید، به وضوح ارتباط برقرار کنید تا تیم آماده کمک به شما برای رسیدن به بهترین موقعیت باشد.
  • اگر به دلایلی قادر به انجام آن نیستید، مثلاً در مورد سزارین اضطراری، شریک زندگی خود را (در صورت داشتن همسر) به عنوان تماس پوست به پوست پس از تولد تعیین کنید.
  • درخواست کنید که ارزیابی‌ها و روش‌های پس از زایمان (مانند وزن کردن، حمام کردن و غیره) تا زمان بهینه پیوند به تعویق بیفتد.
  • از او بپرسید که آیا می توانید کودک خود را در حالی که با چرخ به اتاق ریکاوری می برند، در آغوش بگیرید.

ملاحظات دیگر:

  • از شما بخواهید که موسیقی متن خود را پخش کنید یا نورها را در طول سزارین کم کنید.
  • بپرسید که آیا دولا یا یکی دیگر از اعضای خانواده یا دوست ممکن است از تولد عکس یا فیلمبرداری کند.
  • در مورد سواب واژینال پرس و جو کنید، که شامل OB شما می شود که سوابی از میکروب ها را از واژن شما جمع آوری کند. سپس این سواب روی پوست، دهان یا نوک سینه‌های کودک پاک می‌شود تا یک میکروبیوم سالم را تامین کند، مشابه زمانی که نوزادان از طریق واژینال متولد می‌شوند.

باز هم، مهم است که در مورد هر گونه سیاست یا قوانین دیگری با OB و بیمارستان خود صحبت کنید تا ببینید چه چیزی ممکن است. قوانین خاصی به دلایل مختلفی وجود دارد، بنابراین مهم است که با تیم مراقبت های بهداشتی خود کار کنید تا مطمئن شوید که بیشترین بهره را از تجربه زایمان خود می برید.

مرتبط: چرا “بذر واژینال” ممکن است به نوزادانی که از طریق سزارین متولد می شوند کمک کند

انتظار چیزهای غیر منتظره

حتی دقیق ترین برنامه های زایمان باید جایی برای موارد غیر منتظره باقی بگذارد.

تیم مراقبت های بهداشتی شما سلامت شما و کودکتان را در بالای لیست اولویت های خود قرار می دهد. این به این معنی است که اگر چیزی برای هر یک از شما به آرامی پیش نمی رود، ممکن است نیاز داشته باشند که از برنامه تولد شما دور شوند تا مطمئن شوند همه چیز درست است.

این می تواند شامل هر چیزی باشد، از نیاز به سزارین اورژانسی تحت بیهوشی عمومی تا نیاز به نظارت دقیق نوزاد در گرمکن پس از زایمان.

هیچ دو تولدی شبیه هم نیستند، بنابراین انعطاف پذیر بودن و درک بودن برنامه ها به طور بالقوه مفید است. OB-GYN شما با شما کار خواهد کرد و سعی می کند به برنامه مورد نظر شما پایبند باشد. با این حال، باید درک کنید که آیا شرایط اضطراری وجود دارد که انجام آن ممکن است غیرممکن باشد.

اگر به طور خاص نگران هستید، جزئیات برنامه B را به برنامه تولد خود اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر نیاز به بیهوشی دارید، شریک زندگی شما می تواند تا زمانی که شما بیدار و آماده باشید، پوست به پوست را با نوزادتان انجام دهد.

غذای آماده

نوزادان به طرق مختلف به این دنیا می آیند. در حالی که نمی توانید آخرین جزئیات را از نحوه زایمان خاص خود دیکته کنید، ممکن است بتوانید قسمت هایی از سزارین خود را کمتر بالینی کنید.

با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید و با بیمارستان خود تماس بگیرید تا دریابید که چه قوانینی را باید در هنگام تنظیم برنامه زایمان در نظر بگیرید. در غیر این صورت، برنامه خود را با شریک زندگی خود و تیم خود در میان بگذارید – و برای بچه دار شدن آماده شوید!