جفت باقیمانده چیست؟

زایمان در سه مرحله انجام می شود:

  1. مرحله اول زمانی است که شما شروع به تجربه انقباضاتی می کنید که باعث ایجاد تغییراتی در دهانه رحم شما می شود تا برای زایمان آماده شوید.
  2. مرحله دوم زمانی است که نوزاد شما به دنیا می آید.
  3. مرحله سوم زمانی است که جفت را تحویل می دهید، عضوی که مسئول تغذیه کودک شما در دوران بارداری است.

بدن شما معمولاً در عرض 30 دقیقه پس از زایمان جفت را بیرون می‌کند. با این حال، اگر جفت یا قسمت‌هایی از جفت بیش از 30 دقیقه پس از زایمان در رحم شما باقی بماند، جفت باقی‌مانده در نظر گرفته می‌شود.

هنگامی که جفت درمان نشود، می تواند عوارض تهدید کننده زندگی برای مادر، از جمله عفونت و از دست دادن خون زیاد، ایجاد کند.

انواع جفت باقی مانده چیست؟

سه نوع جفت حفظ شده وجود دارد:

پایبندی به لذت

جفت چسبنده رایج ترین نوع جفت باقی مانده است. زمانی اتفاق می افتد که رحم یا رحم به اندازه کافی منقبض نمی شود تا جفت را خارج کند. در عوض، جفت به طور شل به دیواره رحم چسبیده باقی می ماند.

جفت به دام افتاده

جفت به دام افتاده زمانی رخ می دهد که جفت از رحم جدا شود اما از بدن خارج نشود. این اغلب به این دلیل رخ می دهد که دهانه رحم قبل از برداشتن جفت شروع به بسته شدن می کند و باعث می شود جفت در پشت آن گیر کند.

جفت آکرتا

جفت آکرتا باعث می شود که جفت به جای دیواره رحم به لایه عضلانی دیواره رحم بچسبد. این اغلب زایمان را دشوارتر می کند و باعث خونریزی شدید می شود. اگر نتوان خونریزی را متوقف کرد، ممکن است نیاز به تزریق خون یا هیسترکتومی باشد.

علائم و نشانه های جفت باقی مانده چیست؟

بارزترین علامت جفت ماندگار، عدم خروج تمام یا بخشی از جفت از بدن در عرض یک ساعت پس از زایمان است.

هنگامی که جفت در بدن باقی می ماند، زنان اغلب یک روز پس از زایمان علائم را تجربه می کنند. علائم جفت باقی مانده در روز پس از زایمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • ترشحات بدبو از واژن که حاوی قطعات بزرگی از بافت است
  • خونریزی شدید که ادامه دارد
  • درد شدیدی که ادامه دارد

چه کسانی در معرض خطر جفت باقی مانده هستند؟

عواملی که می توانند خطر ابتلا به جفت باقیمانده را افزایش دهند عبارتند از:

  • بالای 30 سال بودن
  • زایمان قبل از 34هفته بارداری یا زایمان زودرس
  • داشتن مرحله اول یا دوم زایمان طولانی مدت
  • داشتن یک نوزاد مرده

جفت باقی مانده چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک می‌تواند جفت باقی‌مانده را با بررسی دقیق جفت خارج‌شده تشخیص دهد تا ببیند آیا بعد از زایمان هنوز سالم است یا خیر. جفت ظاهری بسیار متمایز دارد و حتی یک قسمت کوچک از دست رفته می تواند باعث نگرانی شود.

با این حال، در برخی موارد، پزشک ممکن است متوجه نشود که قسمت کوچکی از جفت وجود ندارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک زن اغلب علائم را بلافاصله پس از زایمان تجربه می کند.

اگر پزشک شما مشکوک به وجود جفت باقی مانده باشد، سونوگرافی برای بررسی رحم انجام می دهد. اگر بخشی از جفت از بین رفته باشد، برای جلوگیری از عوارض، فوراً به درمان نیاز دارید.

جفت باقی مانده چگونه درمان می شود؟

درمان جفت باقیمانده شامل برداشتن کل جفت یا هر قسمت از دست رفته جفت است. می تواند شامل روش های زیر باشد:

  • پزشک شما ممکن است بتواند جفت را با دست خارج کند، اما این امر خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.
  • آنها همچنین ممکن است از داروها برای شل کردن رحم یا انقباض آن استفاده کنند. این می تواند به بدن شما کمک کند تا از شر جفت خلاص شود.
  • در برخی موارد، شیردهی نیز می تواند موثر باشد، زیرا باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که باعث انقباض رحم می شود.
  • پزشک شما همچنین ممکن است شما را به ادرار کردن تشویق کند. مثانه پر گاهی اوقات می تواند از زایمان جفت جلوگیری کند.

اگر هیچ یک از این درمان ها به خارج کردن جفت به بدن کمک نکند، ممکن است پزشک نیاز به انجام عمل جراحی اورژانسی برای برداشتن جفت یا هر قطعه باقی مانده داشته باشد. از آنجایی که جراحی می تواند منجر به عوارض شود، این روش اغلب به عنوان آخرین راه حل انجام می شود.

عوارض بالقوه جفت باقی مانده چیست؟

زایمان جفت گام مهمی برای انقباض رحم و جلوگیری از خونریزی بیشتر است. اگر جفت تحویل داده نشود، رگ‌های خونی که اندام هنوز متصل است به خونریزی ادامه می‌دهند. رحم شما همچنین نمی تواند به درستی بسته شود و از از دست دادن خون جلوگیری کند. به همین دلیل است که خطر از دست دادن شدید خون به طور قابل توجهی افزایش می یابد زمانی که جفت در عرض 30 دقیقه پس از زایمان به دنیا نیاید. در بسیاری از موارد، خونریزی بیش از حد می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

چشم انداز زنان با جفت باقی مانده چیست؟

جفت باقی مانده یک عارضه نادر بارداری است که پس از تشخیص به طور موثر قابل درمان است. انجام اقدامات برای اصلاح سریع مشکل می تواند منجر به نتیجه مطلوب شود. اگر در معرض خطر جفت باقیمانده هستید یا اگر در گذشته جفت احتباس شده را تجربه کرده اید، قبل از زایمان با پزشک خود در میان بگذارید. این به شما امکان می دهد تا حد ممکن برای هر گونه عارضه ای آماده باشید.

چگونه می توان از باقی ماندن جفت جلوگیری کرد؟

پزشکان معمولاً می‌توانند با انجام اقداماتی برای ارتقای تحویل کامل جفت در مرحله سوم زایمان از باقی ماندن جفت جلوگیری کنند. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • آنها می توانند دارویی به شما بدهند که رحم را تشویق به انقباض و آزاد کردن جفت کند. اکسی توسین (Pitocin) یکی از انواع دارویی است که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.
  • آنها می توانند کشش بند ناف کنترل شده (CCT) را پس از جدا شدن جفت اعمال کنند. در طول CCT، پزشک بند ناف کودک را می‌بندد و سپس در حالی که فشار وارد می‌کند، بند ناف را می‌کشد. این امر باعث می شود که جفت پس از زایمان بیرون بیاید.
  • آنها می توانند رحم شما را از طریق لمس در حین استفاده از CCT تثبیت کنند.

ممکن است متوجه شوید که پزشک قبل از زایمان جفت، این مراحل را طی می کند. پس از زایمان، پزشک احتمالاً ماساژ رحم را توصیه می کند. این انقباضات را تشویق می کند که به توقف خونریزی کمک می کند و به رحم اجازه می دهد تا شروع به بازگشت به اندازه کوچکتر کند.