در پینترست به اشتراک بگذارید

استاتین ها چیست؟

استاتین ها داروهایی هستند که به طور گسترده ای تجویز می شوند که در تولید کلسترول در کبد اختلال ایجاد می کنند. آنها می توانند سطح کلسترول و تری گلیسیرید لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش دهند. آنها همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند.

LDL نوع خطرناکی از کلسترول است زیرا می تواند رسوباتی به نام پلاک در دیواره سرخرگ ها ایجاد کند. این پلاک ها می توانند پاره شوند و لخته ایجاد کنند. لخته ها به نوبه خود می توانند جریان خون به مغز را مسدود کرده و باعث سکته مغزی شوند. اگر یک لخته جریان خون به قلب را مسدود کند، می تواند باعث حمله قلبی شود.

همه کلسترول ها بد نیستند. بدن شما در واقع برای تولید هورمون های مهم و هضم غذا به مقداری کلسترول نیاز دارد. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان کلسترول خوب در نظر گرفته می شود زیرا می تواند به حذف مقداری LDL از جریان خون کمک کند. LDL بیش از حد می تواند شریان ها را مسدود کند. این به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود.

۱۱ غذا برای افزایش HDL

انواع مختلفی از استاتین ها وجود دارد. مانند همه داروها، چیزی که برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد. این مهم است زیرا یک استاتین ممکن است به اندازه کافی برای مدیریت کلسترول شما موثر نباشد. ممکن است نوع دیگری برای انجام کار مورد نیاز باشد.

تعیین دارو و دوز مناسب برای شما نیز می تواند آزمایشاتی انجام دهد. افرادی که استاتین مصرف می کنند معمولاً با دوز توصیه شده برای مشکلات سلامتی خود شروع می کنند. اگر عوارض جانبی را تجربه می کنید، دوزها را می توان برای کاهش یا از بین بردن عوارض کاهش داد.

اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا 3 از اسیدهای چرب ضروری هستند. این بدان معناست که امگا 3 باید بخشی از رژیم غذایی معمول همه باشد. پژوهش نشان می دهد که مصرف منظم با بهبود کلسترول، کاهش خطر ریتم غیر طبیعی قلب و سلامت کلی بهتر قلب مرتبط است.

امگا 3 حاوی ترکیبات کلیدی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است. بزرگسالان باید به دلیل خطر خونریزی حداقل 25/0 گرم و حداکثر 2 گرم بدون توصیه پزشک مصرف روزانه EPA و DHA داشته باشند. برخی از روغن های گیاهی، آجیل ها و دانه ها حاوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند که می تواند در بدن به EPA و DHA تبدیل شود. این دفتر مکمل های غذایی مصرف روزانه ALA 1.1 گرم برای زنان بالغ غیرباردار و 1.6 گرم برای مردان برای کسانی که امگا 3 را از منابع غیر ماهی دریافت می کنند توصیه می کند.

لینکی هست؟

استاتین ها داروهای ثابت شده ای هستند که به کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک می کنند. امگا 3 نیز ممکن است نقش داشته باشد.

اگر می‌پرسید که آیا ترکیب این دو برای حداکثر اثر بی‌خطر است، این چیزی است که یک مطالعه در سال 2017 نشان داد: ترکیب 1800 میلی‌گرم (میلی‌گرم) EPA با دوز 4 میلی‌گرم استاتین در هر روز، پلاک‌های کلسترول را در رگ‌های خونی قلب کاهش داد. مصرف استاتین به تنهایی

یک استراتژی درمانی با استفاده از این ترکیب ممکن است برای افرادی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد محافظت های بالقوه ای که ترکیب امگا 3 و استاتین ها می تواند ارائه دهد، مورد نیاز است.

چگونه این ترکیب را به روال خود اضافه کنید

استاتین ها داروهای تجویزی هستند. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا باید درمان با استاتین را شروع کنید، همچنین نوع استاتین و دوز مناسب برای شما را تعیین می کند.

استاتین ها برای افرادی که سطوح LDL متوسط ​​تا بالا یا سایر خطرات بیماری های قلبی عروقی دارند مناسب است. این خطرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر بیماری های قلبی عروقی قبلی
  • دیابت
  • هیپرکلسترولمی خانوادگی
  • خطر بالای بیماری قلبی در آینده

این انجمن قلب آمریکا اگر سطح کلسترول LDL 70 تا 189 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) دارید و دیابت دارید، درمان با استاتین را توصیه می کند. این انجمن همچنین اگر خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در 10 سال آینده 7.5 درصد یا بیشتر باشد، این درمان را توصیه می کند. هر فرد بزرگسالی با LDL 190 میلی گرم در دسی لیتر نیز باید برای درمان با استاتین در نظر گرفته شود.

فشار خون بالا، چاقی و سیگار بدون توجه به سطح کلسترول شما خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

چرا باید استاتین ها را در شب مصرف کنید؟

اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان مکمل های بدون نسخه در دسترس هستند. آنها همچنین در غلظت های بالایی در برخی از مواد غذایی یافت می شوند، از جمله:

  • ماهی های چرب آب سرد مانند سالمون و تن
  • آجیل
  • دانه
  • روغن های گیاهی
  • سبزیجات
  • محصولات لبنی غنی شده

خوردن ماهی دو بار در هفته یا غذاهای غنی از امگا 3 مانند دانه کتان، دانه چیا، گردو، سبزیجات برگ دار و تخم مرغ در طول هفته باید مقدار کافی امگا 3 را در رژیم غذایی شما فراهم کند.

صحبت کردن با پزشک

اگر فکر می‌کنید رژیم غذایی یا برنامه‌های روزانه‌تان به اندازه کافی امگا ۳ را تامین نمی‌کند، با پزشک خود در مورد راه‌هایی برای افزایش مصرف صحبت کنید. به همین ترتیب، اگر آزمایش خون سالانه شما نشان می دهد که سطح LDL شما در حال افزایش است، در مورد اینکه آیا شروع درمان با استاتین برای شما مفید است یا خیر صحبت کنید.

اگر در حال حاضر استاتین مصرف می کنید، حتماً علائمی مانند سفتی عضلانی، درد یا درد را گزارش دهید. تغییر در نوع یا دوز استاتین شما ممکن است تمام آن چیزی باشد که برای رفع مشکل لازم است. همچنین باید در مورد اینکه آیا استاتین شما کار کافی در کنترل کلسترول شما انجام می دهد یا خیر صحبت کنید.

همچنین ایده خوبی است که با پزشک خود در مورد خطرات سلامت قلبی عروقی خود صحبت کنید. در مورد خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر اشکال بیماری قلبی بپرسید. اگر در معرض خطر هستید، مهم است که در مورد راه هایی که می توانید شروع به بهبود سلامت قلب و عروق خود کنید صحبت کنید.